چیزی که عوض داره گله نداره

به دنبال قطع همکاری دو شرکت سامسونگ و الجی، تابلوهای آن‌ها از سطح شهر جمع‌آوری شد

انسیه سروش

شرکت‌های سامسونگ و الجی که سال‌هاست غول بازار لوازم خانگی و صوتی و تصویری ایران هستند، در پی تحریم‌های آمریکا به کار خود در ایران پایان دادند. در روند این تصمیم، تابلوهای این دو شرکت در حال جمع‌آوری از سطح شهر، فروشگاه‌ها و مغازه‌های ایران است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد، گفت: شرکت‌های کره‌ای سامسونگ و الجی در دی ماه امسال اعلام کردند که دیگر همکاری خود با ایران را ادامه نمی‌دهند، اما دوبرند ایرانی سام الکتریک و جی‌پلاس به زودی به عنوان جایگزین، وارد بازار می‌شوند.

به گزارش صبح امروز، غلامرضا رزقیان در گفت‌وگو با خبرنگار این رسانه افزود: دو برند جی‌پلاس و سام‌الکتریک با قطعات کره‌ای، کار‌های مقدماتی را انجام و تولیدات آزمایشی را آغاز کرده‌اند و تا پایان سال تلویزیون و مانیتور و از سال ۹۹ لباسشویی و یخچال تولیدی آن‌ها، به بازار عرضه خواهند شد.

وی در خصوص وضعیت کاری کارگران شرکت‌های سامسونگ و الجی خاطرنشان کرد: پرسنل این دو شرکت، مجددا در این شرکت‌های جدید مشغول به کار می‌شوند.

خدمات پس ازفروش ادامه دارد

رزقیان اینطور ادامه داد: افرادی که از محصولات سامسونگ و الجی خریداری نموده‌اند در رابطه با خدمات پس ازفروش و گارانتی لوازم خود، نگران نباشند؛ ارائه خدمات پس از فروش به قوت خود باقی است. محصولات شرکت‌ جی‌پلاس همانند الجی با ضمانت‌نامه گلدیران و محصولات شرکت سام‌الکتریک نیز همانند سامسونگ با ضمانت‌نامه سام‌سرویس به ارائه خدمات خواهند پرداخت. مشتریان در رابطه با کیفیت محصولات جدید نباید نگرانی داشته باشند چراکه قطعات اصلی تغییری نمی‌کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی ابراز کرد: تابلوهای دو شرکت الجی و سامسونگ از سطح بازار جمع شده و به زودی تابلوهای دوبرند جدید نصب می‌شوند؛ لازم به ذکر است که جایگزینی  تابلوهای جی‌پلاس انجام شده است.

وی تصریح کرد: اقلامی که از 26 بهمن ماه وارد بازار می‌شوند باید دارای شناسه کالا باشند، درغیر اینصورت کالای قاچاق محسوب می‌شوند، مگر اینکه شرکتی که نمی‌تواند شناسه کالا بدهد از قبل این موضوع را اعلام کرده باشد.

پاسخ به حرکت ناجوانمردانه کره‌ای‌ها

مرتضی میری، رئیس اتحادیه صنف توزیع‌کنندگان لوازم‌خانگی، در خصوص علت پایین کشیدن تابلوهای تبلیغاتی این دو شرکت کره‌ای، گفت: پایین کشیده شدن تابلوهای سامسونگ و ال جی پیشنهاد این اتحادیه بود که در پی حرکت ناجوانمردانه کره‌ای‌ها و تحویل ندادن جنس و مواد اولیه به شرکت‌های ایرانی اتفاق افتاد.

علیرضا موسوی‌ مجد، رئیس هیات مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران، در خصوص این اقدام گفت: پایین آوردن تابلوهای شرکت کره‌ای سامسونگ از مغازه‌ها چند وقتی است آغاز شده و در هفته‌های آینده نخستین محصولات جایگزین سامسونگ با برند سام وارد بازار می‌شود. حرکت کره‌ای‌ها خوب نبود، اما برکت آن برای کشور حرکت در مسیر خودکفایی و ارتقای داخلی‌سازی بود.

بازگشت به بازار ایران سخت است

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه درباره قطع همکاری شرکت‌های ال جی و سامسونگ کره‌جنوبی با شرکت‌های ایرانی تحت فشار آمریکا، در توئیتی تاکید کرد که ایرانیان دوستان روز‌های سخت را فراموش نمی‌کنند؛ اما برخی شرکت‌های خارجی که در سال‌ها و ماه‌های اخیر صرفا با پذیرش قلدری آمریکا، ایران را ترک کرده‌اند، بدانند بازگشت به بازار ایران بسیار سخت خواهد بود. قانون تجارت می‌گوید حفظ بازار از ورود به آن سخت‌تر است.

و اما وضعیت فعلی بازار

اگر گشتی در فروشگاه‌های لوازم خانگی بزنید متوجه می‌شوید که هنوز هم دو برند سامسونگ و الجی حضور دارند و شاید بتوان گفت کمافیسلبق جزو اولین انتخاب‌های هر مشتری هستند. مدیرفنی شرکت سامسونگ گفت: درست است که واردات این دو برند متوقف شده است اما در انبارها، تعداد بالایی از این محصولات وجود دارد که تا مدتی می‌تواند پاسخگوی نیاز بازار باشد.

امیر علی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار این رسانه افزود: تا پایان امسال، روال همانند همیشه است و اگر هم قرار باشد اتفاق جدیدی مبنی بر عدم وجود برند سامسونگ و الجی  در بازار رخ دهد، در سال آینده شاهد آن خواهیم بود.

وی اینطور ادامه داد: دو برند جایگزین فقط در حد نام، معرفی شده‌اند و هنوز محصولات آن‌ها وارد بازار نشده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *