به همت هنرمندان خوش‌ذوق مشهدی رقم خورد:

رنگ گرم بر زمستان سرد سیس آباد

وحدانه آخوندشریف

در وضعیت بد اقتصادی کنونی، اجرای نیت خیرخواهانه هرچند کم، بسیار باارزش است و می‌تواند راه گشا باشد؛ درواقع به‌جای حرف زدن باید مشکلی از مردم حل شود. حال بعضی‌اوقات تمام مشکل مردم ِبعضی از مناطق  حاشیه‌نشین، فقط کمک‌های مالی نیست، دیده نشدن و محجور ماندن در گوشه‌ای از این شهر است که با نزدیک شدن ایام نوروز و عوض شدن رخت و لباس شهر در پرزرق‌وبرق ترین  و شلوغ‌ترین خیابان‌ها، درودیوار بعضی از مناطق حاشیه‌نشین چشم‌به‌راه دستانی هنرمند و مهریان است که در کوچه‌پس‌کوچه‌ای تنگ و باریک و پیچ‌درپیچ آن این نوا زمزمه شود هنوز مردمانی از جنس غیرت و مهربانی وجود دارند که دستانشان می‌تواند رنگ ناامیدی را از چهره پردرد محله آن‌ها بزداید و به این فضاها جانی تازه بخشد.

مهربانی هنوز زنده است

باید بپذیریم که واژه مهربانی و ایرانی به‌طور عجیبی به هم گره‌خورده و این دو به‌گونه‌ای با یکدیگر عجین شده‌اند که حتی در روز‌هایی که بعضی از مردم در شرایط اقتصادی نامطلوبی به سر می‌برند، هرروز در گوشه و کنار این شهر، شاهد اتفاقاتی شگرف هستیم که توضیحی جز مهربانی هنوز زنده است نمی‌توان برای آن آورد.

وارد محله سیس آباد می‌شویم، پهنه‌اي در مشهد و در بستر رودخانه کشف رود که سابقه تاريخي آن به هزار سال پيش از ورود اسلام به ايران مي‌رسد.

گروه تازه‌نفس و خلاقی را می‌بینیم که باهدف خیرخواهانه و برنامه‌ای کارشناسی شده دورهم جمع شده‌اند و قرار است رنگ نشاط را بر درودیوار محله حاشیه‌نشین شهر بپاشند و د ستی به سر و روی بی‌جان این منطقه کشیده و مهر خود را با مهربانی بر صورت ملتمس این ناحیه تزریق کنند.

در این میان به سراغ طراح و توسعه‌دهنده پروژه‌های خلاق شهری نوید فلاحت که در این پروژه همراه شده بود می‌رویم تا بیشتر در جریان جزئیات این طرح قرار بگیریم.

استارت منطقه سیس آباد از کجا زده شد؟

ما رویدادهایی را در شتاب‌دهنده ماموت، با کمک مرکز نوآوری شهری طراحی کردیم که با عنوان«هم آفرینی‌های مشهد» به خلق محصول و رویدادهای استارتاپی می‌پردازیم، و تاکنون 13 دوره برگزار کردیم، در این رویدادها علاقه‌مندان به پروژه‌های خلاق، طراحان، معماران، شهر سازان و عاشقان استارتاپ گرد هم جمع می‌شوند و به ایده پردازی برای طراحی راه‌حل می‌پردازند، از طرفی دفاتر تسهیلگری محله در محلات کارهای خوبی انجام دادند و  با توافقی که با مدیران دو دفتر تسهیلگری محله پور سینا و سیس آباد انجام دادیم قرار بر این شد که یکی از موضوعات ما بازآفرینی و جان‌بخشی به فضاهای شهری باشد.

چه کسانی یا ارگان‌هایی در این پروژه سهیم بودند؟

مردم و فقط مردم، گره اصلی همیشه به دست مردم باز می‌شود اگر مسئولان هوشمند و خلاق باشند البته،

در این رویداد حدود 97 نفر از طراحان و معماران و علاقه‌مندان به کار داوطلبانه شرکت کردند.97 نفر به‌صورت داوطلب و حدود 30 نفر از مردم محله و بقیه افراد اصلی گروه دز کنار هم کارکردیم.حسابدار، انباردار، تدارکات و مسئولین فنی از نقش‌های تعریف‌شده در این پروژه مردمی  است.

هزینه‌های این طرح به چه صورت تأمین می‌شود؟

هزینه‌ها به‌صورت کراودفاندینگ از سمت علاقه‌مندان و مشارکت‌کنندگان تأمین‌شده، اما با توجه به وجود طرح جامع گویا خانه هنرمندان شهرداری مشهد، شهرداران مناطق و ارگان‌هایی که در وظایف ذاتی‌شان این رویداد تعریف‌شده برای مردم انجام‌وظیفه کنند چه در صورت تأمین یا کمک به‌صورت شفاف اطلاع‌رسانی می‌کنیم و پیشاپیش از مدیران نوآور و خلاق این دستگاه‌ها متشکریم.

چرا سیس آباد؟

منطقه سیس آباد و پور سینا مدیران فعالی داشت، طرح‌هایشان کامل بود، هماهنگی لازم را با رویداد هم آفرینی مشهد داشتند و مجدانه به میدان آمدند، طرح‌های جامعی داشتند و به‌تازگی  دفتر تسهیلگری اروند هم به جمع ما پیوسته است.

آیا کار شما به سیس آباد ختم می‌شود یا ادامه دارد؟

این پروژه انتهایی ندارد چون کیفیت آنن  بی‌انتها است و چون  مفهوم اصلی ما در بازآفرینی دارایی مبنا و جان‌بخشی به کسب‌وکارهای محلی است می‌تواند به‌عنوان الگویی علمی و عملیاتی منتشر شود که تیم علمی رویداد به سرپرستی آقایان باغبان و عطایی که از بهترین شهر سازان ایران هستند در حال تألیف و تدوین است.

از حال و هوای خودتان و مردم اهالی سیس آباد بگویید؟

اساساً کارهای تجربه محور و جمعی لذت‌بخش است، تولید احساس مفید بودن جذاب است، مردم هم تعامل خوبی با خادمان خودشان دارند.

سال‌هاست منتظرند

وقتی راهمان را به سمت منطقه سیس آباد مشهد  کج کردیم، کوچه‌ها یکی پس از دیگری باریک‌تر می‌شد و در کنار درب منازل این منطقه، مردمانی را دیدیم که در عین مهربانی و سادگی در مشکلات اقتصادی و فرهنگی و معیشتی غوطه‌ور بوده و پاشیدن رنگ‌های گرم بر پیکر بی‌جان محله آن‌ها برای دقایقی لبخند و بارقه امید را مهمان چشم‌هایی کرد که سال‌هاست در انتظار نگاه بی‌منتی بودند که حال‌وروز آن‌ها را درک کند و این بار این اتفاق و انتظار نه  به دست مسئولان دولتی بلکه با دستان متواضع این هنرمندان پرذوق رغم خورد و همچنان هم ادامه دارد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *