هفته وحدت، فرصت مناسب برای گفت و گوهای منطقه‌ای

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با توجه به ظرفیت های هفته وحدت در سراسر جهان ،ایران می‌تواند محور گفت و گو، امنیت و همگرایی در منطقه باشد.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی با اشاره به آغاز هفته وحدت و لزوم انسجام کشورهای اسلامی و منطقه ،گفت: منطقه خلیج فارس نیاز به این دارد که دولت‌های عضو منطقه، همگرایی بیشتری از خودشان نشان دهند و سوء تفاهمات ،اختلافات ،چالش ها و تنش ها را از طریق گفت‌وگو حل کنند.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر طرح پیشنهادی “صلح هرمز “از سوی رئیس جمهوری کشورمان، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هم در قالب ابتکار صلح هرمز و هم در قالب پیشنهاداتی که وزیرخارجه کشورمان در گذشته و در حال حاضر داشته اند،  همیشه بر این نکته تاکید دارد که ایران آمادگی برای گفت و گو با کشورهای منطقه و حوزه خلیج فارس را دارد.

وی با اشاره به تحولات و تنش های منطقه و طرح ائتلاف و یارکشی دریایی آمریکایی ادامه داد: با توجه به شرایطی که در منطقه ایجاد شده است، کشورهای عربی متوجه شدند که آمریکا نه توان دفاع از آنها و نه قصد دفاع از آنها را دارد و کاری جز ایجاد تنش و آشوب در منطقه و تیرگی روابط ندارد.

رئیس فراکسیون مرزنشینان مجلس با تاکید بر وحدت و انسجام شیعه و سنی در کشورمان و صدور این صلح و امنیت به کشورهای حوزه خلیج فارس، مطرح کرد: ابتکار “صلح هرمز” فرصت خوبی است که کشورهای منطقه و حوزه خلیج فارس به خودشان بیایند و از این فضای نامساعدی که در منطقه خلیج فارس ایجاد شده است، خارج شده و به سمت همگرایی بیشتری برویم.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی  تاکید کرد: باتوجه به میزان تولید نفت در منطقه و همچنین درآمدهای نفتی ،گردش مالی بالا، صنعت توریسم و  تبادل کالا که در این پایگاه های شمال و جنوب خلیج فارس رخ می دهد؛ موقعیت مهمی را برای کشورهای عضو در راستای توسعه و پیشرفت می تواند فراهم کند.

رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه ایران برای گفت و گو پیش قدم شده است، خاطرنشان کرد: در طول این چنددهه ،ایران همیشه به دنبال گفت و گو با کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده و در حال حاضر فرصت خوبی است که کشورهای عربی دید واقع بینانه تر نسبت به مسائل منطقه  داشته باشند؛ همچنین ارزیابی درستی از قدرت و جایگاه ایران در منطقه داشته و گفت و گوها را انجام دهند و این تنش ها و چالش ها تبدیل به زمینه تفاهم شود.

عضو فراکسیون اهل سنت مجلس با بیان اینکه ایران می‌تواند محور گفت و گو، امنیت و همگرایی در منطقه باشد، مطرح کرد: کشورهای بزرگ منطقه مانند عربستان سعودی در منطقه می‌توانند از طریق همگرایی با ایران به کاهش تنش‌ها کمک کنند، چراکه  عمده ی چالش‌ها و تنش‌ها را عربستان ایجاد می کند و البته این کشور نقش برادر بزرگتر را برای کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس دارد و اگر تنش زدایی در روابط ایران و عربستان ایجاد شود و در نهایت در روابط جمهوری اسلامی با امارات،کویت ،بحرین و دیگر کشورها نیز کاهش تنش رخ خواهد داد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *