داوطلبان رشته‌های مهندسی ساختمان با  اعتراض  مطرح کردند:

ماجرای هفت سوال اشتباه در آزمون نظام مهندسی

مهلا اقبال

داوطلبان آزمون  ورود به حرفه  مهندسی که در آزمون مهرماه امسال شرکت کرده بودند مدعی شده اند که هفت سوال در این آزمون اشتباه بوده است و مسئولان نظام مهندسی استان اعلام کرده اند که سوالات از طریق دفتر مقررات ملی ساختمان تهیه شده است و سوالات مانند آزمون کنکور طراحی می شود. گزارش صبح امروز در این زمینه را می خوانید.

به گزارش صبح امروز یک از داوطلبان که در دفتر روزنامه حضور یافته است در این باره می گوید: اعتراضات گسترده‌ای در کل کشور توسط افرادی که در این آزمون شرکت کردند وجود داشته‌است. چندین نامه به نهاد ریاست جمهوری، نمایندگان  مجلس و ریاست قوه قضایه ارسال شده است.

او تاکید می کند: اعتراض ما سیاسی نیست و هیچ مشکل سیاسی نداریم، اما متاسفانه برخی از روزنامه‌ها و خبرگزار‌ی‌ها از انتشار اعتراض ما خودداری میکنند. اعتراض ما به آزمون‌های غیر استانداردی است که برای نظام مهندسی همه ساله برگزار می‌شود. امسال متاسفانه آزمون کاملا متفاوت و غیر استاندارد بود. در این آزمون‌‌ 7 سوال اشکال‌دار طرح شده بود.

این شرکت کننده با گلایه از روند برگزاری  این آزمون بیان می‌دارد: هرساله روند برگذاری این آزمون به گونه‌ای بود که تعدادی سوال اشتباه در آزمون وجود داشته که همه آنها را قبول می کردند. امسال سایر سوالات نیز غیر استاندارد و نادرست طراحی شده بود و زمان کافی برای پاسخ گویی به سوالات وجود نداشت.

پویش 8 هزار نفری معترضان

او ادامه می دهد: درحالی که شاهد اعتراض گسترده‌ای از تمام استان‌ها هستیم و پویشی 8 هزار نفری ایجاد شده است، ولی تاکنون هیچ گونه خبری مبنی بر پیگیری از جانب وزارت راه و شهرسازی به ما نرسیده است. البته به معترضان اعلام شده که در سامانه اعتراض خود را ثبت کنند تا بررسی شود، هر سال به همین شکل بوده است. شرکت کنندگان شکایت در سامانه ثبت ‌می‌کردند و از 3 سوال اشکال‌دار در نهایت یک سوال را حذف می‌شد. این در حالی‌است که هر یک سوال برای ما در این آزمون اهمیت بسیار بالایی دارد.

وی درباره نحوه قبولی در آزمون می گوید:  برای قبولی باید حداقل 50 درصد سوالات را درست پاسخ دهیم و همان یک سوال هم می تواند سرنوشت ما را تعیین کند. فارغ از غیر استاندارد بودن کل آزمون 7 سوالی که مطرح شد بر روی حدود 20 درصد از آزمون تاثیر می گذارد و اگر به این سوالات رسیدگی نشود بسیاری از شرکت کنندگان درصد بسیاری از آزمون را از دست می‌دهند.

1.5 میلیون تومان هزینه کتاب های آزمون

وی تصریح می کند: این خواسته‌ زیادی نیست که سوالات حداقل از منابع مقررات ملی ساختمان  طرح شود، هزینه خرید کتابها بالغ بریک میلیون و 500 هزار تومان است و با توجه به این که بیشتر کتاب ها ویرایش جدید است و نمی‌توانستیم از داوطلبان  گذشته آنها را بگیریم. در نظر داشته باشید علاوه براین هزینه، حدود 7 ماه برای مطالعه زمان گذاشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم.

این داوطلب  با اشاره به هزینه‌های دریافتی از داوطلبان این آزمون می گوید:175 هزار داوطلب این آزمون که بخش بسیاری از آنها مهندسین معماری بودند، در 3 تخصص نظارت، اجرا و طراحی شرکت کرده‌اند. آنها برای هر کدام از آزمون‌های نظارت و اجرا 80 هزار تومان و بابت آزمون طراحی 160 هزار تومان پرداخت کرده‌اند، حتی اگر طراحی را جدا کنیم، در آزمون نظارت و اجرا که بیشتر شرکت کنندگان هر دو آزمون را شرکت می‌کنند، بالغ بر 28 میلیارد تومان جمع آوری شده است اما گویا هزینه‌ای برای طراحی سوالات اختصاص داده نشده بود.

3 سال انتظار برای شرکت در آزمون

وی یادآور می شود: برای شرکت در آزمون نظام باید 3سال از فارغ التحصیل شدن داوطلب گذشته باشد و بعد از آن می‌توان در آزمون شرکت و در صورت قبولی با مدرک نظام مهندسی به طور حرفه‌ای وارد بازار کار شد، داوطلبان در این سه سال، دوره کارآموزی را با حقوقی در حدود یک سوم قانون‌کار می‌گذرانند البته برخی همین مبلغ را نیز نمی‌گیرند و مجبور هستند 3 سال در دفترهای نظام مهندسی کارآموزی کنند تا برای ورود به حرفه مهندسی سابقه کار داشته باشند و بتوانند پس از قبولی در آزمون پروانه اشتغال به کار مهندسی دریافت کنند.

او تاکید می کند: این قانون عجیب، فقط برای رشته‌های مهندسی است و برای سایر رشته‌ها مانند داوطلبان آزمون وکالت که بلافاصله پس از فارغ التحصیلی می‌توانند در آزمون شرکت کنند صدق نمی‌کند. تنها ما هستیم که باید سه سال صبر کنیم تا بتوانیم در این آزمون شرکت کنیم و تازه با چنین آزمون غیر استانداردی روبرو شویم.

برخی سوالات خارج از منابع تعیین شده در سایت وزارت بود

یک معترض دیگر که دانش‌آموخته رشته معماری است، می گوید: امسال از 18 مهر ماه اعتراض گسترده‌ای در سطح کشور به این آزمون شد و هیچ کدام از داوطلبان نمی‌خواهند مانند سالهای گذشته به اعتراض آنها پاسخ داده نشود به همین خاطر از رسانه ها تقاضای پیگیری داریم.

یکی دیگر از شرکت کنندگان معترض در این آزمون که سابقه حضور در دوره‌های قبل را نیز داشته است می‌گوید: آزمون نظام مهندسی منابع خاصی دارد که در سایت وزارت به آن اشاره شده است. با توجه به این امر سوالات باید به گونه‌ای طرح شوند که حتما” پاسخ را در این منابع یافت، در حالیکه برخی از سوالات، خارج از منابع بودند. بر اساس بودجه بندی انجام شده از هر مبحث به طور متوسط سه سوال و از سایر منابع 4 سوال یعنی سوالات خارج از مبحث ارزش بیشتری را به خود اختصاص داده. از این میان 6 سوال هم بود که منبعی برای آن معرفی نشده بود.

طراحان سوال هم به جواب درستی نرسیده اند

وی با اشاره به نحوه برگزاری آزمون در دوره‌های گذشته اظهار کرد: دو نوبت از نحوه نادرست برگزاری آزمون ضربه خورده‌ام. در سال گذشته به دلیل اینکه بلندگو آزمون خراب بود و مراقب متوجه شروع آزمون نشد و در پایان هم زودتر برگه‌ها را جمع کرد و من با 49 درصد رد شدم. برای امتحان امسال طبق زمان‌بندی آزمون قرار بود که پاسخنامه سوالات آبان ماه اعلام شود، ولی متاسفانه هنوز جواب سوالات اعلام نشده، یعنی خود طراحان سوالات هم به یک جواب درستی نرسیده‌اند، حتی برخی از مدرسان این آزمون می‌گویند برای برخی از سوالات می‌توان ۲ پاسخ یافت.

یک معترض دیگر به آزمون وروده به حرفه مهندسی می گوید: هرداوطلب 7 ماه زمان گذاشته و آن 32 منبع را مطالعه کرده و کاملا به آن تسلط  دارد در حالیکه در دوره های قبل از ما برای صلاحیت اجرا حتی آزمون ندادند و به همه مهندسین پروانه اجرا داده‌اند، تمام این سازه های غیر استاندارد در شهر کار ما نبوده، کار مهندسین پایه یک و ارشد ما بوده است. ما نسبت به قدیمی ها به مباحث خیلی مسلط تر هستیم حتی نسبت به طراح سوال . اما امسال کاری کردند که اینقدر آزمون غیر استاندارد باشد با زمان کم و سطح بندی نادرست سوالات که هیچ کس نتواند در زمان  تعیین شئخ به 50 درصد  سوالات پاسخ دهد.

 سوالات غلط هر سال بیشتر می شود

وی با بیان این که سال به سال تعداد سوالات بدون پاسخ یا غلط در آزمون بیشتر می شود، می افزاید: آزمون سال گذشته 3 سوال غلط داشت و امسال 7 سوال غلط و شاید آزمون سال آینده 10 یا 12 سوال غلط و اشکلا دار داشته باشد.

او مدعی می شود:  علاوه بر غلط بودن سوالات، این آزمون ایرادهای دیگری نیز دارد و آزمونی غیر استاندارد با زمانی غیر استاندارد برای سوالهای کمتر از ده سوال ساده و متوسط و بقیه سوالات مشکل بودند.

وی می گوید: سوالات چند بخشی و از مباحث و صفحات مختلف آمده بود، هم چنین  سوالات شش یا هفت خطی دارای اشکال و ابهام در مفهوم بود.

این داوطلب آزمون نظام مهندسی ادامه می دهد: برخی سوالات خارج از منابع و مباحث مقررات ملی ساختمات طراحی شده بود در صورتی که سوالات و پاسخ ها باید عین به عین داخل منابع وجود داشته باشد.

او معتقد است: این آزمون اطلاعات عمومی داوطلب را با شش سوال خارج از منابع می سنجید و داوطلب را در تله وقت کشی قرار می دهید چون وقت داوطلب صرف پیدا کردن پاسخی می شود که  وجود ندارد یا اشتباه است. یا اینکه سوال را پیدا می کند و به چندین جواب درست می ر سد به گونه ای که پاسخ در یک صفحه در صفحه دیگر نقض می شود.

پاسخ نظام مهندسی استان

دراین باره محمدرضا مهردوست معاون پذیرش و آموزش و پژوهش سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی در خصوص اعتراضات می گوید: سازمان نظام مهندسی زیر نظر شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کل کشور و اداره کل راه شهرسازی استان و مجموع این ها زیر نظر وزارت راه وشهرسازی موضوع ازمون از طریق رفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان برگذار می‌شود.

وی ادامه می دهد: دفتر مقررات ملی برای برگذاری ازمون، اساتیدی که در تدوین مقررات ملی ساختمان همکاری دارند در این سال‌ها دعوت و برای برگزاری آزمون در غالب شرایطی مانند آزمون سنجش به عنوان طراح انتخاب می‌شوند سوالات متناسب با موضوع مقررات ملی و مخصوصا ویرایش های جدیدی که اعلام می‌شود طراحی سوال انجام می‌شود و برگذاری ازمون از طریق سازمان سنجش انجام ‌می‌شود و ما د سازمان نظام مهندسی وواحد اموزش  هیچ گونه دخل و تصرفی در نحوه طرح سوالات و برگذاری ازمون نداریم وبخشی از این اعتراض داوطلبان  وارد است.

وی می افزاید: در هر سال سوالاتی توسط طراحان به اشتباه طرح شده است که برای رفع این مشکل تا 6 ماه اعلام نتایج آزمون متوقف شده تا تمام اعتراضات به دست مقررات ملی برسد  و پس از تاییید صحت اعتراض سوالات اشتباه حذف و نمره ان بین دیگر سوالات تقسیم می شود.

او ادامه می دهد: دوستانی که اعتراض دارند، در سایت سنجش ثبت نام میکردند و اعتراضات را در آن جا ثبت می‌کردند  و معمولا نتایج 6 ماه بعد اعلام می‌شد به دلیل این که تمام اعتراضات از تمام کشور در سامانه ثبت و قابل مدیریت شود این موضوع حذف سوالاتی که اشتباه یا مبهم هستند.

وی می گوید: در خصوص سختی امون نظام مهندسی که مد نظر شماست این ضعف خود طراحان است  ولی آزمون هایی که در غالب نظارت و اجرا است در صد قبولی ما بیشتر است تا آزمون های محاسباتی و طراحی علت هم این است که مهندس بعد از دریافت پروانه اشتغال از دقت نظر  و تمرکز بیشتری برخوردار باشد که این پروانه منشا صلاحیت حرفه ای بر بحث نظارتی است بر سرمایه های کشور و جان مردم برخوردار است.

image_print
8 پاسخ
  1. عمران
    عمران گفته:

    سلام چندسوال ازمون عمران نظارت مهرماه 99 مطابق با مقررات ملی نبودند . سوال 30 که چهار گزینه صحیح داشت . سوال 42 که داده ها کافی نبودند . سوال 57 هم ک دارای دو جواب میتواند باشد .

    پاسخ
  2. امیر
    امیر گفته:

    سلام . من حدود یک سال تمام برای این آزمون نظارت و اجرا درس خوندم واقعا سوالات غیر استاندارد بودن و بیشتر سوالات تاسیساتی محاسباتی برامون آمده بود که خود مهندسان تاسیسات هم در حلشون به مشکل میخورن و اگر کسی مسئول رسیدگی به این آزمون هست و این متن رو مطالعه میکنه لطفا بررسی و پیگیری کنه آه و نفرین خودمون و خانوادمون دنبال کسانی هست که ما رو میخان بیچاره کنن

    پاسخ
  3. محمد
    محمد گفته:

    با سلام آزمون مهر امسال یک فاجعه و شکست مفتضحانه برای مسولان برگزاری این آزمون بود. این افراد از جیب دانش آموختگان بی نوا برای خودشان کیسه دوخته اند تا هرسال پول یامفت به حسابشان برود. لعنت بر جدو آباد طراحان این سوالات

    پاسخ
  4. محمد
    محمد گفته:

    سوال ۱۸ نوشته کدام گزینه صحیح است.
    گزینه اول اینه که از سیمان سفید نمیشه برای بتن سازه ای استفاده کرد. خب طبق مبحث ۵ از سیمان سفید برای کارهای تزئینی و بند کشی استفاده میشه پس تا اینجا این صحیحه.
    گزینه دو در مورد آهک شکفته هست که یه چیزی نوشته که طراح خودشم معنیش رو نمیدونه و توی مبحث ۵ همچین چیزی نیست و گزینه ۲ رو صحیح زده. گیرم که صحیح باشه خب گزینه اولم صحیحه.

    پاسخ
  5. سعید
    سعید گفته:

    با سلام به دلیل این ک اداره پست تا آخر آذر بسته است چطور اعتراض رو ارسال کنیم؟ من ۴۹ شدم و قطعا خیلی از سوالا مبهم و دو جوابی بود.

    پاسخ
  6. علیرضا
    علیرضا گفته:

    سلام
    اینکه میفرمایید سوال 30و42و57 موردداشته منظورتون برای کدام سری سوالات هستش آخه سوالات دسته بندی A B C D داشتند ممنون میشم پاسخ بدین برای اعتراض واقعا احتیاج دارم

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *