وزیر اقتصاد:

اقتصاد مقاومتی مبتنی بر توسعه درون‌زا و برون‌نگر است

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: برخی به اشتباه اقتصاد مقاومتی را تنزل رتبه به اقتصاد بسته می‌دهند، اما اقتصاد مقاومتی مبتنی بر توسعه درون‌زا و برون‌نگر است یعنی قرار نیست در مسیر توسعه درون‌زا دور کشور حصار بکشیم.

به گزارش صبح امروز، فرهاد دژپسند در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان در محل سالن اجتماعات استانداری، اظهار کرد: آمارهایی که در رابطه با خراسان رضوی بیان شد بسیار امید بخش و یافته‌ها را تایید می‌کند و نشان‌دهنده این است که ما جهت‌گیری رو به بهبود را با وجود تمام فشارها دنبال می‌کنیم. یکی از راهکارهای امیدبخش اشتغال است. باور این خبر که در سه ماهه ابتدای سال جاری نسبت به سال گذشته حدود 840 هزار اشتغال خالص ایجاد شد، برای من به عنوان یک معلم اقتصاد قابل قبول نبود و با رئیس مرکز آمار جلسه‌ای برگزار شد تا من را قانع کنند.
وزیر اقتصاد گفت: رشد تولید، اشتغال و تجارت خارجی از جمله آمارهای امیدبخش در بخش اقتصادی است، البته یک آمار امیدبخش دیگر نیز از جانب بانک جهانی مبنی بر بهبود رتبه فضای کسب و کار در ایران وجود دارد . در چهار سال اخیر رتبه ما همواره در حال کاهش بوده و امسال برای اولین بار یک رتبه بهبود پیدا کرده‌ایم.

دژپسند در خصوص تورم، اظهار کرد: تورم در حال حاضر 42 درصد زیاد است. روند تورم امیدوار کننده است یعنی زمانی روند تورم نقطه به نقطه 56 درصد بوده، اما اکنون این رقم به 28 درصد رسیده است. این یک روند امیدبخش را به ما نشان می‌دهد و از وجود آن خدارو شکر می‌کنیم. زمانی می‌توانیم این روند رو به بهبود را تبدیل به بهبود کنیم که آموزه‌های اقتصاد مقاومتی را کاملا در نظر بگیریم.
وی افزود: برخی به اشتباه اقتصاد مقاومتی را تنزل رتبه به اقتصاد بسته می‌دهند، اما اقتصاد مقاومتی مبتنی بر توسعه درون‌زا و برون‌نگر است یعنی قرار نیست در مسیر توسعه درون‌زا دور کشور حصار بکشیم بلکه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یکی از جامع‌ترین بسته‌هایی است که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است.

وزیر اقتصاد بیان کرد: تلقی من این است که برای مبنا قرار دادن اقتصاد مقاومتی در جهت دستیابی به رونق باید ستاد اقتصاد مقاومتی استان‌ها از یک قدرت، پویایی، پایداری، هوشیاری و توانمندی لازم برخوردار باشند، اما استان خراسان رضوی ویژگی‌هایی دارد که اقتضای آن است که خراسان در این مسیر رتبه اول را نداشته باشد بلکه به الگویی برای استان‌های دیگر مبدل شود.

دژپسند تصریح کرد: در استان خراسان مدیریت استان، ظرفیت‌های استان مخصوصا ذخایر معدنی، ظرفیت زراعی، باغی، صنعتی و تجاری خوبی دارد که در برنامه آمایش سرزمین این موارد را جزء فرصت‌های طلایی تلقی می‌کنیم. دوغارون و سرخس که در آستانه قرار گرفتن از منطقه ویژه به منطقه آزاد هستند و دولت آن را تصویب کرده است، ظرفیت‌هایی است که به شدت می‌تواند عامل جهش استان از نظر اقتصادی باشد.

وی اضافه کرد: ظرفیت‌های تجاری را در استان دست کم نگیرید تحریمی که در استان خراسان از آن سخن گفته می‌شود با تحریمی که در استان‌های دیگر بیان می‌شود تفاوت زیادی دارد و این موضوع به قابلیت‌های تجاری استان مربوط می‌شود.

وزیر اقتصاد عنوان کرد: مثلث توسعه که استاندار تاکنون تا مرحله معرفی پروژه آن را اجرایی کرده است

منجر به نتایج خوبی در تولید و اشتغال شده است که این امر ناشی از ظرفیت‌های استان است. علاوه بر این در استان خراسان رضوی یک برکت وجود دارد که خود دارای دو وجه اثرگذار است.
دژپسند مطرح کرد: مجاور وجود با برکت امام رضا(ع) یک وجه مستقیم به نام آستان قدس رضوی وجود دارد که دارای سرمایه گران‌قدر و ارزشمندی است و خوشبختانه امروز صبح در جلسه با تولیت آستان قدس متوجه شدم که چقدر این شخصیت عزیز و شریف آمادگی دارد که از منابع و عوامل تولید در اختیار آستان قدس برای توسعه کشور استفاده کند.

وی ادامه داد: امروز در جلسه با تولیت آستان قدس رضوی چندین بار تایید کردند که از هزینه برای توسعه قصد سوداگری ندارند و حتی در مکان‌هایی که معروفیتی ندارد آستان قدس اعلام همکاری می‌کند به همین جهت است که می‌گویم استان نباید به رتبه یک قانع باشد بلکه باید به الگو شدن دست پیدا کند.

وزیر اقتصاد گفت: الگو مثلث توسعه اقتصادی توسط آقای رزم‌حسینی در کرمان اجرا شده است و در اینجا نیز آن را توسعه می‌دهد و این ظرفیت در استان وجود دارد که الگویی کامل شود و به تکامل برسد تا پس از اجرای آن شاهد ثمرات خوب آن باشیم و زمانی که به این موفقیت دست پیدا کنیم به جای اینکه در جلسات اعلام شود که مالیات استان بسیار زیاد است، آقای رزم حسینی اعلام کنند که می‌توانند چهار استان دیگر را اداره کنند.

دژپسند اظهار کرد: باید تلاش کنیم با حوصله کار را ادامه دهیم و بنده آنچه در توان دارم در حوزه گمرک، مالیات، بهبود فضای کسب کار، بانک، بیمه، سرمایه‌گذاری خارجی، خزانه، مدیریت دارایی‌های دولت و… را برای تحقق این هدف دریغ نکنم.

وزیر اقتصاد در واکنش به گزارش رئیس اداره امور شعب بانکی استان خراسان رضوی، گفت: این آمار که 65 درصد مصارف پولی در تهران و مابقی در سایر استان‌ها وجود دارد، نیاز به بررسی دارد و از دید منطقی قابل قبول نیست.

دژپسند در خصوص یکی از خروجی‌های این جلسه، خاطرنشان کرد: از اتاق بازرگانی خواهشمندیم در برآوردهای مالیاتی استان‌ها مشارکت کند و یک تیم سه نفره شامل سازمان مالیات، سازمان برنامه و بودجه و اتاق بازرگانی برای این امر ایجاد شود. همچنین از تمامی دستگاه‌ها خواهشمندیم برای مقابله با فرار مالیاتی به ما کمک کنند و ما نیز این قول را می‌دهیم تا برای افراد خوش‌حساب در پرداخت مالیات خط سبزی همچون خط سبز گمرک ایجاد کنیم.

وی افزود: افزایش سقف میزان تسهیلات باید رخ دهد و این از جمله مواردی است که باید آن را پیگیری کنیم همچنین برخی موارد مطرح شده در جلسه نیز جزء موارد قانونی است و در هنگام اصلاح قانون باید مورد توجه قرار بگیرد.

image_print
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *