رئیس اتحادیه صادرکنندگان:

در شرق کشور تحریم نداریم

رئیس صادرکنندگان استان خراسان گفت: ما در مرزهای شرقی و بخشی از مرزهای شمالی تحت تحریم نیستیم و می‌توانیم صادرات و واردات داشته‌باشیم.
رئیس صادرکنندگان استان خراسان رضوی در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان در محل سالن اجتماعات استانداری، خطاب به وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: شما و اقای همتی تحت فشار بنگاه ‌های اقتصادخوار کشور دولتی و خصولتی قرارگرفته‌اید، برای ما در بخش خصوصی کاملا ملموس است که عدم پاسخگویی کافی بعضی از وزرا در قبال دولت و رئیس جمهور سبب این فشار شده‌است.
محمد‌حسین روشنک ضمن تایید صحبت دژپسند که گفت: تجارت و تولید دوبال اقتصاد کشور هستند، اضافه کرد: هر کدام از این دو بال که دیگری را تضعیف کند در واقع خود را تضعیف کرده‌است.
رئیس اتحادیه صادرات خاطر نشان کرد: ما در مرزهای شرقی و بخشی از مرزهای شمالی تحت تحریم نیستیم و می‌توانیم صادرات ، واردات و ورود و خروج ارز داشته‌باشیم اما متاسفانه دولت اختیارات کافی به استان نمی‌دهد و استاندار اجازه صدور ثبت سفارش برای واردات و تخصیص ارز را ندارد.
روشنک در ادامه گفت: از شما به عنوان وزیر قدرتمند کشور می‌خواهم که شرایط واگذاری اختیارات کافی به استاندار به عنوان سروزیر استان را فراهم کنید تا ما بتوانیم اقتصاد کل کشور را از تاثیر تحریم‌ها خارج کنیم.
وی در پایان از طرح مثلث اقتصادی_فرهنگی ابراز رضایت کرد و گفت: این طرح سبب اجتماع بخش خصوصی ، دولتی، دادگستری و امام جمعه درکنار یکدیگر و همکاری آن‌ها شده ‌است و اگر این طرح در سطح کشور اجرا شود موجب توفیق ما در زمینه اقتصادی می‌شود.

فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: آمارها در بخش تجارت خارجی خوب است یعنی در پایان هفت ماهه امسال ۲۴/۴ میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم. در شرایط فشار حداکثری و تحریم همه جانبه این رقم صادرات غیر نفتی بسیار خوب است، این رقم در سال گذشته ۲۷/۵ میلیارد دلار بوده که به معنای کاهش ۱۱/۳ دهم درصد است، اما این‌گونه نیست زیرا ارزش پایه برای محاسبه ارزش کالاهای صادراتی غیر نفتی امسال تعدیل شده است، یعنی برای واقع بینانه شدن ارزش پایه حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است.

دژپسند خاطر نشان کرد: بنابراین اگر بخواهیم ۲۴/۴ میلیارد دلار صادرات سال جاری را نسبت به سال گذشته مقایسه کنیم باید در یک و سه دهم ضرب کنیم یعنی حداقل ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته و شاهد این حرف این است که صادرات غیر نفتی ما از نظر وزنی ۱۷/۷ درصد رشد داشته است. صادرات غیر نفتی ما در شرایطی که دشمن با تمام قدرت و ابزار و امکانات فشار می‌آورد این اتفاق افتاد و این بسیار حائز اهمیت است.
وزیر اقتصاد در رابطه با میزان واردات کالاها، تصریح کرد: در کشور ما برخلاف جاهای دیگر زمانی که از واردات صحبت می‌شود، موضع گیری زیادی می‌شود و برخی واردات را مخالف با اقتصاد مقاومتی می‌دانند، اما در اقتصاد ایران بالغ بر ۸۵ درصد از واردات شامل کالای واسطه‌ای، سرمایه‌ای و کالاهای اساسی است یعنی خرج چرخ اقتصاد کشور می‌شود و ماشین تولید را به حرکت می‌اندازد، بنابراین در این شرایط کاهش واردات اقتصادی نیست مگر اینکه کالاهای مصرفی را کاهش دهیم.
دژپسند عنوان کرد: میزان واردات در هفت ماهه اول سال ۲۵/۲ دهم میلیارد دلار بوده، لازم به ذکر است که هدف دشمن از بستن مبادی ورود ارز به کشور، کاهش واردات است، اما خداروشکر ما توانسته‌ایم این مقدار واردات داشته باشیم، این رقم نسبت به سال گذشته ۵ درصد کاهش داشته است که آمارها نشان می‌دهد در واردات نیز توانسته‌ایم موفق عمل کنیم.
وی ادامه داد: واردات کالاهای اساسی یکی از دغدغه‌های ماست که در هفت ماهه اول سال جاری ۲۲ درصد رشد ارزشی و ۱۹ درصد رشد وزنی داشته است. این یکی از شاخص‌هایی است که ایجاد حاشیه امن برای کالای اساسی را بیان می‌کند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *