آئین بزرگداشت استاد یونس شکرخواه برگزار شد؛

مردی که حاصل جمع بزرگان رسانه است

یونس شکرخواه در آیین تکریم ۳۰ سال تلاش خود که به همت معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فرهنگسرای رسانه برگزار شد ضمن قدردانی از همگان برای برگزاری این مراسم با ذکر خاطراتی از گذشته، سیر زندگی رسانه ای خود را تشریح کرد.

او گفت: مهربانی را از مهدی فرقانی، سخاوت را از هادی خانیکی، تکنیک را از فریدون صدیقی، آرامش را از مسعود سعدی و بزرگ منشی را از محمود دعایی آموختم؛‌ من حاصل جمع همین اهالی رسانه هستم.

شکرخواه ادامه داد:‌ موقعیت های فراوانی در طول زندگی رسانه‌ای ام رخ می توانست زندگی مرا از این رو به آن رو کند ولی هرگز نه تنها تن به آنها ندادم و خدا را شاکرم که چنین اراده ای به من عطا کرده تا امروز بتوانم به این مرحله در زندگی برسم.

این مدرس دانشگاه علوم ارتباطات علامه طباطبایی به وضعیت زندگی اهالی رسانه به ویژه پیشکسوتان و بزرگان این عرصه اشاره کرد و گفت: بسیاری از آنها با کمترین دریافتی ها زندگی خود را سپری کرده و حتی از کمترین امکانات هم بی بهره بوده و هستند.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: ما معلمی هستیم که علاوه براینکه کلاس درس داریم و آموزش می دهیم در عین حال نیز همواره  و لحظه به لحظه از دانشجویان می آموزیم از این رو رابطه ای دو جانبه میان ما برقرار است.

شکرخواه ادامه داد: من سخت‌ترین لحظه‌های زندگی‌ام را با هادی خانیکی گذراندم. شاید هادی بعد از از دست دادن مادر و برادرم بیشتر از من برای مادر و برادرم گریه کرد. شاید اگر هادی کنارم نبود نمی‌توانستم تحصیل را در مقطع فوق لیسانس و دکتری ادامه دهم. همین‌طور آقای دعایی که در زندگی من نقش واقعی داشتند.

این مدرس دانشگاه ارتباطات ادامه داد: هیچکدام از هم نسلی‌های من وابستگی به جاه و مقام نداریم.

شکرخواه با گله‌مندی از اینکه برخی از پیشکسوتان با یک عمر تجربه به فراموشی سپرده می‌شوند، گفت: چرا نباید از ما حمایت شود؟ بسیاری از دوستان رسانه ای من به دنبال بازنشستگی هستند. شما به ما فرصت دهید ما حاضریم برای شرح یک عکس ۱۰ کتاب بنویسیم.

این استاد ارتباطات با اشاره به سختی‌هایی که در دوران کاری خود متحمل شده است، اظهارداشت: نسل ما نسلی بود که دیده نشد؛ مشکل ما مالی نیست و فقط می‌خواهیم یکی این جمع ما را در دست بگیرد.

وی تصریح کرد: حرف من حرف یک نسل است. یک نسل دارد می‌رود که پای کار بوده اما وابسته به باند قدرت نبوده است. ما همیشه فرا متن را دیدیم و روزنامه داری را آموختیم و فکرمان این بوده که باید ارتباطات برقرار باشد.

وی گفت: ما بازنشسته نمی‌شویم همه دوستانم الان در حال کارهایی هستند و بیکار نمی‌مانند. ما این را آموختیم که روزنامه نگاری شما را می‌کُشد مگر اینکه با آن زندگی کنید.

انصاف، ‌دانایی و ادب خصیصه اصلی شکرخواه

مراسم مدیرمسئول روزنامه اطلاعات نیز انصاف، دانایی و ادب را از مهمترین ویژگی‌های دکتر یونس شکرخواه برشمرد.

حجت‌الاسلام سید محمود دعایی ادامه داد:  در عرصه فرهنگ عناصر زیادی بوده که دست من را گرفته و آقای شکرخواه یکی از آنها بوده که آگاهی زیاد به روزنامه‌نگاری از ویژگی‌هایش است.

به گفته وی از دیگر خصیصه‌ها و ویژگی های او باید به انصاف و دانایی استاد شکرخواه اشاره کنم که او هر دوی اینها را باهم دارد و در کنارش ادب را نیز رعایت می‌کند.

مدیر مسئول روزنامه اطلاعات اظهارداشت: هیچگاه کلمه تلخی از زبانش نشندیم چراکه او فردی با اخلاق، با گذشت و فروتن است.

حجت الاسلام دعایی ابراز امیدواری کرد که یونس شکرخواه هر محفلی و جایی که هست برکت وجودیش مستدام باد.

استاد ارتباطات و رسانه هم در ادامه این نشست با اشاره به خاطراتی از گذشته و تشریح ویژگیهای یونس شکرخواه، گفت: آشنایی من و آقای شکرخواه به بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران برمی‌گردد. آن زمان هر دوی ما معلم بودیم و هر دویمان نیز علایق دیگری هم داشتیم. برای اینکه بتوانیم افکارمان را در جایی منعکس کنیم بهتر دیدیم که در یک روزنامه فعالیت کنیم. روزنامه اطلاعات اولین جایی بود که ما با هم رفتیم.

هادی خانیکی افزود: دست تقدیر من را به روزنامه کیهان کشاند و همانجا بود که از شکرخواه خواستم تا معلمی را رها کند و کمی بعد دبیر یکی از سرویس‌های خبری شد.

به گفته وی، او قدرت ترجمه هم داشت و رابطه بین تصویر و متن نیز یکی از جدیدترین متُد آن زمان بود که شکرخواه به خوبی آن را می‌دانست.

خانیکی افزود: شکرخواه در ادامه از سرویس خارجی این نشریه به بخش ورزشی رفت و این هم یکی از توانایی‌هایش بود. همچنین وی در ارتقای روزنامه نگاری از سبک کلاسیک به سبک نو و ورود به روزنامه نگاری آنلاین تاثیرگذار بود.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *