در نشست خبری معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مطرح شد:

قربانی کردن کیفیت آموزشی در کنکور امسال

عاطفه خوافیان

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سهمیه بندی در پذیرش دانشگاه‌ها از پایه و اساس اشتباه بوده و با عدالت آموزشی در تضاد کامل است.

به گزارش صبح امروز محمد اعتضاد رضوی در نشست خبری که صبح روز یک‌شنبه به جهت پاسخ به سوال خبرنگاران پیرامون افزایش سهمیه‌ها در کنکور امسال در ساختمان قرشی برگزار شد، افزود: کیفیت آموزشی قربانی سیاست اشتباه افزایش سهمیه‌ها در رشته‌های پزشکی است.

وی تصریح کرد:شورای انقلاب فرهنگی در آموزش عالی سلامت تحت عنوان بالاترین سطح فرهنگی که ریاست آن شخص رییس جمهور بوده،  سندی را تحت عنوان آمایش سلامت آموزش عالی تعریف کرده‌اند.

افزایش متناسب با نیاز

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز کرد: اگر قرار است افزایش ظرفیتی صورت گرفته و یا رشته مقاطعی اضافه بشود باید طبق نیاز منطقه آمایشی صورت بگیرد.

وی در خصوص آمایش سرزمین حوزه سلامت توضیح داد: نیروی انسانی باید متناسب با پتانسیل‌ها،توانمندی‌ها و مبتنی بر نیازها و همراه با توسعه راهبردی بوده و هدفمند باشد.

وی ادامه داد: توسعه غیر هدفمند دیگر در دنیا جایگاهی ندارد و هر دانشگاه باید هدف خاص خود را داشته و طبق آن حرکت کرده و پذیرش دانشجو باید به صورت ماموریت محور و راهبردی انجام شود.

اعتضاد رضوی هدف آمایش سرزمین را توزیع مناسب و بهینه نیروی انسانی برشمرد و گفت: طبق این سند باید تعادلی بین نیروی انسانی و سرزمین و فعالیت ایجاد کندو تربیت نیروی متخصص متناسب با نیازهای جامعه هدف آمایش بوده بدین معنا که هر منطقه بتواند نیروهای مورد نیاز خود را تربیت کند.

هرز منابع

وی افزود: طبق گفته دکتر نمکی وضعیت کنونی دانشجویان پزشکی برای چشم‌انداز ۵ سال آینده مازاد نیرو پیش‌بینی می‌شود و اکنون ۴۰ هزار پزشک فارغ‌التحصیل داریم که هیچ ردی از آن‌ها وجود ندارد و به دلیل عدم نیاز یا از کشور خارج شده یا به دیگر مشاغل روی آورده‌اند که این هرز منابع است.

وی تاکید کرد: زمانی که متخصصین ما بیماری برای پذیرش نداشته باشند ناچارا اقدام به عمل‌هایی که ضروری نبوده زده و این خود بار اضافی برای بیمه‌ها و در نتیجه هدررفت پول از بیت‌المال است.

چالش بیکاری پزشکان در آینده نزدیک

اعتضاد رضوی خاطر نشان کرد: در چند سال آینده ما با یک جامعه پزشک بیکار متوقع از جامعه روبرو هستیم که سطح توقعات به‌جا بوده چرا که سطح علمی و انتظارات  یک دیپلم بیکار با یک پزشک بیکار بسیار متفاوت است و این اقدام کیفیت اموزشی را زیر سوال برده است.

فشار ظرفیت‌ها

وی ادامه داد: امسال ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۱۱۱هزار دانشجو بوده اما وزارت به ما حدود ۲۴۰ هزار دانشجو برای ثبت نام معرفی کرده  و این در صورتی است که زیر ساخت‌های ما پاسخگوی این افزایش ظرفیت نیست.

معاون دانشگاه بیان کرد: امسال مهم‌ترین چالش دانشگاه‌های ما نبود فضای کافی اموزشی و کمبود اساتید برای تدریس بوده و ما ناچارا به تشکیل کلاس ۷۰ نفره برای بعضی دروس شده که این برای همه روشن و قابل فهم است که کیفیت را قربانی کمیت کردیم.

وی تبیین کرد: افزایش ظرفیت دانشگاه پزشکی که به دنبال افزایش سهمیه‌ها اتفاق افتاده اتفاقی اشتباه بوده که قطعا در آینده‌ای نه چندان دور تبعاتی را به دنبال دارد.

نابودی سلامت

اعتضاد رضوی گفت: تورم غیر کارشناسی دانش آموخته ها در رشته های علوم پزشکی به نابودی اقتصاد سلامت و اخلاق جامعه پزشکی منجر می شود لذا تربیت نیرو در این زمینه باید متناسب با نیازهای تعیین شده و بر اساس سند شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شود.

وی اظهار داشت: امروز برخی با اهداف گروهی، حزبی و شخصی و با هدف برنده شدن در انتخابات، طرح چند برابر کردن ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی را مطرح می کنند بدون آنکه اطلاعی از شاخص های کلی ظرفیت، امکانات و نیاز جامعه به نیروهای بخش سلامت داشته باشند.

نگاه دراز مدت به افزایش ظرفیت‌ها

وی گفت: این افراد می خواهند تایید نظر مردم ولو برای دوره کوتاه و پیروز شدن در انتخابات را داشته باشند در حالی که مستندات طرح این موضوع را یا نمی دانند یا نمی خواهند عرضه کنند، در اینگونه طرحها باید منافع درازمدت ملی در نظر گرفته شود در حالی که برخی دنبال نقد غیر مستند و غیر منصفانه جامعه پزشکی هستند.

اعتضاد رضوی افزود: از حدود ۸۵۰ هزار شرکت کننده در کنکور دانشگاهها حدود ۶۵۰ هزار نفر در رشته تجربی هستند در حالی که موضوع سلامت مساله حاکمیتی است و نباید با هر کیفیتی نیرو تربیت کنیم و سلامت مردم را دست آنها بدهیم.

نگاه جناحی پشت پرده افزایش ظرفیت‌ها

وی اظهار داشت: کسانی که طرح ۲ برابر شدن پذیرش دانشجو در این رشته ها را به دلایل شخصی، جناحی یا فشارهای اجتماعی پیشنهاد می کنند یا این اطلاعات را نمی دانند یا برایشان اعتباری ندارد در حالی که طبق اسناد آمایش علمی نه تنها نباید به این ظرفیت افزوده شود بلکه باید ۳۰ درصد از ظرفیت موجود نیز کاهش یابد در غیر این صورت در بخش سلامت بحران ایجاد خواهد شد.

وی گفت: در تمام رشته‌های تخصصی نیروی مازاد داریم و از سویی گسترش دانشگاه های پولی که در این حوزه نیرو تربیت می کنند نیز نگران کننده است زیرا کسی که با پول و سرمایه وارد حرفه پزشکی می شود دیدگاه های اخلاقی و انسانی جامعه پزشکی برایش معنی ندارد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: دانشگاه آزاد اسلامی هم بدون توجه به اهداف آمایش‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی و نیاز سنجی صرفا با هدف کسب درآمد به صورت بی حد و حساب دانشجو می پذیرد. تقاضای افزایش ظرفیت در شرایط موجود خیانت به منافع درازمدت کشور در حوزه سلامت است.

اعتضادرضوی در پایان تاکید کرد: بهتر است نظام ذی‌ربط تغییری در این رویه و این سیستم پذیرش داشته باشد چرا که اگر ما زیرساخت آموزشی را گسترش ندهیم  پزشکان بی‌انگیزه و بی سواد تحویل جامعه داده که این خود بحران جدیدی را به همراه می‌آورد چرا که پزشکان با جان ادم‌ها سرو کار دارند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *