معیشت مرزنشینان تامین نشود قاچاق و ناامنی در مرزها گسترش می یابد

نماینده مردم تربت جام در مجلس با ابراز نگرانی از وضعیت مرزنشینان گفت: اگر مرزنشینان شرایط مناسبی در حوزه معاش نداشته باشند، با گسترش پدیده قاچاق و ناامنی در مرزها روبرو می‌شویم.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در نشست علنی روز ( یکشنبه، 14 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن تبریک هفته نیروی انتظامی، گفت: به عنوان یک اهل سنت ایام اربعین حسینی(علیه السلام) خاندان رسالت را تسلیت عرض می کنم.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی خطاب به دولت ضمن تشکر از اقدامات انجام شده در حوزه انتخابیه، گفت: بیکاری گسترده در مناطق مرزی از جمله در مرز تایباد، تربت جام و صالح آباد علیرغم اقدامات انجام شده که باعث فشار به خانواده های مستضعف مرزنشین شده است.

وی همچنین با اشاره به مشکلات عدیده حوزه ورزش، اظهار داشت: از مهم ترین مشکلات این حوزه تعطیلی ورزشگاه 5 هزار نفری تربت جام و نیمه کاره رها شدن این مجموعه است.

رحیمی جهان آبادی همچنین با انتقاد از عدم استقرار ادارات در شهرستان تازه تأسیس صالح آباد، بیان داشت: همچنین به بازگشایی بازارچه های مرزی در بسیاری از مناطق مرزی حوزه انتخابیه برای رونق اقتصادی نیاز داریم ضمن اینکه دولت باید به راه آهن دوقارون-مشهد و تعیین اعتبارات ملی برای بودجه سال 99 و راه اندازی این راه آهن مهم و کلیدی توجه کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با بیان اینکه نیاز به خرید توافقی زعفران در منطقه ای که بیش از 47 تن زعفران را برای کشور تولید می کند، وجود دارد، ابراز داشت: لازم است به وضعیت بیمارستان تایباد و خدمات ضعیف این بیمارستان که باعث نارضایتی شدید مردم مرزنشین در این شهرستان شده توجه شود و پروژه نیمه کاره بیمارستان نصرآباد جام نیز به پایان برسد.

وی افزود: جاده باخرز به تایباد و باخرز به زاوه که مشکلات عدیده دارد و وزارت راه به آن کم توجه است.

رحیمی جهان آبادی ادامه داد: حاشیه نشیان منطقه سجادیه و چند منطقه دیگر در تربت جام وضعیت مساعدی نداشته و برای تأمین آب، برق و گاز خود دچار مشکل هستند که به دلیل عدم مدیریت صحیح روستاها در این مناطق در حاشیه شهر تربت جام ساکن شده اند.

عضو فراکسیون امید مجلس ضمن انتقاد از کمبود شدید اعتبارات برای مناطق جام رود، صالح آباد، جنت آباد و همچنین در بخش مرکزی تایباد و برخی مناطق تربت جام، گفت: جابجایی مسافر و بار در مرز توسط خودروهای افغانستانی انجام می شود در حالی که رانندگان کامیون و خودروها در تایباد به بیکاری رسیده اند که وزارتخانه های راه و امور خارجه باید به این موضوع رسیدگی کنند.

وی ادامه داد: وزارت کشور قول داده بود در خصوص شناسنامه ها و زمین های مرزی تشکیل جلسه دهد که این اقدام تا کنون صورت نگرفته است و چند ماه است به این قول وزیر کشور بی توجهی شده است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه مرز برای مرزنشینان جز نقمت و مصیبت چیزی نداشته و دود آن به چشم ما و پول آن به جیب کسانی است که در مرز ساکن نیستند، خاطرنشان کرد: برای وضعیت مرزها، بیکاری و وضعیت مستضعفان مرزنشین نگران هستیم در حالی که مرزنشینی یعنی حفاظت از این کشور اما زمانی که مرزنشینان شرایط مناسبی برای معاش نداشته باشند، پدیده قاچاق و ناامنی در مرزها گسترش می یابد لذا از دولت تدبیر و امید درخواست می کنم توجه ویژه به همه مرزهای کشور به خصوص به شرق کشور، سیستان و بلوچستان، خراسان ها، کردستان و همه مناطق مرزی داشته باشند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *