کلاه‌برداران در پوششی آراسته

 

اکثر کلاهبرداران، معمولا دارای ظاهری آراسته و شیک‌پوش، ولخرج و خوش برخورد می باشد، تا بتوانند طعمه خود را به دام بیندازند؛ در انجام معاملات، سرمایہ‌گذاری‌ها و غیره صرفا به ظاهر افراد اتکا  نکنید.

خانم میانسالی که برای شکایت به دادسرا مراجعه کرده بود، اظهار داشت: «من یک معلم بازنشسته ام که تصمیم داشتم با پولی که از دسترنج سالها کار و تدریس جمع آوری کرده بودم، آپارتمان کوچکی برای خود  بخرم. به همین منظور به بنگاهی که به تازگی در محله مان باز شده بود رفتم و آنها با توجه به بودجه من آپارتمانی را پیشنهاد کردند. وقتی از آپارتمان بازدید کردم، متوجه شدم که ارزش آن بیشتر از قیمتی است که روی آن گذاشته اند، برای همین وسوسه شدم و برای اینکه مشتری دیگری ملک ا را نخرد، خیلی زود وارد معامله شدم و پس از عقد قرارداد و در بنگاه، بیست میلیون تومان به عنوان پیش پرداخت به صاحب‌خانه معرفی شده از سوی بنگاه دادم.

پس از چند روز و وقتی برای پیگیری کارهای خرید آپارتمان به بنگاه رفتم، با کمال تعجب دیدم که بنگاه تعطیل شده است و هیچ یک از همسایگان آن نیز خبری از صاحب بنگاه ندارند. اینجا بود که  متوجه شدم فریب کلاهبردارانی را خورده ام که با استفاده از  ناآگاهی و طمع من، پولی را که با زحمت به دست آورده بودم، به سادگی از چنگم در آورده اند.

با توجه به شکایت این خانم و چندین شکایت مشابه، تحقیقات پلیس برای دستگیری متهمان آغاز شد و منجر به دستگیری بنگاه دار قلابی و همدستانش گردید. شیوه کار سردسته باند به این صورت بود که با تغییر چهره و ظاهر خود و با همکاری چند نفر از اقوامش، در مناطق مختلف شهر بنگاهی شیک، اما بدون جواز کسب رسمی راه می انداخت و برای جلب اعتماد مشتریان خود را بازنشسته یک ارگان نظامی معرفی می کرد.

اعضای این باند آپارتمان هایی را با مبلغ رهن ازپایین و کرایه بالا از صاحبان اصلی اجاره می کردند سپس با جعل سند مالکیت به نام همدستانشان آنان را صاحب و این املاک جا می زدند و با عرضه آپارتمان‌ها به خریداران مراجعه کننده به بنگاه، با قیمتی کمتر از ارزش واقعی املاک طعمه‌های خود را وسوسه می‌کردند و آپارتمان‌ها را با سند جعلی به آنان می فروختند و پس از دریافت صدها میلیون تومان پیش پرداخت از مشتریان مختلف از محل متواری میشدند.

رئیس آموزش و مشارکت عمومی پلیس خراسان رضوی گفت: از خرید وسیله نقلیه یا ملک به صورت قولنامه‌ای اجتناب کنید.

به گزارش صبح امروز کیوان سعادتیان در مصاحبه با خبرنگار این رسانه پیرامون کلاهبرداری افزود: معامله را در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسانید؛ زیرا در این مراکز، درباره اصالت اسناد و مالکیت افراد از مراجع قانونی، مانند سازمان ثبت اسناد و املاک، شهرداری و غیره، استعلام می شود؛ بنابراین تا حد زیادی از بروز مخاطراتی که در نتیجه تنظیم قولنامه‌های عادی و دستی ایجاد می شوند، جلوگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: هنگام انجام معامله و تنظیم قولنامه، باید یک برگ از قولنامه در بنگاه به عنوان سابقه وجود داشته باشد.

سعادتیان اظهار کرد:️ هنگام معامله با افرادی که نشانی و شماره تلفن ثابتی ندارند. بیشتر دقت کنید و تا حد امکان از آن بپرهیزید.

وی بیان کرد: ارائه شماره ثبت شرکت به تنهایی، به معنای اطمینان از قانونی بودن فعالیت و درستی عملکرد شرکت نیست.

سعادتیان ابراز کرد: سابقه طولانی تأسیس و فعالیت یک شرکت، منطبق بودن فعالیت آن با اساسنامه، شفاف بودن سوابق کاری، شهرت و خوشنامی در بازار، اعتبار بانکی و خوش حسابی در پرداخت مالیات، عوارض دولتی و غیره می تواند به شما در اعتماد به عملکرد آن شرکت کمک کند.

وی تاکید کرد: مراقب شرکت هایی که با شیوه قرعه کشی، فروش قسطی کالا (اتومبیل، موتور سیکلت) و غیره اقدام به جمع آوری وجوه نقد می کنند، باشید.

 در انجام معاملات، تنها به وجود آرم نامه‌ها اکتفا نکنید.

رئیس آموزش و مشارکت عمومی پلیس خراسان رضوی ادامه داد: ممکن است سربرگ ادارات توسط افراد شیاد به سرقت رفته و یا جعل شده باشد، بنابراین لازم است اصالت همه بخش های این نوع اسناد مکتوب با دقت بررسی شود.

استعلام اصالت یک سند، از مرجع صدور آن

وی گفت: اصالت شناسنامه را از ثبت احوال، أصالت مدارک تحصیلی را از مدرسه و دانشگاه و اصالت اسناد مالکیت را از ادارات ثبت اسناد و املاک استعلام کنید؛ مورد اخیر باید از طریق دفاتر رسمی ثبت اسناد صورت پذیرد.

سعادتیان توضیح داد: از پرداخت وجه نقد تحت عنوان مشارکت با مضاربه به افراد ناشناس خودداری کنید و ️مراقب باشید در دام افرادی که مدعی اخذ گواهینامه رانندگی کارت معافیت، کارت پایان خدمت، مدرک تحصیلی و غیده از راه‌های غیرمتعارف و غیر قانونی می باشند. گرفتار نشوید.

وی تبیین کرد: از آنجا که صدور این کارت‌ها و مدارک به صورت مکانیزه و متمرکز و توسط مراجع رسمی انجام میشود. با یک استعلام ساده از بانکهای اطلاعاتی موجوده جعلی بودن آنها مشخص می‌شود.

 ضمانت افرادی که خود و خانواده شان را به صورت کامل نمی شناسید، قبول نکنید.

سعادتیان افزود: اسناد، اوراق بهادار، دسته چک، سربرگهای اداری و مهر را روی میز کارتان و در محلی که افراد متفرقه به آن دسترسی دارند قرار ندهید.

وی تصریح کرد:  برای اخذ ویزا شخصا به سفارت خانه‌ها مراجعه کنید یا از طریق آژانس‌های مسافرتی معتبر و دارای مجوز اقدام نمایید و از دادن مدارک به افراد ناشناس با شرکتها و آژانس های غیر معتبر خودداری کنید.

سعادتیان یادآور شد: به محض فقدان یا سرقت اوراق بهادار و چک و سایر مدارک رسمی و هویتی، که امکان جعل و سوء استفاده از آنها وجود دارد، در اسرع وقت مراجع قضایی و انتظامی را در جریان بگذارید و تشکیل پرونده دهید و مدارک مربوط به اقدامات قضایی خود را جمع آوری کنید.

وی خاطر نشان کرد: پس از اطلاع به مراجع قضایی و انتظامی و تشکیل پرونده مراجع صدور اسناد و مدارک مفقود شده، نظیر بانک، اداره ثبت احوال و غیره را در جریان قرار دهید و مستندات خود مبنی بر اطلاع به این مراکز را جمع آوری کنید.

سعادتیان بیان کرد:  مستندات مربوط به سرقت اوراق بهادار و چک و سایر مدارک رسمی و هویتی خود را در جای مطمئنی نگه دارید تا در صورت لزوم، مثلا هنگام سوءاستفاده از این مدارک، بتوانید برای اثبات برائت خود این مستندات را ارائه دهید.

وی  ادامه داد: هنگام وکالت دادن به افراد برای انجام اموری مثل اجاره دادن منزل، حدود اختیارات وکیل را به طور دقیق مشخص کنید و هنگام امضای وکالت‌نامه در دفترخانه، متن آن را به دقت مطالعه نمایید.

رئیس آموزش و مشارکت عمومی پلیس خراسان رضوی توضیح داد: هنگام مراجعه به مراکز دادگستری، اخذ خلافی خودرو و نظایر آن، مراقب افرادی باشید که خود را کارمند آن مرکز معرفی می کنند یا مدعی نفوذ داشتن در این مراکز می‌باشند و ادعا دارند که در ازای دریافت مبلغی کار شما را سریعتر انجام میدهند.

?‍✈️قبل از انجام معاملات ملکی، تحقیقات لازم را انجام دهید

وی اظهار کرد: از معتبر بودن بنگاه معاملاتی اطمینان پیدا کنید. برای این کار می توانید از کسبه محل در مورد سابقه کار بنگاه پرس وجو کنید، از وجود جواز کسب معتبر و اصیل به نام مدیر بنگاه مطمئن شوید. همچنین فهرست بنگاه‌های مجاز را میتوانید از سامانه اطلاعات مدیریت معاملات املاک و مستغلات کشوربه دست آورید.

سعادتیان گفت: دقت کنید که در معامله ملک. بنگاه موظف است به شما کد رهگیری ب دهد که معتبر بودن کد رهگیری خود می‌تواند دلیلی برای معتبر بودن بنگاه باشد.

 کنترل اعتبار کدهای رهگیری در سامانه اطلاعات مدیریت معاملات املاک و مستغلات کشور

وی ابراز کرد: با وارد کردن کد ملی طرف قرارداد و کد رهگیری، متن قرارداد منعقدشده در اختیار شما قرار می گیرد. در صورتی که متن داده شده با متن قرارداد شما مطابقت دارد. کد معتبر است.

سعادتیان تصریح کرد:در صورت عدم انطباق یا مشاهده پیغام خطا از طرف سامانه، کد رهگیری مشکل دارد و باید برای پیگیری به بنگاهی که قرارداد را در آن منعقد کرده‌اید مراجعه کنید.

وی تبیین کرد:قبل از اقدام به خرید اجاره یا رهن یک ملک، ابتدا سند مالکیت آن را رویت کنید و به محل مراجعه کنید و ملک مورد نظر را با سند مطابقت دهید.

اطمینان از هویت و صحت معاملات

سعادتیان خاطر نشان کرد:  در هنگام خرید و اجاره محل سکونت یا دفتر کار، از مالک بودن طرف مقابل اطمینان حاصل کنید و به صرف وجود سند نیز اکتفا نکنید. برای این کار میتوانید از همسایه ها پرس‌وجو  کنید.

وی عنوان کرد:در صورت نوساز بودن ساختمان و عدم آشنایی ساکنین با صاحب ملک مورد نظر شما، دقت بیش‌تری به عمل آورید.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *