آئین گرامیداشت استاد شفیعی کدکنی در همدم برگزار شد؛

بخوان به نام گل سرخ

مهناز اصغری

مراسم بزرگداشت شاعر برجسته خراسانی و استاد بی­بدیل ادب و اخلاق، محمدرضا شفیعی کدکنی، که با عنوان یکی از شعرهای او به نام “بخوان به نام گل سرخ” مزین شده بود، به میزبانی و همت خیریه توانبخشی همدم در سالن آمفی­تئاتر این موسسه برگزار شد.

همچنین در برگزاری این مراسم، به یادبود هشت تن دیگر از شاعران مطرح درگذشته خراسان همچون مهدی اخواث ثالث، محمد قهرمان، ذبیح­الله صاحبکار، غلامرضا شکوهی، غلامرضا قدسی، عماد خراسانی، علی باقرزاده و احمد کمال­پور که از نام­آوران این خطه ادیب­پرور هستند، پرداخته شده و جمع کثیری از اساتید و مسئولان را گرد هم آورده­بود.

فرهنگ خراسان مدیون استاد شفیعی کدکنی است

دکتر جعفر مروارید، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ضمن قدردانی از مجموعه همدم بابت تشکیل این گردمان و بزرگداشت ادیبان خراسان بیان کرد: فرهنگ خراسان مدیون استاد شفیعی کدکنی و اساتید فرهنگ و هنر است.

دکتر زهرا حجت مدیر عامل موسسه خیریه توانبخشی همدم (فتح­المبین) از موهبت و سعادت کم­نظیر حضور استاد شفیعی کدکنی در آن مراسم گفت و بیان کرد: خراسان بزرگ با شاعران کهن و معاصر، کانون تپنده ذوق و اندیشه است و حضور استاد کدکنی، نام و یاد مفاخر سرزمین خراسان را زنده کرده و گرد فراموشی را از سیمای صبورشان زدوده است و از این طریق، در دل اهل دل راهی باز کرد تا زمینه خیررسانی شاعران و نویسندگان به کودکان این موسسه فراهم شود. یکی از راه‌های رسیدن به خیر، جاده شعر و ادب است و این موضوع انگیزه‌ای برای برگزاری این آیین و بزرگداشت شاعران به نام این سرزمین به ویژه استاد شفیعی کدکنی شده­است.

مدیرعامل خیریه توانبخشی همدم ادامه داد: واقعیت این است که موسسه توانبخشی همدم بیش از نیازهای مادی، لزوم تحصیل و تامین هزینه­های 400 دختر این مجموعه، به حمایت­های معنوی اهل هنر و قلم نیازمند است. چرا که اهل هنر و قلم، بالقوه تواناترین سفیران همدم هستند و در سال­های اخیر، همواره پیامبرانی شایسته و یارانی دلبسته به همدم بودند.

نگاه حمایتگر ادیبان به دختران همدمی

دکتر محمد جعفر یاحقی، از اساتید برجسته زبان و ادبیات دانشگاه فردوسی نیز در این مراسم اذعان داشت: اگر شعر با فضای همدم مانوس نباشد چه باشد و اگر شاعران همدمی نباشند چه باشند؟ این جمعیت و چشمان مشتاق به نیکوکاری، ادب و اندیشه برای من بسیار گرامی است. این شوق و شور حکایت از احترام به شعر و نیکوکاری است که در وجود تک تک این افراد نهفته است. موسسه همدم که در حمایت از فرزندان ناتوان این مرزوبوم گام برمی­دارد، به حمایت و همدمی ما نیاز دارد و حضور استاد شفیعی کدکنی، شاعر بزرگ خراسانی در مجموعه موسسه همدم، بیانگر نگاه حمایتگر ادیبان و شاعران به کودکانی است که نیاز به همراهی  دارند.

دکتر خیرآبادی، رئیس هیات مدیره بنیاد فردوسی توس نیز بیان کرد: شعر خراسان در ۱۰۰ سال گذشته هفت راه یا رشته را پشت سر گذاشته است که هر کدام از شاعران به نام این سرزمین، در یکی از این رشته‌ها شعر سروده‌اند و در یکی از سبک­های شعری پرآوازه بودند و به عرصه فرهنگ و ادب این سرزمین خدمت کردند. آن­ها انسان‌هایی متواضع، بزرگ و پهلوان به شمار می‌آمدند و طی یک قرن اخیر، علاوه بر محمدرضا شفیعی کدکنی که افتخار حضور ایشان را در این آیین داریم، مهدی اخواث ثالث، محمد قهرمان، ذبیح الله صاحبکار، غلامرضا شکوهی، غلامرضا قدسی، عماد خراسانی، علی باقرزاده و احمد کمال پور هستند که هر چند چشم از جهان فروبسته­اند، اما همواره ستاره‌های درخشان آسمان شعر و ادب این سرزمین به شمار می‌روند.

تک­نوازی استاد کیوان ساکت

در میانه برنامه استاد کیوان ساکت از موسیقی­دانان برجسته در عرصه­های بین­المللی نیز با بیان اینکه کتاب­های استاد کدکنی را نخوانده، بلکه آن­ها را نوشیده است و به عنوان یک خراسانی افتخار می­کند در هوایی نفس می­کشد که استاد شفیعی کدکنی در آن هوا تنفس می­کند، به تکنوازی سه تار پرداخت.

در این مراسم محمدباقر کلاهی اهری و محمدکاظم کاظمی نیز به نمایندگی از دو جریان شعری و فضای فکری شعر معاصر خراسان، به شعرخوانی پرداختند. کاظمی بیان کرد: استاد کدکنی کسی است که در شعر، نظریه­ها و پژوهش­های ادبی، نقد و کلیه رشته­های مرتبط با شعر مدیون ایشان هستم.

دکتر محقق نیز با اشاره به خاطرات و تجربیات خود از هشت تن از شخصیت­های بزرگی که یادواره آن­ها در این مراسم برگزار شده­بود سخن گفت و بیان کرد: بی شک از بین ده­ها تن شاعر بزرگ ادب پارسی، مهدی اخوان ثالث بی همانند است و این موضوع را می­توانیم در کتاب “حالات و مقامات میم امید” اثر ارزشمند استاد شفیعی کدکنی که حاصل عمری ملازمت با اخوان است مشاهده و از ان استفاده کنیم.

دیدار استاد شفیعی کدکنی با دختران همدم

شایان ذکر است در این مراسم استاد شفیعی کدکنی به علت کسالت، در جایگاه سخنرانی حضور نیافت و به افتتاح و بازدید از نمایشگاه آثار خوشنویسی جمعی از هنرمندان، که الهام گرفته از اشعار وی بود پرداخت و با دختران همدم دیدار کرد.

هم­چنین دکلمه خوانی شعر “بخوان به نام گل سرخ”، اجرای زنده موسیقی و همخوانی گروه هنری همدم، پخش کلیپ­هایی از زندگی استاد شفیعی کدکنی و همچنین دختران همدم از دیگر برنامه جانبی این مراسم بود.

در پایان آئین بزرگداشت دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، از نمایندگان خانواده­های مهدی اخوان ثالث، محمد قهرمان، ذبیح­الله صاحبکار، غلامرضا شکوهی، غلامرضا قدسی، عماد خراسانی، علی باقرزاده و احمد کمال­پور قدردانی و به رسم یادبود، هدایایی از دست ساخته­های دختران همدم به آن­ها اهدا شد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *