گفت و گوی اختصاصی روزنامه صبح امروز با حمید گرمابی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی

دانشگاه پزشکی نه، رشته پزشکی آری

رضا الهی- نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی نبود دانشگاه و رشته پزشکی را یکی از مشکلات شهر نیشابور در طی سال‌های اخیر دانست.

حمید گرمابی در گفت و گو با خبرنگار روزنامه صبح امروز گفت: من از اولین روزهایی که مسئولیت نمایندگی مردم برعهده ام گذاشته شد، یعنی تیر ماه 95 که اولین ماه رسمی تشکیل مجلس بود، در صبحتی که در مجلس داشتم تذکری به وزیر بهداشت دادم و گفتم که نیشابور با پتانسیلی که دارد چرا نباید دانشگاه پزشکی و رشته پزشکی داشته باشد. بعد از آن مرتب پیگیری کردم با وزیر سابق بهداشت دکتر هاشمی و چندین بار بر سر این موضوع با ایشان صحبت کردم و در ادامه این پیگیری، در سفری که با معاون اول  رییس جممهور داشتیم تقاضای رسمی را به ایشان دادم که ما در نیشابور باید رشته پزشکی و دانشگاه پزشکی داشته باشیم که ایشان به قسمت های مربطه دستور برسی دادند.

وی افزود: قطعا این مشکلی که طی سال‌ها در نیشابور بوده و ما نتواننستیم رشد مناسب را در این زمینه داشته باشیم نیازمند پیگیری مستمر بود که از آن موقع این پیگیری بصورت جدی شروع شد. در آخرین روزهایی که وزیر سابق بهداشت بر مسند بودند، از ایشان تقاضا کردم و ایشان به قسمت‌های مربوطه دستور بررسی دادند.همچنین با شروع کار نمکی سرپرست وزارت بهداشت و آموزش پزشکی با ایشان صحبتی داشتنم و ایشان برای بررسی و اقدام دستور دادند. به دنبال دستور دکتر نمکی با تماسی که با محمد باقر لاریجانی معاونت آموزشی وزیر بهداشت داشتم، ایشان گفتند که برای تأسیس دانشگاه پزشکی شرایط مشکل است. یکی از موانعی که گفتند شرط مرکز استان بودن است. در ادامه از ایشان پرسیدم اگر دانشگاه پزشکی امکان پذیر نیست، شرایط برای ایجاد رشته پزشکی به چه صورت است که ایشان گفتند ایجاد رشته پزشکی در دانشکده پزشکی امکان پذیر است و ایشان دستور دادند هیأتی برای ارزیابی پتانسیل های موجود دانشکده پزشکی نیشابور به این شهر سفر کنند که هیأتی سه نفره تشریف آوردند از وزارت خانه و با بررسی که داشتند خوشبختانه نظر بسیار مثبتی داشتند و پتانسیل هایی که در دانشکده پزشکی نیشابور است را دیدند. حتی در بعضی از موارد امکان تخصص پزشکی را هم داریم.

نماینده نیشابور ادامه داد: خوشبختانه اخیراً موضوع تأسیس رشته پزشکی در نیشابور تقریباً قطعی شده است و در 24 یا 25 ماه جاری با آمدن هیأت ارزیابی نهایی از طرف وزارت بهداشت و درمان به نیشابود این موضوع قطعی خواهد شد. فکر می‌کنم به کنکور امسال نخواهیم رسید، امیدواریم که در پذیرش دانشجوی سال آینده در نیشابور بتوانیم رشته و دانشجوی رشته پزشکی در دانشگاه نیشابور داشته باشیم و بچه های ما در نیشابور مجبور نباشند از شهر خودشان به جای دیگری بروند و بتوانند در شهر خودشان ادامه تحصیل بدهند.

ایشان برای آینده این موضوع ابراز امیدواری و اظهار کرد: مطمئن هستیم با پتانسیلی که نیشابور دارد به زودی مراحل بعدی نیز طی خواهد شد و ما شاهد رشد دانشکده پزشکی نیشابور در زمینه رشته های اصلی پزشکی که اولینش پزشکی عمومی خواهد بود و بعد از آن هم این روند ادامه خواهد داشت که ما سایر رشته های پزشکی را در نیشابور داشته باشیم و توسعه ای که سال‌ها در نیشابور مغفول مانده در این زمینه، برطرف خواهدشد..

پایان 16 سال محرومیت؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن جلس شورای اسلامی معنقد است با ارتقا بخش زبرخان به شهرستان محرومیت این بخش پایان می‌یابد.

حمید گرمابی در بخش دیگر این گفت‌وگو، افزود: نیشابور نسبت به شهرهای مشابه شهرستان های کمتری دارد. ما فقط شهرستان نیشابور و فیروزه را داریم در حالی که شهرهای با جمعیت نیشابور اغلب چهار الی هفت شهرستان دارند. این موضوع  بخصوص در تقسیمات بودجه بسیار مهم است، بخصوص بخش زبر خان که تقریباً از دیگر شهرستان های ما جمعیت و پتانسیل بیشتری دارد و مورد ظلم واقع شده است.

وی تصریح کرد: بخش زبرخان حدود 16 سال پیش قرار بود شهرستان شود که به دلایلی این اتفاق به تعویق افتاد. خوشبختانه با پیگیری هایی که انجام شد موانع برطرف گردید و امید داریم که به زودی ارتقا بخش زبرخان به شهرستان زبرخان انجام شود. در بخش زبرخان پتاننسیل های مختلفی وجود دارد از جمله پتانسیل زیارتی که در استان بعد از مشهد دومین مقصد زیارتی را در این شهرستان خواهیم داشت و کمک خواهد کرد به توریسم مذهبی و توسعه شهرستان. ما می توانیم شرایط مناسب تری را برای زوار محترم در این شهرستان فراهم کنیم.

گرمابی گفت: همچنین در این شهرستان مناطق تورسیتی خوش آب و هوایی داریم که قطعاً این پتانسیل می تواند کمک بسیار زیادی به توسعه اقتصادی در این شهرستان کند. با ارتقا بخش به شهرستان، پتانسیل های مختلفی که در این بخش یا شهرستان آینده وجود دارد می تواند به بهبود زمینه های مختلف اقتصادی کمک و مردم بخش زبرخان شرایط مناسب تری را از لحاظ اقتصادی داشته باشند و به طبع با توجه به اینکه بودجه نیشابور بیشتر متمرکز خواهد شد، نیشابور هم از این لحاظ سود بیشتری خواهد برد. همچنین امیدداریم مجموعه شهرستان های نیشابور، فیروزه و شهرستان زبرخان بتوانند داخل منطقه در زمینه های تولیدی، کشاورزی و دامداری که جزو قطبهای استان و منطقه هستیم، از شرایط مناسب تر توسعه صنعتی، اقتصادی و کشاورزی برخوردار شوند و مطمئناً مردم، بخصوص مردم زبرخان از این موضوع منتفع خواهندشد. در نهایت با شهرستان شدن تشکیل سازمان ها و ادارات مختلف در زبرخان باعث می‌شود محرومیتی که سال‌ها این مردم تجربه کردند رفع و به زودی شرایط مناسبی برای آنها فراهم خواهد شد.

با توجه به اینکه نیشابور یکی از شهرهای اصلی خراسان رضوی می باشد، طبیعی است که باید برای رشد و ارتقا این شهر اهمیت خاصی قائل بود. لذا اگر اقدامات در حال پیگیری توسط حمید گرمابی نماینده مردم نیشابور در مجلس به نتیجه مثبت برسد، باعث رشد و پویای این شهر و شهرستان‌ها و بخش محروم زبرخان می گردد. امید است معضلات نیشابور که در دوره‌های قبل مورد کم‌توجهی مسئولین قرار گرفته بود، با پیگیری های نماینده این شهر به نتایج قابل توجهی برسد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *