پایان شیرین با 11 جایزه برای خراسانی‌ها

سی‌وهفتمین جشنواره تئاتر فجر بعنوان مهمترین عرصه رقابت هنرهای نمایشی کشور، درحالی به پایان رسید که 5نماینده از خراسان رضوی در آن حضور داشتند.

نمایش‌های «دریاچه قو» و «باغ خونی» در بخش ایران«ب» و نمایش‌های «سردسیر»، «ما داریم از این خونه میریم» و «رومئو و ژولیت» در بخش ایران «الف»، پرچمداران خراسان در این دوره بودند.

 

نگاهی به آثار خراسانی

 

«دریاچه قو» یکی از شناخته شده‌ترین باله‌های جهان است که پیوتر ایلیچ چایکوفسکی آهنگساز روسی مشهور آن را در سال ۱۸۷۶ نوشت و یک سال بعد، در سال ۱۸۷۷ برای اولین بار اجرا شد. امروزه این نمایش یکی از شناخته‌شده‌ترین نمایش‌ها در ستایش عشق و زیبایی محسوب می‌شود و برداشت‌های بسیاری در قالب نمایش، فیلم و انیمیشن از آن صورت گرفته است. داستانی که صابری از این باله کلاسیک روایت می‌کند تفاوت‌هایی با نسخه اصلی «دریاچه قو» دارد؛ رضا صابری کارگردان شناخته شده تئاتر مشهد در اجرایی که از اثر چایکوفسکی داشت به جای بهره‌گیری از باله که نیازمند آمادگی جسمانی و تخصص و آموزش اجراگران است از حرکات موزون استفاده کرده بود که از جذابیت‌های این نمایش زیبا کم می‌کرد.

«باغ خونی» به کارگردانی امیر بشیری از مشهد در بخش «مسابقه ایران دو» و «چهل‌سالگی انقلاب اسلامی» جشنواره تئاتر فجر به روی صحنه رفت. این نمایش با دستمایه قرار دادن یک داستان عاشقانه در سال ۱۳۱۴ به بازگو کردن کشتار مردم در مسجد گوهرشاد به دلیل اعتراض به تغییر لباس و کشف حجاب می‌پردازد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نمایش «باخ خونی» طراحی صحنه آن توسط شهاب افتخاری است. انتخاب بازیگران و بازی بازیگران از نقاط قوت نمایش به شمار می‌رود. پرویز فلاحی پور با بازی در نقش اردشیرخان بازی قابل‌توجهی به‌خصوص در دو پرده ابتدایی و انتهایی نمایش از خود نشان می‌دهد. حیرانی و دیوانگی او در آخرین پرده‌های نمایش به‌خوبی ازکاردرآمده و قابل‌باور است. کامران تفتی نیز با بازی در نقش نریمان افراشته صحنه‌های چاکرمآب و عاشق‌پیشه را به‌خوبی صحنه‌های جاه‌طلبانه و کاسب‌کارانه‌اش بازی می‌کند و اجرای قابل‌توجهی از ارائه یک مونولوگ قوی در پرده مسجد گوهرشاد به نمایش می‌گذارد.

برداشت از نمایشنامه «رومئو و ژولیت» نوشته «ویلیام شکسپیر» تا آن‌جا آزاد می‌شود که رومئو را در اسرائیل و ژولیت را در فلسطین، پشت دیوار بلند مرزها و قوانین سیاسی زندانی کند. اجرای ۸۰ دقیقه‌ای نمایش «رومئو و ژولیت» در سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حالی در تالار «حافظ» دوسویه روی صحنه رفت که بخش‌هایی از این اجرا به زبان عربی بود و هیچ ترجمه‌ای برای آن انجام نشد و این باعث شد اغلب تماشاگران با آن ارتباط برقرار نکنند. صحنه‌های پر از تحرک و ۲۶ بازیگری که از آغاز کار روی صحنه حضور داشتند، این اجرا را به یکی از اجراهای پُر بازیگر این جشنواره تئاتر تبدیل کرد.

میلاد کاشانی «رومئو و ژولیت» را در سرزمینی متفاوت خلق کرد و مسعود صفری آن را طراحی و کارگردانی کرد. ساجد اندرون، مهسا ستوده‌نژاد، منا بارانی، مهتا قجاوند، علیرضا سعیدی، مجید بخششیان، محمدرضا لبیب، نینا گودرزی از بازیگران این اجرا بودند.

در نهمین روز جشنواره نیز نمایش «ما داریم از این خونه می‌ریم» به نویسندگی بهزاد آقاجانی و کارگردانی حسین اکبرپور روی صحنه تماشاخانه ایرانشهر در تالار استاد سمندریان رفت. «ما داریم از این خانه می‌رویم» نمایشی ٧٠دقیقه‌‌ای است که در دو نوبت۱۸ و ۲۰:۴۵ اجرا شد.

نمایش «سردسیر» به کارگردانی مصطفی ابهری داستانی مربوط به ١٩۶٠ را در کشورهای روسیه و فرانسه روایت می‌کند.

 

19 نامزدی برای نمایندگان خراسان

 

نمایندگان خراسان در سی‌وهفتمین جشنواره تئاتر فجر نامزد 19 جایزه شدند که سهم نمایش «دریاچه قو بیشتر از دیگران بود.

در بخش ایران «الف» حسین اکبرپور برای طراحی صدای نمایش «ما داریم از این خونه می‌ریم»، عرفان خاتونی مقدم برای موسیقی نمایش «رومئو و ژولیت»، مسعود صفری برای طراحی صحنه «رومئو و ژولیت»، حسین طاهری برای بازیگری در نمایش «سردسیر»، مونا بارانی برای بازی در نمایش «رومئو و ژولیت»، منیره آلاداغی برای بازی در نمایش «سردسیر»، میلاد کاشانی برای نگارش نمایشنامه «رومئو و ژولیت» و مسعود صفری برای کارگردانی نمایش «رومئو و ژولیت» نامزد دریافت جایزه شدند.

در بخش ایران «ب» نیز حسام‌الدین انوشیروانی برای طراحی صدای «دریاچه قو»، محمود کریمی برای نورپردازی نمایش «دریاچه قو»، مینا لطفی برای طراحی حرکات «دریاچه قو»، رویا حشمتی برای طراحی گریم «دریاچه قو»، میلاد قنبری برای موسیقی «دریاچه قو»، زهرا کاظمی برای طراحی لباس «دریاچه قو»، عاطفه پوربهرام برای بازی در «دریاچه قو»، ستایش رجایی نیا برای بازی در «دریاچه قو»، رضا صابری برای نگارش نمایشنامه «دریاچه قو» و بازهم رضا صابری برای کارگردانی «دریاچه قو» در لیست نامزدهای نهایی جشنواره امسال هستند.

در بخش پوستر نیز محمد افشار نیز برای طراحی پوستر نمایش «ال کلاسیکو» نامزد دریافت جشنواره شد.

 

برگزیده‌ها

 

شب گذشته آیین اختتامیه جشنواره امسال تئاتر فجر برگزار شد و برگزیدگان جوایز خود را دریافت کردند که خراسانی‌ها مثل هرسال دست پر به خانه بازگشتند.

محمد افشار برای طراحی پوستر نمایش «ال کلاسیکو» حائز رتبه سوم شد و میلاد قنبری برای موسیقی نمایش «دریاچه قو» بعنوان برگزیده معرفی شد.

رتبه دوم طراحی صدا به حسین اکبرپور برای نمایش «ما داریم از این خونه میریم» رسید. در بخش ایران «الف»، مونا بارانی برای نمایش «رومئو و ژولیت» و  در بخش ایران «ب» ستایش رجایی نیا برای نمایش «دریاچه قو» عناوین برتر را از آن خود کردند و عاطفه پوربهرام نیز برای نمایش «دریاچه قو» بعنوان برگزیده معرفی شد. این پایان کار «دریاچه قو» نبود و رضا صابری برای کارگردانی این تئاتر برگزیده شد. تینا لطفی نیز برای طراحی حرکات این نمایش، بعنوان برگزیده معرفی شد. همچنین محمود کریمی برای نورپردازی و رویا حشمتی برای گریم نمایش «دریاچه قو» جایزه نفر برتر را دریافت کردند.

در بخش ایران «الف» مسعود صفری برای طراحی صحنه نمایش «رومئو و ژولیت» مقام برتر را از آن خود کرد.

 

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *