نصف بودجه دولتی را به تشکل‌ها بدهند

رئیس خانه تشکل های خراسان رضوی گفت: اگر فقط نصف بودجه­ کاهش آسیب­ها و محدودیت­ها، در اختیار بخش خصوصی قراردهند، آسیب و محدودیت­ها از بین می­روند.

به گزارش روزنامه صبح امروزمحمد جعفر کروژدهی در گفت و گو با این رسانه افزود: آسیب­های اجتماعی مانند زنجیر به هم پیوسته­اند، حلقه طلاق و حلقه کودکان کار و حلقه اعتیاد، جدا از یکدیگر نیست. نمی­توان مشکل طلاق را قبل از حل مشکل اعتیاد، کودکان کار و فقر حل­کرد. همه این آسیب­ها باید به موازات هم حل­شود. ایجاد هماهنگی بین آسیب­های اجتماعی نیاز به یک متولی خاص دارد. می­توان با واگذاری این مسئولیت به خانه تشکل­های هر استان، آسیب­ها را مدیریت کرد.

وی تاکید کرد: سازمان­های ­متولی آسیب­ها نظیر ستاد دیه، بهزیستی و کمیته امداد، بیش از 90 درصد بودجه­های تخصیصی را صرف هزینه­ها و حقوق کارمندان خود می­کنند و تمام بارشان برعهده خیرین است.

وی افزود: دلیل اینکه کار به بخش خصوصی محول­نمی­شود این­است که برخی دستگاه های اجرایی تصور می‌کنند که از قدرت حاکمیتی آن­ها کاسته می­شود و دیگر بودجه­ای برای پوشش هزینه­هایشان دریافت نمی­کنند.

وی در آخر افزود: بروکراسی و دیوان سالاری نظام اداری ما را فرا گرفته است، امروز به عنوان یک فعال اجتماعی به مدیران پیشنهاد می‌کنم به جای شرکت در جلسات متعدد، فردی را تحت عنوان «معاونت جلسه» داشته باشند که به جای آن ها در جلسات شرکت­کند و گزارش­کار دهد تا بازدهی عملکرد سازمان افزایش یابد. مدیری که مدام در جلسه است نمی­تواند و وقتی ندارد تا مسایل مطرح شده، را جمع­بندی­کند.

رئیس خانه تشکل ها درباره نحوه رسیدگی و اولویت بندی به آسیب های اجتماعی در استان گفت: در بحث پروژه‌های آسیب‌های اجتماعی، با توجه به اولویت‌های اعلام شده از سوی استانداری‌ها به وزارت کشور، سرفصل‌هایی پیرامون کودکان کار، حاشیه شهر، متکدیان و…تعیین و براساس آن، بودجه‌هایی تصویب می‌شود.

کروژدهی افزود: هریک از مسایل به فراخور جزئیات، باید بین چند سمن جهت بررسی بیشتر تقسیم ­شود. متاسفانه در برخی موارد شاهد بودیم که با اعلام پروژه‌ها -نه به عنوان سمن- که در جایگاه پیمانکار به تشکل ها نگاه می‌کردند و به دنبال روابطی برای دادن پروژه‌ها به دوستان هستند. درحالت عادی این پروژه‌ها، به دست سمن‌هایی که عملکرد خوبی داشتند، نمی­رسید. چراکه رابطه در کشور ما حرف اول را می­زند. روابط در حد کم طبیعی است اما گاهی از حد عرف و وجدان خارج می‌شود.

وی تاکید کرد: چندی پیش یکی از مسئولین شهری به من اعتراض کرد که سمن ها طلبکارند! من تاکید کردم که سمن پیمانکار نیست که طلبکار باشد، اگر معدودی این نگاه را دارند به خاطر این است که شما مدیران آن ها را این گونه بار آورده اید و چنین پیشنهاداتی را مطرح کرده اید.

کروژدهی اضافه کرد: سمنی که درآمد ندارد، در قبال چنین پیشنهاداتی، مقاومت نمی­کند. این شمایید که ما را به ورطه فساد می­کشانید، سمن غیرانتفاعی و غیرتجاری است و در قبال کاری که می­کند حتی یک ریال هم نمی­گیرد. کمک‌های مردمی را جمع می­کند. از ظرفیت و توانمندی خود استفاده می­کند.

رئیس خانه تشکل ها تصریح کرد: یکی از کارهایی که تا به حال انجام نشده بود، بحث ساماندهی موضوعی و ساختارسازی سمن‌ها بود. سایت خانه تشکل‌ها، در حدود یک ماه اخیر آماده شد و دیدیم که به بهره برداری هم رسید.

وی ادامه داد: با شکل گرفتن خانه تشکل ها سمن ها در حوزه کاری تقسیم بندی شدند. باتشکیل کمیته کارگروه­ها، کارگروه اجتماعی پیرامون آسیب و پیشگیری، کارگروه علمی پیرامون کارآفرینی و اشتغال، کارگروه درمان پیرامون سلامت و بهداشت، کارگروه فرهنگ و هنر، کارگروه محیط زیست و منابع طبیعی، کارگروه معلولین و کارگروه شورای شهرستان­ها و کارگروه خیرین، در هشت بخش مشخص شدند.

وی افزود: کارگروه اجتماعی به زیرشبکه‌های اعتیاد و مواد مخدر، پیشگیری و درمان، خشونت، ازدواج، طلاق، امنیت اخلاقی، حاشیه نشینی، فضای مجازی، کودکان خیابانی، روابط فرا زناشویی و تقسیم شد و در هریک کمیته تخصصی تشکیل شد.

وی گفت: با تقسیم سمن­ها در کارگروه‌های متعدد، می­توان به راحتی تعداد سمن­های یک کارگروه را در قالب یک فایل اکسل مشخص کرد، کاری که در چهل سال گذشته انجام نشد، در هشت ماه اخیر انجام شد.

کروژدهی اذعان کرد: به هریک از سمن­ها یک صفحه در سایت تخصیص داده­شده که به معرفی و بیان عملکرد خود بپردازد. بنیاد نیکوکاری ایرانیان به عنوان یک سمن اجتماعی دارای ۱۴کارگروه تخصصی است.

وی گفت: یک مشکلی که وجود دارد این است که بیشتر سمن­ها عملا ساختارسازی ندارند و به شکل هیئتی و داوطلبانه کار می­کنند. در برخی موارد هم این سوال ایجاد می‌شود که در پشت پرده این سمن‌هایی که نام بزرگی دارند، چه پول‌هایی جابجا می‌شود، این پول‌ها از کجا می‌آید و به کجا می‌رود؟

کروژدهی خاطرنشان کرد: آن‌ها درباره کارآفرینی اجتماعی چیزی نمی‌دانند. سمن‌ها با حداقل هزینه شروع به کار می‌کنند و اغلب از محل درآمدهای مردمی هزینه‌های خود را پوشش می‌دهند.

وی تاکید کرد: در موارد معدودی دیده ایم که وجود خیریه­ها نه تنها برای پولشویی که پوششی برای مسائل سیاسی است. ما معتقدیم اگر نظارت مردمی البته نه نظارت حاکمیتی، بر سمن‌ها نباشد، سرنوشت آن­ها مانند موسسات مالی و اعتباری خواهدبود‌.

وی خاطرنشان کرد: در خانه تشکل ها سعی کردیم تا با برگزاری کلاس‌ها و نشست‌های تخصصی و پیش‌رفتن به سمت شبکه­سازی و  آموزش، سمن‌ها نسبت به مسایل مختلف آگاهی ­یابند، تا هم­افزایی صورت­گیرد. بطور مثال، سمن‌ها با رعایت اصول خاص و در شرایط خاصی، از مالیات معاف­اند، اما این آگاهی را ندارند. با دعوت از یک کارشناس امور مالیاتی، شرایط معافیت مالیاتی تشریح می‌شود، چراکه صرف درج عنوان غیرانتفاعی و خیریه در اساسنامه دلیل بر معافیت سمن­ها نیست.

دبیر کارگروه تخصصی سازمان­های مردم نهاد در خصوص آسیب‌ها و معضلات اجتماعی تصریح کرد: در بحث آسیب‌ها متولی خاصی نداریم و باید هر آسیبی بر عهده یک نهاد خاص باشد. در برخی از آسیب‌ها خطوط قرمزی داریم. مشکلی که الان وجود دارد این است که بطور مثال در زمینه متکدیان، نیروی انتظامی، بهزیستی، شهرداری، استانداری، فرمانداری، دادگستری و نهادهای امنیتی حضور دارند.

وی ادامه داد: یک منبع آگاه به ما گفت در بحث جمع‌آوری متکدیان، پیمانکارانی با شهرداری‌ها همکاری می‌کنند، به نحوی که به ازای جمع‌آوری متکدیان از سرتاسر شهر، مبلغی دریافت می­کنند ولی دوباره این متکدیان به سطح شهر بر می گردند،

اینگونه بودجه­های تخصیصی هزینه می‌شود.  گویا در مواردی صادرات و واردات متکدیان نیز از شهرها و شهرستان­های دیگر نیز صورت می‌گیرد، اگر این مساله حقیقت داشته باشد باید فکر جدی برای آن برداشت.

رئیس خانه تشکل های خراسان رضوی اضافه کرد: حداقل امر این است که در زمینه جمع­آوری گدایان، باید طرحی جدی ارائه­شود و در کارگروه‌های تخصصی بررسی­شود.

وی تاکید کرد: آسیب­های اجتماعی مانند زنجیر به هم پیوسته­اند، حلقه طلاق و حلقه کودکان کار و حلقه اعتیاد، جدا از یکدیگر نیست. نمی­توان مشکل طلاق را قبل از حل مشکل اعتیاد، کودکان کار و فقر حل­کرد. همه این آسیب­ها باید به موازات هم حل­شود. ایجاد هماهنگی بین آسیب­های اجتماعی نیاز به یک متولی خاص دارد. می­توان با واگذاری این مسئولیت به خانه تشکل­های هر استان، آسیب­ها را مدیریت کرد.

کروژدهی خاطرنشان کرد: البته استقلال سمن­ها، رکن و اصل بسیارمهمی است که اعتبار آن­ها محسوب می‌شود. با تعامل سمن­ها بسیاری از مشکلات برطرف می­شود و هم­افزایی اتفاق می­افتد و به هیچ نهاد دولتی هم احتیاجی نیست.

رئیس خانه تشکل‌های خراسان رضوی اضافه کرد: درکتاب «چرا ملت­ها شکست می­خورند» تشکل­ها نماد توسعه­یافتگی کشورها هستند و 90 درصد آسیب­های اجتماعی بر دوش حدود 1200 سمن در کشور است. سال 1397 سال سمن­هاست و امیدوارم این توجه، توجه سیاسی نباشد. چراکه اگر سمن­ها رنگ و بوی سیاسی بگیرند، مردم اعتماد خود رانسبت به آن­ها از دست می­دهند.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *