باشگاهی برای کارآفرینی

کارآفرینی محور اصلی رشد و توسعه است. اشتغالزایی، افزایش سود و سرمایه، تقویت حوزه‌های تولید و تجارت تنها بخشی از کارهایی است که می‌توان با «کارافرینی» محقق کرد. وقتی که بحران یا رکودی در اقتصاد روی دهد، این کارآفرینی است که روند توسعه را تسهیل می‌کند و با جبران عقب ماندگی‌های اقتصادی باعث می‌شود که شرایط بهبود پیدا کند.

کارآفرینی در بخش خصوصی باعث بهبود کیفیت و کاهش قیمت تمام محصول و خدمات می‌گردد، امری که در مراحل بعدی رونق تجارت را هم رقم می‌زند و ارزآوری به همراه دارد. هر چقدر که شرایط سخت باشد و فضا سنگین بازهم می‌توان با «کارآفرینی» پلی زد برای عبور از روزهای سخت چرا که به وجود آمدن محصولات، خدمات، روش‌ها، سیاست‌ها و راه‌های جدید برای حل مشکلات می‌شود.

برای که بتوان از این خاصیت‌های کارآفرینی استفاده کرد نیاز به ظرفیت‌ها و ساختارهایی است که در قالب آن‌ها «کارآفرینی» در جامعه ترویج و کارآفرینان رشد پیدا کنند.

در گفت‌وگویی با محمود جانی درمیان؛ مشاور کانون کارآفرینان خراسان رضوی از او خواستیم تا از برنامه‌های این تشکل برای تحقق این مهم سخن بگوید که در ادامه می‌خوانید.

باشگاهی برای کارآفرینان جوان

مشاور عالی کانون کارآفرینان خراسان رضوی گفت: ما در کانون کارآفرینان در نظر داریم تا ایده‌ها را از خلاقیت صرف به سمت تولید ارزش و ثروت هدایت کنیم و در نهایت منجر به راه اندازی کسب و کارهای نوین شود و مهم‌ترین دغدغه این روزهای جوانان فارغ التحصیل؛ اشتغال را برطرف کنیم.

به گزارش «صبح امروز»، محمود جانی در میان افزود: در این راستا ساختار جدیدی را در کانون تحت عنوان «باشگاه جوانان کارآفرین» ایجاد نموده و به زودی از آن رونمایی می‌کنیم.

وی اضافه کرد: امروزه وسعت کارآفرینی همه افراد را در بر می‌گیرد؛ دانش اموزان، دانشجویان، فارغ التحصیلان و اقشار مختلف می‌توانند در این حوزه فعالیت کنند به همین دلیل ما ورود و استفاده از ظرفیت‌های کانون کارآفرینان خراسان رضوی را برای همه این افراد باز گذاشته و در نظر داریم با اولویت دادن و حمایت از جوانان انگیزه کارآفرینی را سرعت دهیم.

کافه کارآفرینی

وی با اشاره به افتتاح «کافه کارآفرینی» در آینده نزدیک تصریح کرد: یکی از زیر مجموعه‌های باشگاه جوانان کارآفرین، «کافه کارآفرینی» یا پاتوق کارآفرینی است، جایی که جوانان و افراد دارای ایده بتوانند ایده‌ها و صحبت‌های شان را تبادل کنند و به خروجی نتیجه محور برسند. برنامه ریزی در خصوص هدایت و بررسی ایده‌ها و رسدین به نتیجه مطلوب قطعا از همین نشست‌های اولیه آغاز می‌شود.

هفته جهانی کارآفرینی

جانی درمیان اضافه کرد: ما در کانون سه محور اصلی دیگر را با سه دبیرخانه دائمی نیز پیگیری می‌کنیم. اولین دبیرخانه، دبیرخانه «هفته جهانی کارآفرینی» است. هفته جهانی کارآفرینی در 7روز خلاصه نمی شود. بلکه در این هفته رصدی از تمام فعالیت‌ها و متدهای جدید کارآفرینی که در طی یک سال انجام شده است، مورد بررسی قرار می‌گیرد. از سوی دیگر کانون مجموعه برنامه‌هایی رادر حوزه‌های مختلف کارآفرینی اعم از تولید، تجارت، خدمات، تعاون، کشاورزی، حمل و نقل، اصناف و سایر حوزه‌ها در طی سال برنامه ریزی می‌کند که در این هفته به کسانی که انگیزه کارآفرینی دارند، ارائه می‌شود.

وی تاکید کرد: هدف از تشکیل دبیرخانه «هفته جهانی کارآفرینی» هماهنگی با همه دستگاه‌های اجرایی و جلب مشارکت فعالین و کارآفرینان است تا فعالیت‌های این هفته به فعالیت‌های همایشی خلاصه نشود. بدین ترتیب تمام کسانی که انگیزه‌ای برای کارآفرینی و کارهای استارتاپی دارند یک نتیجه اثرگذار ازهفته جهانی کارآفرینی بهره ببرند.

دبیرخانه در تعامل با آن‌ها برای یک سال آینده برنامه ریزی و طرح‌های مختلف را بررسی می‌کند و در «هفته جهانی کارآفرینی» خروجی آن به نمایش گذاشته می‌شود.

جشنواره کارآفرینان

مشاور عالی کانون کارآفرینان خراسان رضوی با اشاره به تشکیل دومین دبیرخانه با عنوان «دبیرخانه جشنواره کارآفرینان» در این تشکل اضافه کرد: در این دبیرخانه ما تلاش می‌کنیم تا با ایجاد رده بندی برای کارآفرینان انگیزه‌هایی برای تشویق آن‌ها و تقدیر از آن‌ها در جامعه ایجاد کنیم. دبیرخانه جشنواره کارافرینی برتر هرساله یک بار برگزار می‌شود و تقدیراز کارآفرینان برتر را در دستور کار قرار می‌دهد.

جانی درمیان تصریح کرد: هر کارآفرین بعد از طی مراحل و کسب ویژگی‌هایی می‌تواند به عنوان «کارآفرین نمونه» انتخاب و معرفی می‌شوند. در گام بعدی معیارهایی برای

کسب عنوان «کارآفرین برتر» تعریف شده و مهم‌ترین قسمت انتخاب «استاد پیشکسوت کارآفرین» است. با کسب نظرات و تایید کارآفرینان خراسانی این معیارها به صورت اقتصادی و اجتماعی تعیین می‌شوند و شاخص‌ها و فرایندهای انتخاب از سوی این دبیرخانه به عموم فعالین اقتصادی اعلام می‌شود تا شاهد حضور پررنگ آن‌ها در جشنواره کارآفرینان باشیم.

پیشنهاد صندوقی ریسک پذیر برای طرح‌های بازار پذیر

وی از راه اندازی «دبیرخانه صندوق سرمایه‌گذاری VC» در آینده نزدیک خبر داد:

در حال مذاکره در خصوص انعقاد تفاهم نامه‌ای سه جانبه‌ای میان ادراه تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی، کانون کارآفرینان خراسان رضوی و بانک عامل «صندوق سرمایه‌گذاری VC» تشکیل گردد. در این طرح قرار است برای طرح‌های استارتاپی و کارآفرینی «بازار پذیر» تامین سرمایه ریسک پذیر صورت پذیرد. ریشه این طرح به این مشکل بر می‌گردد که نداشتن سرمایه و وصیقه لازم باعث شده جوانان در حوزه کارآفرینی دچار مشکلات اساسی شوند.

جانی درمیان تصریح کرد: برای رفع این مشکل ما برنامه داریم تا با جذب خیرین به حوزه کارآفرینی، آن‌ها را ترغیب کنیم تا در این صندوق با نظارت اداره کار که یکی از اضلاع مثلث تفاهم باشد سرمایه یا سود سرمایه خود را به حوزه کارآفرینی اختصاص دهند و یا در صورت تمایل اموال خود را در این حوزه وقف کنند. بدین صورت که بانک تمامی مراحل مالی را زیر نظر و بررسی قرار بدهد و کانون کارآفرینان به عنوان «دبیرخانه صندوق سرمایه‌گذاری VC» با معرفی طرح‌هایی که دارای ظرفیت‌ها و استانداردهای بازارپذیری هستند، از صندوق تسهیلات لازم را درخواست کند.

کم کردن فاصله بین صاحب ایده و سرمایه

وی تاکید کرد: قطعا بودجه اختصاص یافته و کمک خیرین کارآفرینی با نظارت بانک عامل و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی به طرح‌های کارآفرینی اختصاص می‌یابد و کانون تنها نقش دبیر خانه صندوق را به عهده می‌گیرد. همکاری کانون کارآفرینان خراسان رضوی با مراکز مشاوره کارآفرینی تحت نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و انجمن کارآفرینی استان در این طرح پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: می‌خواهیم فاصله‌ای که بین صاحب ایده وصاحب سرمایه وجود دارد را کم کرده و گفت‌وگو اثر پذیررا شکل دهیم. هرچه فاصله‌ها به هم نزدیکتر باشد احتمال موفقیت برای سرمایه گذاری که می‌خواهد به سود خود برسد و برای طراحی که می‌خواهد طرح خود را عملی نماید، امکان پذیرتر است.

وی تاکید کرد: مشاوره، آموزش وارائه خدمات به کارآفرینان، تسهیل‌گری، برگزاری تورهای کارآفرینی، ارتباط با دانشگاه‌ها، برگزاری همایش و کنفرانس، برگزاری نمایشگاه‌های داخلی وخارجی تنها بخشی از برنامه‌هایی است که در کانون کارآفرینان خراسان رضوی پیش بینی شده است.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *