همیشه نیازمند مواد اولیه ما نیستند

ایران و افغانستان دو کشور با اشتراک های فراوان هستند علاوه بر همزبانی و نزدیکی فرهنگ های مردم، همجواری دو کشور باعث شده است تا زمینه ها برای همکاری اقتصادی و سیاسی فعالین اقتصادی دولت و بخش خصوصی فراهم باشد. اگر چه که روابط در پاره ای از مقاطع تاریخی دچار فراز و نشیب شده است ولی همچنان عزم و اراده دولت ها و مردم بر همکاری و تعامل در زمینه های اقتصادی، فرهنگی و امنیتی استوار است. چندی پیش و در دیدار هیات پارلمانی APA ایران و افغانستان بر توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی تاکید شد.
در جریان دیدار هیات پارلمانی APA ایران با هیات افغانستانی جلیل رحیمی جهان آبادی عضو این هیات درباره ظرفیت های ارتباط دو کشور بیان کرد: حوزه انتخابیه بنده در خراسان رضوی با موافقت مجلس به منطقه آزاد تجاری تبدیل خواهد شد و با تحقق این مهم بسیاری از مبادلات اقتصادی به سهولت انجام می گیرد.
نماینده مردم تربت جام و تایباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی مشکلات گمرکی میان ایران و افغانستان اظهار داشت: در حال حاضر دستگاه ایکس ری کامیونی مجهزی در مرز وجود دارد که از طریق آن سرعت کنترل کامیون ها در گمرک 3 برابر شده است، اما هنوز مشکلات بسیاری در کشور افغانستان برای عبور و مرور کامیون ها وجود دارد که رفع آن الزامی است.
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با تاکید بر اینکه باید برای صدور ویزا میان دو کشور ایران و افغانستان تسهیلاتی در نظر گرفته شود، ادامه داد: بسیاری از افغان ها برای درمان و خرید به ایران سفر می کنند.
وی افزود: باید در هرات شرایطی فراهم شود که دانشگاه آزاد و دولتی ایران بتواند در این منطقه مراکزی ایجاد کند.
توسعه روابط در تمام حوزه ها
اما ابعاد ارتباط دو کشور را باید از زاویه بخش خصوصی نیز بررسی کرد.
در گفت‌وگویی با رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان از او خواستیم تا درباره وضعیت ارتباط دو کشور برای ما بگوید.
محمود سیادت در گفت‌وگو با «صبح امروز» گفت: توسعه روابط با افغانستان می تواند در تمام حوزه ها به ویژه در حوزه صنعتی دنبال شود.
وی با اشاره به این نکته که در حال حاضر اغلب محصولات صادراتی از ایران، محصولات کشاورزی یا مواد غذایی است افزود: اما در کنار این‌ها محصولاتی مانند سیمان نیز در حجمی وسیع به کشورهای دیگر صادر می‌شود و افغانستان یکی از اصلی ترین مقاصد صادراتی خراسان رضوی است.
سیادت تاکید کرد: اگر روابط بین دو کشور روابطی در مسیر توسعه باشد، قطعا می‌تواند در ابعاد بیشتری از امروز گسترده شود. طبق بررسی های صورت گرفته حدودا هزار تا سه هزار میلیارد دلار براورد معادن افغانستان است.
و اگر شرایط امنیت در افغانستان ایجاد شود و معادن افغانستان قابل بهربرداری شود و در کنار همه اینها کشور ما مانع سیاسی امنیتی پیش رو نداشته باشد با بهره گیری از دانش و تکنولوژی کافی در این کشور میتوان با توجه به سهولت های فراوان از جمله فرهنگ مشترک و همچنین نزدیکی مسافت به این کشور شرایط مطلوب اقتصادی را رقم بزنیم.
وی با اشاره به میزان بالای مصرف آب در تولید محصولاتی همچون هندوانه گفت: متاسفانه با وجود آگاهی از کمبود آب هنوز در کشور در میزان بالایی هندوانه کشت می‌شود. در حالیکه می‌توانیم به راحتی و با هزینه ای بسیار مناسب اینچنین محصولاتی را از کشورهای همسایه وارد کنیم و مصرف آب را در تولید صنایع پرسود و مهم به کار ببریم. به این صورت می‌توانیم کالاهای ضروری را از افغانستان وارد کنیم و کالاهای ضروری را صادر کنیم.
سیادت اضافه کرد: اما اگر افغانستان را همیشه کشوری محتاج به تامین نیازهای اولیه خود بدانیم تنها در زمینه مواد خوراکی و دیگر محصولات  اولیه می‌توانیم روابط ین المللی خود را حفظ کنیم که این رویکرد اشتباه است. باید سطح توانمندی خود را برای ارائه کالاهای باکیفیت بالاتر، متنوع تر ومتفاوت‌ از گذشته در خودمان ایجاد کنیم.
سیادت با تاکید بر اهمیت حرکت به سمت سرمایه گذاری در داخل افغانستان گفت: سرمایه گذاری مشترک بین دو کشور حتما باید انجام شود. یکی از دلخوری های مسئولان دولتی و بخش خصوصی افغانستان این است  که ما شرایط سهل و آسانی را برای ورود کالاهای افغانستانی به ایران ایجاد نکردیم. البته که توان صادارتی افغانستان اصلا قابل قیاس با توان صادراتی ایران نیست. اما در صورتیکه تمایل به کمک به افغانستان داریم هیچ راهی جز دخالت و حمایت دولت وجود ندارد.
رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان خاطرنشان کرد: افغانستان پتانسیل بسیار ارزشمندی برای بازارهایی مثل هند و حتی برخی از بازارهای اروپایی امریکایی را دارد. اگر می‌خواهیم اول صف بایستیم باید از همین امروز مطالعات خود را شروع کنیم که این تحقیق را می‌توان با کمک بسیاری از مهاجرینی که در کشور ما حضور دارند نیز انجام داد. حضور بالای آنان در کشور و همچنین فرهنگ نزدیک این دو کشور برای ما فرصت است و تنها تهدید پیش رو وجود دشمنان و مخالفین ماست.
وی تاکید کرد: بعضی از اشتباهات و اشکالات جدی که بخش خصوصی مرتکب می‌شود از جمله عدم توجه کافی به کیفیت و ملاحظات خاص در تولید، تنها با پیگیری دولت امکان‌پذیر است همچنین حمایت موثر از فعالین این بخش باعث تداوم روابط بلندمدت با افغانستان خواهد شد.
image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *