تغییر 180 درجه‌ای مطلوب نیست

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد در واکنش به سخنان یک عضو شورای شهر گفت: معتقدم تغییر 180 درجه ای کارهای فرهنگی شهرداری نه کاری ممکن بوده و نه در صورت امکان، مطلوب است.

به گزارش ایسنا، بتول گندمی عضو شورای اسلامی شهر مشهد و دبیر کل مجمع مشورتی اصلاح طلبان خراسان رضوی در گفت‌وگوی خود با روزنامه صبح امروز که روز گذشته (دوشنبه12آذرماه) منتشر شد، با بیان اینکه در یک سال گذشته پیکان کارهای فرهنگی باید ۱۸۰ درجه تغییر می‌کرد، ابراز کرده است: «در برخی فرهنگسراها تا یکی دو ماه قبل شاهد نمایشگاه‌هایی بودیم که روح من به عنوان یک اصلاح‌طلب با برگزاری این گونه برنامه‌ها و تفکر مخالف آن است»؛ در این خصوص نظر هادی بختیاری معاون شهردار و رییس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد را جویا شدیم.

دکتر هادی بختیاری اظهار کرد: معتقدم تغییر 180 درجه ای کارهای فرهنگی شهرداری در دوره جدید نه کاری ممکن بوده و نه در صورت امکان، مطلوب است.

وی با بیان اینکه شهروندان مشهدی دارای تنوع و گرایشات مختلف فرهنگی و اجتماعی هستند، افزود: شهرداری باید در برنامه‌‎ریزی و عمل خود تمامی این سلایق را در چارچوب ماموریت‌ها و قوانین و اسناد بالادستی حوزه فرهنگی لحاظ کند و نمی‌تواند و نباید با واژه‌ای مبهم و کلی روح اصلاح طلبی به حذف سلیقه‌های مخالف اقدام کند.

رییس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد تاکید کرد: ما نمی‌توانیم فقط تمایل و گرایش شهروندانی را که به اعضای کنونی شورا رای داده‌اند، ملاک و مناط عملکرد تمامی حوزه فرهنگی قرار دهیم و ذائقه بقیه مردم را نبینیم، گرچه حتی تصویری روشن از گرایش‌ها و نگرش‌های بدنه اجتماعی رای‌دهنده هم وجود ندارد و بیشتر اجتهادات شخصی است.

وی با اشاره به تلاش فراوان همکاران این حوزه در سالی که گذشت، گفت: اقدامات معاونت فرهنگی در این یک سال به سمت و سویی بوده است، که من از آن تعبیر به گفتمان زندگی می‌کنم ومعتقدم این گفتمان بی تردید متفاوت از تفکر گذشته بوده و نقطه تمایز آن ابتنای بر زندگی و حال عام و روزمره شهروندان و ارتباط گیری و هم‌پوشانی حداکثری آنان است.

هادی بختیاری طبیعت تغییرات در حوزه فرهنگی را کند و بطئی برشمرد و افزود: تلمباری و انبوهی مطالبات فرهنگی پاسخ داده نشده، بالا بودن انتظارات از حوزه فرهنگی، تغییر گفتمان حاکم بر شورا، نبود ذهنیت مشترک از گفتمان جدید، شفاف نبودن سیاست‌ها و محدودیت منابع به همراه شتاب‌زدگی و نگاه سطحی به این حوزه سبب اظهار این‌گونه نارضایتی هاست.

وی به مداخلات ساختاری فراوان تحمیلی و حذف معاونت اشاره کرد و اظهار کرد: این اتفاقات ساختاری و محدودیت شدید اتفاق افتاده درمنابع مالی و بودجه سبب مسائل و مصائب فراوانی شد، که فرصتی را که باید به ارتقای محتوایی کارها صرف می‌شد، به مسائل اداری معطوف کرد.

هادی بختیاری افزود: علی‌رغم آنکه در پی ارتقای جایگاه نازل حوزه فرهنگی در شهرداری وعدم باور و توجه به بعد فرهنگی فعالیت‌های شهرداری بودیم نه تنها هیچ حمایتی در عمل از سوی ذی‌نفوذان سازمانی اتفاق نیفتاد، که با تکلیف مالایطاق ارتقای سه برابری درآمدهای این سازمان در شرایطی قرار گرفتیم که به دشواری فقط به حیات نباتی خود می‌توانستیم ادامه دهیم.

معاون شهردار و رییس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد با بیان این‌که تاکنون سیاست‌ و راهبردی خاص از سوی شورا به این سازمان ابلاغ نشده است، اقتضائات اجرایی مرتبط با میراث فعالیتی گذشته، ضعف تجربه در حوزه آموزش فرهنگ شهروندی، ضعف در جذب مخاطب گسترده عمومی، نبود خلاقیت و نوآوری، کم کارآمدی فرهنگی، اختلالات ساختاری و کمبود منابع را از مهم ترین مسائل مبتلابه این سازمان برشمرد.

وی در خصوص اقدامات اصلاحی برنامه ریزی شده اظهار کرد: بازتعریف ساختار، فرآیندها و شرح وظایف و تلاش برای احیای معاونت، اصلاح فرآیندهای بهره برداری و انجام امور، ارتقای کیفی نیروی انسانی با افزوده شدن نیروی جدید و آموزش و توانمندسازی نیروهای فعلی، توسعه فضاهای فرهنگی و فراغتی شهر، تقویت رویکرد علمی و تخصصی به فعالیت ها، توسعه بهره‌گیری از فناوری‌های اطلاعاتی ارتباطی در فعالیت‌ها، تقویت رویکرد مشارکتی کردن فعالیت‌ها با سمن‌ها، شکلگیری فرماندهی واحد برای حوزه فرهنگی، تقویت نقش سیاست‌گذاری و نوآوری ستاد و فعال کردن فرهنگ‌سراها و مناطق در برنامه‌ریزی و اجرا از اهم برنامه‌های این سازمان برای اصلاح ساختار و فرآیندهاست.

 

ترجیح ما تقدم نهادسازی است

 

هادی بختیاری با بیان اینکه اهم عرصه‌های فعالیتی دراین دوره تقویت انسجام اجتماعی و توسعه تعاملات گرم، ارتقای فرهنگ شهروندی، توسعه مشارکت های مردمی، بهبود نشاط و سلامت اجتماعی، تقویت هویت مشهدی و زیباسازی محیط است، تصریح کرد: از اولویت‌های جدی ما ارتقای سودمندی فعالیت‌های فرهنگی است و تاکید داریم هر عملی در این حوزه حداقل باید به افزایش سرمایه اجتماعی شهرداری منتهی شود.

وی در پایان گفت: همچنین از ترجیحات ما، تقدم نهادسازی بر رویدادهاست که در این راستا تاسیس نهادهایی همچون خانه هنرمندان مشهد، خانه گفت‌وگوی مشهد، سراهای امید محله، خانه ادبیات مشهد، خانه سمن‌های شهری، شبکه نیکوکاران مشهد و تقویت شوراهای اجتماعی محلات در دستور کار قرار گرفته‌اند.

 

 

 

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *