التیام زخم طرح های ناتمام خراسان شمالی

چهارخطه کردن محور بجنورد- جنگل گلستان، پروژه ریلی جوین-اسفراین و چهار خطه بجنورد- سنخواست به عنوان طرح های مهم خراسان شمالی است که کلنگ آن سال های دور بر زمین خورده و ناتمام مانده، اما همت دولت سیزدهم بر آن است به نقطه پایان برسد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، اجرای خط ریلی جوین به اسفراین و محور بجنورد به جنگل گلستان، زیرساخت‌های ریلی و راهی این استان واقع در شمال شرق کشور را متحول می‌کند.
محور چهار خطه بجنورد – جنگل گلستان بخشی از محور سراسری بهشهر – گرگان– مشهد است، این محور سراسری بیش از ۵۶۰ کیلومتر طول دارد که ۲۷۲ کیلومتر از آن در حوزه استحفاظی راه و شهرسازی خراسان شمالی قرار دارد. تاکنون بخش زیادی از این محور چهار خطه شده زیر بار ترافیک رفته و تنها ۴۵ کیلومتر از آن در خراسان شمالی باقی مانده است.
تاثیر این بزرگراه در سفر ایمن و همچنین ایمن سازی برای تردد مسافران بر کسی پوشیده نیست. این محور از نظر ترانزیت بار به شمال شرق کشور و کشورهای آسیای میانه و نیز به جهت تردد زوار بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) از اهمیت زیادی برای سلامت رانندگان و مسافر برخوردار است.
در این سال ها وعده های زیادی برای خاتمه این پروژه داده شده است، قرار بود این مسیر بزرگراهی تا پایان دولت دوازدهم به اتمام برسد اما محقق نشد.
خراسان شمالی یکی از استان های کشور است که تردد حمل و نقل و مسافر در آن به علت نداشتن شبکه ریلی و ضعف زیرساخت فرودگاهی به صورت زمینی است.
مدیرکل دفتر فنی استانداری خراسان شمالی درباره طرح های ناتمام در این استان گفت: یکی از طرح های مهم استان، طرح چهار خطه کردن محور بجنورد-جنگل گلستان است، این طرح جزو طرح بزرگ ساخت و تکمیل بزرگراه قوچان-جنگل گلستان است که از کل طول طرح ۲۷۲ کیلومتر در محدوده خراسان شمالی قرار دارد که حدفاصل فاروج بجنورد کاملا به بهره برداری رسیده و ۱۳۴ کیلومتر حدفاصل بجنورد به سمت جنگل گلستان مانده است.
مصطفی وثوق اظهار داشت: تاکنون از ۱۳۴ کیلومتر طول حدفاصل بجنورد-جنگل گلستان، ۸۹ کیلومتر به بهره برداری رسیده است و اجرای مابقی این طرح در دست پیگیری است.
وی افزود: در فاز اول ۳۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل ۴۰ کیلومتر باقیمانده محور و در مرحله دوم ۴۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل زیرگذرها، دوربرگردانها، معابر عرضی، نصب تابلو و علائم ایمنی مورد نیاز، گاردریلها و ایمن سازی کل محور مورد نیاز است.
۸ هزار میلیارد تومان برای تکمیل راه ریلی استان نیاز است
مدیرکل دفتر فنی استانداری خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود درباره اجرای پروژه ریلی جوین-اسفراین گفت: برای تکمیل خط ریلی جوین-اسفراین- بجنورد- شیروان هشت هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و این پروژه اکنون ۲۰ درصد پیشرفت دارد.
وثوقی اظهار داشت: برای تکمیل راه آهن جوین-اسفراین و ایستگاه راه آهن اسفراین یکهزار میلیارد تومان و برای تکمیل راه آهن اسفراین – بجنورد – شیروان نیز هفت هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی با اشاره به اینکه این پروژه ریلی در ۲ قطعه در حال اجرا است اظهار داشت: مشکل مهم برای اجرای این پروژه، کمبود اعتبار است البته تملک و رفع معارض هم همچنان حل نشده باقی مانده است.
وی خاطرنشان کرد: رفع معارض نیاز به همکاری اهالی سه روستای شهرستان سبزوار دارد که متاسفانه تاکنون با وجود پیگیری های انجام شده محقق نشده است.
بر اساس این گزارش وسعت زمین هایی که باید در محدوده استان خراسان رضوی تملک شود، حدود ۲۶ هکتار است.
به گزارش ایرنا عملیات اجرایی راه آهن جوین- اسفراین به طول حدود ۵۷ کیلومتر از سال ۹۰ آغاز شده است.
رشد ۳۵ درصدی محور بجنورد-سنخواست
وثوقی در بخش دیگر سخنان خود اظهار داشت: تکمیل مطالعات و ساخت محور بجنورد-سنخواست و تقاطع غیرهم سطح کنارگذر هم دیگر پروژه ناتمام است که اجرای آن ۳۵ درصد پیشرفت دارد و تکمیل آن ۹۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد.
وی خاطرنشان کرد: بخش اول قرارداد خاتم الانبیاء به طول ۴۰ کیلومتر با بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار در حال اجرا است و بخش دوم به طول ۳۵ کیلومتر در حال انجام مطالعات اولیه است.
وی گفت: طرح چهار خطه کردن بجنورد- سنخواست با طول ۴۰ کیلومتر از محور بجنورد-سنخواست در استان خراسان شمالی شروع شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا ساخت پروژه بجنورد-سنخواست-میامی با پیمانکاری قرارگاه خاتم در دست اجرا قرار گرفت و با تکمیل این محور بخش زیادی از ترافیک خورویی محور بجنورد- جنگل گلستان به این محور اصلی انتقال خواهدیافت.
همچنین شهرستان های جاجرم و گرمه در جنوب غربی استان با اتصال به این محور ضمن کاهش مسافت خراسان شمالی با پایتخت، باعث رونق اقتصادی این شهرستان ها نیز خواهد شد.
تلاش دولت سیزدم برای التیام زخم طرح های ناتمام خراسان شمالی
مدیرکل دفتر فنی استانداری خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود درباره چهاربانده کردن محور بجنورد-اسفراین- سبزوار گفت: تکمیل این طرح یکهزار و ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، طول مسیر این پروژه در استان ۱۲۲ کیلومتر است طول مسیر از بجنورد تا اسفراین ۶۷ کیلومتر و از اسفراین تا مرز سبزوار ۵۵ کیلومتر است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی هم در این باره گفت: پروژه تکمیل و احداث باند دوم محور بجنورد- اسفراین حدود ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
قاسم قاسمی اظهار داشت: آسفالت پروژه باند دوم محور بجنورد به اسفراین اوایل اردیبهشت ماه در جبهه های مختلف شروع شد.
وی تصریح کرد: کل محور ۱۰ کیلومتر از پلیس راه اسفراین تا ورودی اسفراین است که تاکنون از این ۱۰ کیلومتر حدود ۲ کیلومتر آسفالت در سال قبل انجام شده و بقیه آسفالت در ماه های آینده انجام خواهد شد.
قاسمی افزود: حجم خاکبرداری ۱۰ کیلومتر ۴۹ هزار و ۵۰۰ متر مکعب و حجم خاکریزی ۴۷ هزار و ۳۰۱ متر مکعب است که در مجموع عملیات خاکی این پروژه حدود ۴۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی افزود: پروژه تکمیل و احداث باند دوم محور بجنورد به اسفراین دارای معارض هایی همچون تملک اراضی و عدم همکاری مالکان و کمبود اعتبار جهت تملک، عدم جابجایی کل تیرهای برق، تداخل با تپه میراث فرهنگی و دستگاه های خدمات رسان است که برای مرتفع شدن این معارض همکاری و مساعدت سایر ارگان های مرتبط را می طلبد.
عملیات اجرایی پروژه تکمیل و احداث باند دوم محور بجنورد به اسفراین به طول ۱۰ کیلومتر از پلیس راه اسفراین تا ورودی شهر اسفراین در تیر ماه سال ۱۴۰۰ توسط مقامات استانی و شهرستانی با اعتبار بالغ بر ۸۲۰ میلیارد ریال و در بازه زمانی ۱۸ ماه آغاز شد.
شهرستان ۱۲۰هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد.
تکمیل بزرگراه بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور هم به خبرنگار ایرنا گفت: پیمانکاران پروژه راهسازی در محور بجنورد-جنگل گلستان بابت اجرای این طرح در محدوده خراسان شمالی ۱۸۰ میلیارد تومان مطالبه دارند که تلاش داریم با جذب منابع، پرداخت شود.

محمدرضا کدخدازاده اظهار داشت: در صورتی که اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه راهسازی در اختیار قرار گیرد، ساخت این راه تا یک و نیم سال دیگر به اتمام می رسد و تمام مسیر به صورت چهار خطه زیر بار ترافیک می رود.
وی افزود: از مسوولان استان انتظار می رود برای جذب منابع و نیز گنجانده شدن این پروژه در مصوبات سفر پیش روی دولت به استان تلاش داشته باشند، این محور علاوه بر اینکه برای مردم خراسان شمالی اهمیت دارد، به عنوان راه ملی و حتی بین المللی دارای اهمیت است، این محور برای کشور اهمیت دارد و سرعت دادن به اجرای آن باید در اولویت کشور قرار گیرد.
وی درباره اهمیت این محور گفت: این مسیر از شرقی ترین مرزها تا غربی ترین مرزهای کشور را پوشش می دهد و ارزش ترانزیتی دارد و می تواند زمینه ساز توسعه این استان باشد.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خاطرنشان کرد: تکمیل این پروژه بزرگراهی یکهزار و ۱۰۰ تا یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
به گزارش ایرنا، طرح احداث باند دوم بزرگراه بهشهر – گرگان – بجنورد – قوچان به طول کل حدود ۶۰۰ کیلومتر یکی از بزرگرترین طرح های بزرگراهی کشور بوده که با توجه به محدودیت منابع اعتباری از ابتدا سعی شده که به قسمت های کوچک تر تقسیم و هر قسمت که به جهت ترافیکی اهمیت بیشتری داشته زودتر تکمیل و به بهره برداری برسد. به عنوان نمونه احداث بزرگراه بجنورد – شیروان – فاروج– قوچان که ترافیک آن از محور بجنورد – جنگل گلستان بیشتر بود زودتر تکمیل و قبل از سال ۹۰ به صورت کامل به بهره برداری رسید.
استان خراسان شمالی حدود ۶ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که حدود چهار هزار و ۶۵۲ کیلومتر آن راه روستایی و مابقی را راه های اصلی است که حدود ۱۸۵ کیلومتر آن را بزرگراه تشکیل می دهد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *