امید به حاشیه شهر رسید

16 پروژه بازآفرینی شهری با اعتباری با لغ بر260 میلیارد ریال طی مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی، استاندار خراسان رضوی و جمعی از مسئولان استانی در حاشیه شهرمشهد بهره برداری شد.

به گزارش صبح امروز مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در حاشیه این مراسم گفت: برای بهره برداری از این پروژه ها بیش از 261 میلیارد ریال هزینه شده است.
محمدرضا اخوان عبداللهیان افزود: این پروژه ها شامل سه طرح آموزشی و فرهنگی به مساحت 2 هزار و 195 مترمربع با هزینه 17 میلیارد و 632 میلیون ریال، یک طرح ورزشی به مساحت یک هزار و 620 مترمربع با هزینه 15 میلیارد و 500 میلیون ریال و یک طرح بهداشتی، درمانی به مساحت 915 متر مربع با هزینه 10 میلیارد ریال است.
وی اظهار داشت: دیگر پروژه ها نیز شامل زیبا سازی بوستان به مساحت چهار هزار و 300 متر مربع با هزینه سه میلیارد و 375 میلیون ریال، اجرای شبکه فاضلاب به حجم 15 و 6 دهم کیلومتر با هزینه 36 میلیارد و 880 میلیون ریال، 2 پروژه بهسازی و بهبود معابر به طول هشت کیلومتر با هزینه 28 میلیارد و 24 میلیون ریال و هفت طرح تأمین برق و روشنایی و تقویت شبکه با 2 هزار و 300 چراغ روشنایی و هزینه 149 میلیارد و 934 میلیون ریال می باشد.
وی گفت: مرکز جامع سلامت شماره سه شهید رجایی از جمله پروژه های مزبور است که در زمینی به مساحت 507 متر مربع با هزینه 10 میلیارد ریال ساخته شده که با بهره برداری از آن برای 15 نفر شغل ایجاد شده است.
اخوان عبداللهیان افزود: سالن ورزشی امام هادی (ع) نیز با هدف بهبود فضای ورزشی در حاشیه شهر مشهد در زمینی به مساحت یک هزار و 620مترمربع با هزینه 15 میلیارد و 500 میلیون ریال ساخته شده که با بهره برداری از آن برای 20 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شده است.
وی اظهار داشت: در این راستا مدرسه 9 کلاسه ابرار نیز در زمینی به مساحت هزار و 934 مترمربع با هزینه 15 میلیارد و 500 میلیون ریال ساخته شده است.

 

وزیر: باز‌آفرینی شهری راه درست ارتقا کیفیت زندگی شهروندان است

هم چنین وزیر راه و شهرسازی در حاشیه طرح های بازآفرینی شهری مشهد پس از افتتاح یک مرکز جامع سلامت در توس 68، یک سالن ورزشی در توس 44 با حضور در مدرسه امام حسن مجتبی (ع) ضمن صحبت با استاندار و مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی در خصوص مجموعه‌های آموزشی و طرح‌های بازآفرینی شهری استان خراسان رضوی در جمع خبرنگاران گفت: اندیشه و بحثی که در بازآفرینی دنبال می‌کنیم عمدتاً بر کیفیت زندگی و افزایش آن استوار است. به‌عنوان‌مثال در مشهد و در مدارسی که در حاشیه این شهر افتتاح شد، طبق اعلام مدیرکل آموزش‌وپرورش استان ۹۶ هزار دانش‌آموز حضور دارند.

عباس آخوندی افزود: با توجه به سرانه آموزشی دو متر برای هر دانش‌آموز در کنار دیگر مباحث این طرح ازجمله فضاهای بهداشتی، معابر، کارهای زیادی در پیش است.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: از ابتدا دیدمان این بود که به‌جای رها کردن این محلات و خانه‌سازی در مناطق دیگر، کیفیت زندگی را در همین مناطق بالا ببریم.

آخوندی با اشاره به طرح‌های آموزشی در خراسان رضوی در سال جدید، گفت: در سال ۹۷ حدود ۸ پروژه آموزشی را در خراسان رضوی و مشهد در نظر گرفته‌ایم که در این سفر سه طرح افتتاح و مابقی در حال ساخت است.

به جز این موارد سه پروژه بهداشتی هم که لازمه این مناطق است در نظر گرفته‌شده که یک طرح آن در این سفر افتتاح شد.

وی افزود: حدود ۲۶۰ میلیارد ریال در سال جاری برای این طرح‌ها از سوی وزارت راه و شهرسازی در نظر گرفته شده است که این بودجه اهرمی است. مدیریت این بودجه و بودجه‌هایی که دیگر سازمان‌ها ازجمله اداره آب و برق تأمین می‌کنند به هزار میلیارد ریال خواهد رسید که مدیریت آن با استانداری خواهد بود.

وی ادامه داد: یکی از مزایای طرح بازآفرینی این است که کلیه دستگاه‌ها درگیر شده و به توسعه این کار ارزشمند کمک می‌کنند. با این روش خودبه‌خود محیط زندگی مردم ارتقا پیدا کرده و عملا بعد از آن خود مردم برای خانه‌سازی و ساخت‌و‌ساز اقدام می کنند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به همین خاطر نیازی نیست در بحث خانه‌سازی به‌طور مستقیم دخالت داشته باشیم؛ زیرا مهم ارتقا کیفیت زندگی مردم است و از همین رو نام این طرح را بازآفرینی شهری گذاشتیم.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه وزارتخانه در بخش مسکن و پرداخت تسهیلات مسکن چه طرحی در نظر دارد؟ اظهار داشت: تسهیلات بانکی برای خانه اولی‌ها و بافت‌های فرسوده از سیستم پس‌انداز با نرخ بهره شش درصد به‌خوبی مورد استقبال قرار گرفت و طبق آمار ارائه شده بیش از ۴۰۰ هزار خانوار در این طرح پس‌انداز داشته‌اند و این طرح در خدمت مردم است، یک زوج مشهدی در حال حاضر می‌تواند ۱۲۰ میلیون تومان وام دریافت کند که عدد خوبی بوده و شاید در ادامه در برخی مناطق ارتقا پیدا کند.

گفتنی است، رشيديان استاندار خراسان رضوی، موهبتی فرماندار مشهد، خدابنده مديركل آموزش و پرورش خراسان رضوی و هوشنگ عشايری معاون وزير راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری  وزیر راه‌و شهرسازی را در این مراسم همراهی می‌کنند.

بازدید وزیر از نخستین تصفیه خانه محلی  

هم چنین عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی عصر پنج شنبه در حاشیه بازدید از نخستین تصفیه خانه محلی کشور در حاشیه شهر مشهد مقدس و همچنین مجموعه درحال احداث «گردشگری طرق» اظهارکرد: بیشتر شهرهای ما در کنار رودخانه ها ایجاد شده و رودخانه‌ها یکی از نقاط جذاب شهر هستند که مایه حیات اند.

وی با بیان اینکه اغلب رودخانه‌ها امروز به مسیر عبور فاضلاب و مرکز آلودگی تبدیل شده است، افزود: آب خروجی از این تصفیه‌خانه میتواند مجدد به شهر بازگردد و آب مورد نیاز برای فضای سبز شهری را تامین کند، ولی لازم است این تصفیه‌خانه‌ها هماهنگ با طرح های جامع و تفصیلی شهری دیده شوند.

علی علی نژاد

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *