660هزار نفر آموزش مهارتی در بخش های دولتی و خصوصی استان

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی گفت: از ابتدای سال 92 تاکنون در دولت های تدبیر و امید بیش از 660هزار نفر آموزش های مهارتی در بخش های دولتی و آزاد در استان فراگرفته اند.

به گزارش صبح امروز، افشین رحیمی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و فرا رسیدن هفته دولت، افزود: با توجه به گستره آموزش های فنی و حرفه ای همه ساله در بخش های مختلف از جمله زندان، پادگان، صنایع، صنوف، روستاها، دانشگاه ها، کمپ ها و سکونت های غیر رسمی و آسیب دیدگان اجتماعی توسط بخش دولتی و خصوصی استان بالغ بر 120هزار نفر آموزش های مهارتی را فرا می گیرند. از سال 92 تاکنون در طی دولت تدبیر و امید بیش از 660هزار نفر آموزش های مهارتی را سپری کرده اند.

وی اظهار کرد: باتوجه به ماموریت های سازمان آموزش فنی و حرفه ای، یکی از مهم ترین و شاخص ترین اقدامات انجام شده در این مدت را می توان انعقاد بیش از 68تفاهم نامه همکاری آموزشی با دستگاه های دولتی، نهادهای عمومی و بخش غیردولتی برای ارائه آموزش های مبتنی بر سفارش محوری و نیازسنجی در جهت ایجاد اشتغال پایدار عنوان کرد.

رحیمی تصریح کرد: شرکت ملی گاز ایران، اموزش و پرورش، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ، کمیته امداد امام خمینی(ره)، فرماندهی نیروهای انتظامی و نظامی استان از جمله شرکای آموزشی آموزش فنی و حرفه ای هستند که در قالب تفاهم نامه های همکاری رقم قابل توجهی از جمعیت هدف خود را آموزش داده اند.

میرکل فنی و حرفه ای خراسان رضوی تاکید کرد: تشکیل انجمن یاوران وقف، مهارت آموزی و اشتغال برای اولین بار در کشور به همت این اداره کل تشکیل شد و هدف از ایجاد آن سوق دادن به انگیزه های معنوی وقف به سمت اشتغالزایی برای جوانان بود.

وی از تفاهم نامه با مجمع خیریه های مشهد و نمایندگی تکاپو به عنوان یکی دیگر از رویدادهای شاخص در دولت دوازدهم یاد و اظهار کرد: این تفاهم نامه با ظرفیت 2هزار اشتغال برای بانوان سرپرست خانوار که در صنعت پوشاک با رویکرد آموزش، اشتغال، بازاریابی و فروش به انجام رسیده است.

رحیمی با اشاره به اهمیت موضوع سکونت گاه های غیررسمی در خراسان رضوی و به طور خاص در شهر مشهد اضافه کرد: این سکونتگاه ها یکی از اولویت های آموزش های مهارتی هستند و از ابتدای سال 92تاکنون بالغ بر 8هزار نفر در این مناطق از آموزش‌ها بهره مند شده اند. در همین راستا با همکاری وزارت کشور طرح بزرگ اجرای آموزش های مهارتی معطوف به اشتغال به ویژه برای زنان سرپرست خانوار ساکن در سکونت گاه های غیررسمی شهرهای مشهد، نیشابور، سبزوار و تربت حیدریه به اجرا در آمد که بالغ بر 1500نفر در سه ماهه اول سال جاری از مشمولین شرایط توانستند از آموزش های رایگان مهارتی برخوردار شوند.

وی اضافه کرد: با توجه به این که در حال حاضر بیکاری به معضلی تبدیل شده که عموم جامعه با آن دست به گریبان هستند. یکی از طرح های موفق که از سوی سازمان فنی و حرفه ای جهت کمک به رفع این معضل به اجرا درآمد طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی بود که طی یک سال اجرای آن بالغ بر 4هزار و 780نفر از جوانان خراسان رضوی از اموزش های مهارت ی در قالب این طرح در استان بهره مند شدند و از این تعداد رقم قابل توجهی توانستند وارد بازار کار شوند.

رحیمی تصریح کرد: در راستای ایجاد اشتغال پایدار و پایدارسازی ظرفیت اشتغال اولین مرکز دولتی جوار صنعت در شهرک صنعتی چناران تجهیز و افتتاح شد.

مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان رضوی از صدور مجوز و افتتاح 3مرکز جوار دانشگاهی در دانشگاه های صنعتی سجاد مشهد، آزاد اسلامی مشهد، آزاد اسلامی قوچان در دولت دوازدهم خبر داد و اضافه کرد: همچنین مراکز جوار کارگاهی آموزش شاغلین صنعت در شرکت فولاد خراسان، ایران خودرو خراسان، سیمان مشهد و اتحادیه رستوران داران مشهد ایجاد و مشغول ارائه خدمات آموزشی می باشد.

رحیمی تصریح کرد: یکی از مهم ترین اقدامات صورت گرفته در دولت تدبیر و امید افتتاح اولین مرکز آموزش تخصصی طراحی و تولید کفش در سطح کشور با همکاری سازمان صنعتی ملل متحد یونیدو در مشهد است.

وی با اشاره به لزوم همگامی با تکنولوژی روز دنیا جهت تسریع امور از توسعه مراکز سنجش مهارت الکترونیکی و ایجاد 19 مرکز در سطح استان خبر داد و گفت: در همین جهت در دولت یازدهم طرح صدور گواهینامه های مهارت الکترونیکی کلید خورد که از سال 94 تاکنون 166 هزار و 628 گواهینامه الکترونیکی در استان صادر شده است.

وی وضعیت شاخص ایجاد آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم را 35مورد و وضعیت کنونی این شاخص را 171 مورد عنوان و اضافه کرد: ظرفیت اشتغال آموزشگاه های آزاد در مدت مذکور از 105 به 513 نفر افزایش یافته است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان از مسابقات ملی مهارت به عنوان شاخصی از وضعیت هر استان یاد و بیان کرد: در سال 92 خراسان رضوی تنها یک مدال طلا را به دست آورد در حالی که در سال 96 موفق به کسب 8مدال طلا شدیم و رتبه استان 9پله در کشور ارتقا یپدا کرد.

رحیمی از لزوم تجهیز و به روز رسانی کارگاه های آموزشی با توجه به تغییرات تکنولوژی از اهتمام سازمان آموزش فنی و حرفه ای به این مهم یاد و اضافه کرد: در همین راستا طی سال گذشته 20 دستگاه خودرو جهت بهره برداری آموزشی و تجیز کارگاهی به استان تحویل داده شد که در کارگاه های مکانیک خودرو سراسر استان توزیع شد، همچنین 12 موتور آموزشی و 7 گیربکس آموزشی نیز در همین مدت در کارگاه های مراکز به کار گرفته شده است.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *