دسترسی اطلاعات شهرسازی آزاد شد

شورای اسلامی شهر مشهد در چهلمین جلسه علنی پنجمین دوره خود به انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی در شهرداری رای مثبت داد.
به گزارش صبح امروز چهلمین جلسه علنی شورای شهر مشهد در دوره پنجم، بعد از سخنان محمدرضا حیدری، رییس جلسه، با ارائه گزارش عملکرد هادی بختیاری، معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری به مناسبت روز فرهنگ عمومی ادامه یافت.
دومین دستور کار این جلسه علنی به بررسی لایحه دو فوریتی شهرداری در خصوص تعیین ذی حساب دوم معاونت اقتصادی اختصاص داشت.
رضا خواجه نایینی، معاون اقتصادی شهرداری مشهد در این خصوص گفت: با توجه به تغییر مدیر مالی معاونت اقتصادی، عامل ذی حساب دوم جدید معاونت اقتصادی باید مورد تایید شورای شهر مشهد قرار گیرد.
بتول گندمی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در این خصوص پیشنهاد داد: بجای گرفتن مصوبه برای افراد به عنوان ذی حساب، برای پست‌های مدیریتی تاییدیه از شورای شهر گرفته شود تا با تغییر افراد نیازمند گرفتن مصوبه شورای شهر در این خصوص نباشیم .در ادامه اعضا به لایحه شهرداری رای مثبت دادند.
ایجاد بستر اجرایی مدیریت هوشمند شهری مبتنی بر اطلاعات مکانی برای ناحیه منفصل توس
سومین دستور کار این جلسه علنی بررسی طرح دوفوریتی در زمینه ایجاد بستر اجرایی مدیریت هوشمند شهری مبتنی بر اطلاعات مکانی برای ناحیه منفصل توس بود که سید مسعود ریاضی، رییس کمیسیون ویژه توسعه و عمران توس دراین باره گفت: می‌خواهیم ناحیه منفصل توس را به عنوان شهر هوشمند در نظر گرفته و روی آن کار کنیم زیرا متخصصان داخلی و خارجی آن را دارای پتانسیل خوبی دانسته‌اند. 
ریاضی علت ارائه دو فوریتی این طرح را نیز چنین عنوان کرد: در روز شهرساز میزبان تعدادی از متخصاصان داخلی و خارجی هستیم که در نظر داریم قبل از نشست با این نخبگان، مصوبه شورا در این خصوص انجام شود لذا با بررسی یک یا دو فوریتی طرح مشکلی نداریم.
در نهایت دو فوریت این طرح رای نیاورد و قرار شد با یک فوریت و بعد از بررسی در کمیسیون‌های تخصصی، در جلسه بعدی شورا بررسی شود.

 ایجاد بستر سه بعدی شهری مبتنی بر اطلاعات مکانی در منطقه ثامن
دستور کار بعدی این جلسه ، بررسی طرح دو فوریتی در زمینه ایجاد بستر سه بعدی شهری مبتنی بر اطلاعات مکانی جهت پشتیبانی از مدیریت، برنامه ریزی و طراحی هوشمند در منطقه ثامن بود. محمدهادی مهدی نیا، رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا در این باره گفت: از سال‌ها قبل کارهایی در زمینه استفاده از این بستر فراهم شده است، این طرح و طرح قبل مکمل یکدیگر هستند و می‌توان آنها را با یک فوریت بررسی کرد، دو فوریت این طرح نیز رای نیاورد و قرار شد بعد از بررسی در کمیسیون‌های تخصصی با یک فوریت بررسی شود.
انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی توسط شهرداری مشهد
در ادامه نیز پنجمین دستور کار چهلمین جلسه علنی با موضوع نظریه مشترک کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی و کمیسیون عمران و شهرسازی و نظریه کمیسیون حقوقی در خصوص طرحی در زمینه الزام شهرداری مشهد به انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی بررسی شد.
بتول گندمی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در این خصوص گفت: این طرح در جلسه مشترک سه کمیسیون بررسی شد و تصویب شده است تا اطلاعات شهرسازی به انتشار عمومی برسد.

گام بزرگ مدیریت شهری برای کاهش تخلفات و رانت در حوزه شهرسازی
محمدرضا حیدری، رییس شورای شهر نیز گفت: این یکی از طرح‌های پیشنهادی اعضای شورای شهر است که می‌تواند به کاهش بسیاری از تخلفات کمک کند.
محمدهادی مهدی نیا، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا نیز گفت: از سال گذشته که کار خود را آغاز کردیم یکی از شعارهایمان، شفاف سازی و جلوگیری از رانت در حوزه اطلاعات بوده است، یکی از دغدغه‌های من، بحث استفاده از اطلاعات در حوزه شهرسازی بود که می‌توانست رانت‌هایی را ایجاد کند.
وی افزود: حال با نظارت خودِ مردم می‌توانیم از رانت‌ها جلوگیری نماییم، امیدوارم با شروع این کار در دیگر حوزه‌های شهرداری هم، بتوانیم هر چه بیشتر نسبت به شفافیت اقدام نماییم.
بررسی موضوع دفاتر پیشخوان شهرسازی و پلیس ساختمان در کارگروه شفافیت شورا
شهریار آل‌شیخ، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد در این باره گفت: کلیات لایحه مورد تایید است اما در مورد برخی مرواد مطرح شده در طرح نیازمند تفاهم با نظام مهندسی هستیم و اختیار کامل آن با ما نیست، در حال حاضراعلام اخطارها بعد از صدور حکم در سوابق ملک مناسب نیست.
بتول گندمی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه نیز تصریح کرد: در کارگروه شفافیت، موضوع دفاتر پیشخوان شهرسازی بررسی و به شهرداری ابلاغ شده است، موضوع بعدی نیز پلیس ساختمان است که در این کارگروه بررسی خواهد شد تا روند کار اصلاح شود.
در نهایت کلیات و جزییات این طرح تصویب شد.

مهلت دو ماهه شهرداری برای برقراری دسترسی عمومی
ماده واحده: شهرداری مشهد مقدس مکلف است، حداکثر ظرف دو ماه پس از ابلاغ قانونی این مصوبه، نسبت به برقراری دسترسی عمومی، بر خط و کاربرپسند عموم شهروندان به اطلاعات مربوط به مجوزهای صادره، به‌ شرح بندهای زیر اقدام نماید:
تبصره: در بارگذاری اطلاعات مورد نیاز این مصوبه، عدم انتشار اطلاعات شخصی مالکین (مطابق مفاد بند (ب) ماده 1 آیین‌نامه اجرایی قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات) الزامی خواهد بود.
تبصره۲: شهرداری مشهد مقدس موظف است جهت عملی شدن نظارت مردمی و افزایش مشارکت مردم در نظارت بر ساخت و سازها، نسبت به پیاده سازی فرایند گزارش دهی تخلفات ساختمانی از سوی شهروندان و روند پیگیری آن حداکثر ظرف مدت 2 ماه پس از لازم الاجرا شدن این مصوبه اقدام و گزارش اجرای آن را به این شورا ارسال نمایند.
نقشه‌های طرح جامع و مشخصات طرح‌های تفصیلی، شامل پهنه، کاربری موجود و کاربری مجاز، سطح اشغال و تعداد طبقات مجاز برای هر پلاک و نمایش آن بر روی نقشه وضع موجود در نقشه‌های اطلاعات مکانی شهر مشهد، اطالعات برو کف، شامل ابعاد باقیمانده اصلاحی املاک، عرض گذر مصوب و ملاک عمل و نقشه جرم گذاری در زمان صدورپروانه و پایانکار، گزارشات و اخطاریه ها و صورتجلسات و آراء و موارد اصلاح و اجرای رای و نام مهندسین ناظر و مجری از جمله مورادی است که باید اطالعات آن در اختیار مردم قرار گیرد.

هم چنین در ادامه استفساریه شهرداری در زمینه تسهیل صدورپروانه ساختمانی و اصلاح مهلت اتمام عملیات ساختمانی ، اصلاح مصوبه اعطای تسهیلات به پیمانکاران متقاضی خرید ماشین آلات مکانیزه خدمات شهری ، اصلاح تبصره بند 2 مصوبه واگذاری پیمان های نگهداری فضای سبز به مدت 3 سال،  وضع عوارض سالیانه برای وسایل نقلیه سبک و سنگین  به تصویب رسید.

در جلسه دیروز اعضای شورای پس از بحث و بررسی، نام کارت شهروندی مشهد کارت را که شورای قبلی از من کارت به مشهد کارت تغییر نام داده بود، تغییربه من کارت تصویب کردند.

فقرفضاهای فرهنگی در مشهد

هم چنین معاون فرهنگی شهردار مشهد در این جلسه گفت: این کلانشهر در حوزه فضاهای فرهنگی، گردشگری و ورزشی دچار فقر است. هادی بختیاری با بیان این که  هم اینک سرانه فضاهای فرهنگی برای هر شهروند مشهدی 1.5 سانتی متر است که از استانداردها خیلی کمتر است، افزود: در حوزه زیباسازی شهری نیز بر روی 110 میدان شهری تمرکز داریم و طی ارتباط با هنرمندان طرحهایی تدوین و اجرا خواهد شد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *