مدرسه باید به محل تمرین زندگی بدل شود

وزیر آموزش و پرورش گفت: علی رغم تمام تلاش های صورت گرفته بعد از انقلاب اسلامی، هنوز مدرسه به محلی برای تمرین زندگی دانش آموزان تبدیل نشده و رسیدن به این هدف در عمل بسیار سخت است.

سیدمحمد بطحایی در اجتماع فرهنگیان کاشمر با تاکید بر لزوم تغییر نگاه جامعه به آموزش و پرورش اظهار داشت: دانش آموزان باید در مدرسه مهربانی و مدارا را فرا بگیرند و صبوری و امید به آینده را تمرین کنند.

وی یکی از نشانه های ورشکستگی آموزش و پرورش را گذاشتن تمام انرژی خود بر محفوظات دانش آموز بدون اینکه به او راه و رسم زندگی یاد دهد، دانست و گفت: باید مسیر آموزش تصحیح شود زیرا وظیفه همه ما یاد دادن راه و رسم زندگی به دانش آموزان است.

وی افزود: ما به گردن دانش آموز ممتاز علمی مدال می اندازیم اما وقتی همین فرد بزرگ شده و فارغ التحصیل ممتاز دانشگاههای کشور شد حتی از عهده حل پیش پا افتاده ترین مسائل زندگی خود برنمی آید.

بطحایی، استفاده از کتاب های کمک آموزشی در دوره ابتدایی و برگزاری آزمون های مکرر که دانش آموزان را تحت فشار روانی و شخصیتی بسیار زیاد قرار می دهد، ممنوع دانست و گفت: با پرهیز از رقابت فردی اگر قرار است کسی تشویق و تنبیه شود باید گروهی باشد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: دانش آموزان باید همکاری، با هم زیستن و با هم بودن را یاد گیرند و ما اجازه نداریم دانش آموزی را تشویق کرده و ممتاز بخوانیم و در مقابل تمامی دانش آموزان دیگر را ناتوان دانسته و بنوعی تنبیه کنیم که این روش موجب تحقیر آنان می شود.

وی گفت: اگر می خواهیم مدرسه محلی با نشاط و سرشار از شور برای دانش آموزان شود باید در دوره آموزش عمومی این مشکلات برطرف شود.

وی اظهار داشت: اصلاح این مسیر تنها از عهده چند وزیر، معاون وزیر و معلم برنمی آید بلکه در این مسیر باید خانواده ها همراه شوند و توقع جامعه از مدرسه تغییر کند.

وی افزود: اولویت اول شدن آموزش و پرورش با سخنرانی و داد و بیداد کردن در دولت و مجلس اتفاق نمی افتد، لذا اگر می خواهیم آموزش و پرورش اولویت اول شود باید نشان دهیم که نیاز اجتماع است.

شبکه تلویزیونی تعاملی فعال می شود

وزیر آموزش و پرورش از راه اندازی شبکه تلویزیونی تعاملی از هفته آینده خبر داد و گفت: از طریق این شبکه امکان ارتباطات تعاملی دوطرفه با جامعه ذینفع برقرار خواهد شد و ما خواهیم توانست با خانواده ها گفت و گو کرده و آموزش های لازم را ارائه کنیم.

بطحایی افزود: خانواده ها از طریق این شبکه تلویزیونی تعاملی می توانند با مدیران کل استان و کشور و حتی وزیر آموزش و پرورش مطالب مورد نظر خود را در میان بگذارند.

تداخل وظایف دستگاه‌ها را خسته کرده است

نماینده مردم کاشمر، خلیل آباد و بردسکن در مجلس نیز در این مراسم گفت: تداخل وظایف دستگاههای اجرایی همه را خسته کرده است.

بهروز بنیادی با بیان اینکه مشکلات معیشتی، سرانه آموزشی، نقل و انتقالات و بسیاری مشکلات دیگر به جای خود اما اگر وزیر آموزش و پرورش بتواند دست دستگاههایی که در آموزش و پرورش نفوذ کرده و تاثیرات منفی گذاشته اند را کوتاه کند گام بسیار بلندی برداشته است.

وی با بیان اینکه شایسته نیست معلمی برای بیان عقاید خود و پیشبرد و افزایش شأن معلم در گوشه زندان باشد، گفت: هیچ گاه نباید معلم به محاکم قضایی وارد شود و یا پرونده ای برای وی تشکیل شود که در این صورت آسیب بزرگی وارد خواهد شد.

وی با بیان اینکه معلم قرار است آزادی بیان، صبوری، شایستگی، مهربانی و دینمداری را به فرزندان ما بیاموزد، گفت: اگر اجازه ندهیم این زبان کار خودش را انجام دهد هیچ کس دیگری نخواهد توانست.

فرماندار کاشمر نیز گفت: این شهرستان با حدود 180 هزار نفر جمعیت، 5 مرکز دانشگاهی و 6 حوزه علمیه یکی از قطب های فرهنگی منطقه مرکزی خراسان رضوی است.

محمدعلی نبی پور، چالش نخست آموزش و پرورش این شهرستان را کمبود منابع انسانی دانست و افزود: حدود یک سوم فرهنگیان کاشمر تا دو سال آینده بازنشسته خواهند شد که مشکلات بسیار جدی ایجاد می شود.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *