اغلب احادیث طبی سند ندارد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: 95 درصد احادیث طبی سند ندارد و پنج درصد دیگر نیز توصیه های کلی است.

حجت الاسلام مهدی ابراهیمی در نشست هم اندیشی و مناظره ای با عنوان ‘هستی و چیستی طب اسلامی' در دانشکده علوم پزشکی مشهد افزود: برخی مباحث در طب اسلامی وجود دارد اما غنای اسلامی شمرده نمی شود.

وی اظهار داشت: در طب چینی و ایرانی موضوع تجربه به میان می آید اما آنچه در بوته تجربه قرار گیرد که اسلامی نیست و اگر عمل به یک روایت نتیجه منفی و ضرر پزشکی به همراه داشته باشد چه کاری باید انجام شود؟

وی گفت: در تحلیل روایت و حدیث باید دقت کنیم، احادیث طبی چون قابل تجربه است باید مورد تجربه و آزمایش قرار گیرد.

از روایات، طب اسلامی استخراج نمی شود

معاون آموزشی موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی هم گفت: بر اساس چند توصیه اخلاقی و طبی نمی توان گفت طب اسلامی داریم.

حجت الاسلام محمد حسن وکیلی افزود: معنای طب و نسبت آن با اسلام در صورتی است که مجموعه کامل درمان را در خود داشته باشد و مکتبی طبی است که پیشگیری و درمان را انجام دهد اما در طب اسلامی چنین ادعایی نداریم که به شکل قطعی از متون دینی، سیستم کامل پزشکی استخراج شود.

طب اسلامی را قبول داریم

مدیر گروه طب سنتی دانشکده پزشکی دانشگاه شاهد هم با بیان اینکه تعداد روایات و احادیث موجود در باره طب، نشانگر ورود ائمه (ع) به این مباحث است و کسی نمی تواند این روایات را نادیده بگیرد گفت: ائمه (ع) بر همه افراد اعلم بوده اند و اینکه حضرت امام علی (ع) می فرماید قبل از اینکه از دنیا بروم هر سوالی دارید بپرسید ناظر بر دانش گسترده آن حضرت است.

سید سعید اسماعیلی افزود: اگر قرار بود که حضرت امام علی (ع) پاسخ سوال های پزشکی را به طبیبان و سوالات اقتصادی را به دیگر افراد ارجاع دهد که دیگر معنا نداشت بگوید سوالات خود را از من بپرسید.

وی اظهار داشت: ائمه (ع) امر مجهول نداشتند و یک مورد در تاریخ نیامده که ائمه (ع) به پزشک مراجعه کرده باشند اما در مقابل بسیاری از پزشکان دوران ائمه (ع) از علم آنان استفاده کرده اند.

وی، طب رایج امروز را عاجز از تامین سلامت مردم دانست و گفت: از صد سال پیش تاکنون داروهای شیمیایی بسیاری به خاطر مشکلات و عواقبی که داشته اند جمع آوری شده و به جای آنها دارو های جدید آمده است. اسماعیلی افزود: طب رایج نمی تواند سلامتی ما را تضمین کند، در مقابل ذخایر بسیاری در روایات و آیات داریم که می توانیم در حوزه سلامت از آنها استفاده کنیم.

وی اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی بیانیه داده است که کشورها طب سنتی خود را احیا کنند زیرا طب رایج به تنهایی نمی تواند پاسخگو باشد.

وی گفت: سامانه ای هم باید باشد که ضوابط معین و مشخصی را بیان کند تا جلو افراد سودجو در این زمینه گرفته شود.

اسماعیلی افزود: طب اسلامی را قبول داریم و برای کسانی که آن را قبول ندارند با نتیجه پژوهش و به زبان خودشان به آنها ارائه می دهیم.

وی اظهار داشت: سندیت یک روایت بر تجربه و آزمون ارجحیت دارد زیرا تجربه یک معیار سنجش قابل اطمینان نیست، اگر از یک حدیث نتیجه درست نگرفتیم شاید به خاطر عوامل مداخله گر باشد به این معنا که آن عمل را به درستی یا در شرایط مناسب انجام نداده ایم.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *