تجهیز اورژانس‌ها به گروه خونی O منفی

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در روز صبح روز دوشنبه برگزار شد گفت: برای بهبود عملکرد اورژانس‌ها و ارائه خدمات به بیمارانی که به خون نیاز دارند در یک‌ماه آینده خونoمنفی در اختیار اورژانس گناباد،مشهد،سبزوار قرار می‌گیرد.

حمیدرضا اسلامی افزود: در خیلی از فوریت‌های پزشکی که افراد نیاز به دریافت خون پیدا می‌کنند به تمام خون تیاز ندارند و می‌توان تنها با تزریق به‌طور مثال پلاسما به فرد از بحرانی که در ان قرار دارد رهایی یافت و  در همین راستا ۹۵درصد فرآورده‌های خونی شامل پلاسما، پلاکت، گلبول‌های قرمز و … به بیمارستان‌ها منتقل شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد که از این طریق میتوان در نحوه استفاده از خون و فرآورده‌های ان را مدیریت و در نتیجه صرفه‌جویی کرد.

پایگاه ثامن جهت سهولت دسترسی اهدا کنندگان

وی تصریح کرد: ما در سطح استان ۱۰ پایگاه اهدای خون داریم که طی یک‌ماه اخیر پایگاه ثامن واقع در پارکینگ شماره۴ حرم برای دست‌رسی راحت زائرین بارگاه رضوی و مجاورین و نیز به لحاظ جغرافیای جمعیتی و احساس نیاز؛ پایگاه انتقال خون در این مکان احداث گردید. همچنین تنها پنج درصد از خون اهدا کنندگان به صورت کیسه‌های خون به بیمارستان‌ها و پایگاه‌های تحت حمایت و پوشش دهی ما منتقل می‌شود و ۹۵ درصد دیگر به صورت فرآورده‌های خونی انتقال پیدا می‌کند.

اسلامی ادامه داد: البته در باب‌الرضا نیز کانکسی برای اهدای خون وجود دارد که متاسفانه از لحاظ مساحتی و نیز امکانات بسیار ضعیف است و هدف ما این است که در آینده‌ای نزدیک این پایگاه انتقال خون به ضلعی دیگر از حرم منتقل و تعمیراتی در آن انجام دهیم و نیز در چهار ضلع حرم پایگاه انتقال خون دایر کنیم.

وی در خصوص مشکلات سازمان انتقال خون خراسان با توجه به نقش بی بدیل و مهم خود در احیای جان و سلامت افراد را  این‌گونه توضیح داد: ما از لحاظ بودجه و نیروی انسانی با مشکل مواجه هستیم و با توجه به میزان پاسخ‌گویی ما به شش دانشگاه علوم‌پزشکی امکاناتی که در اختیار ما قرار گرفته متناسب با تخت‌های بیمارستانی نیست و اگر این موضوع هم‌چنان  ادامه‌دار باشد در آینده دچار مشکل می‌شویم.

اهدا خون ایمن مهم‌ترین دستاورد

اسلامی با ابراز تاسف گفت: در سال‌های پیشین تا قبل از تاسیس این سازمان؛  انتقال خون به این شکل وجود نداشته و بعضا افراد معتاد در مقابل دریافت پول و یا حتی گاها با یک پرس غذای گرم خون خود را اهدا می‌کردند و نیز در بازار سیاه خریدو فروش خون وجود داشت که از لحاظ پزشکی ممکن بود این خون آلوده باشد و زمانی که به بدن گیرنده منتقل شود وی ویروس و بیماری‌های فرد اهداکننده را نیز دریافت خواهد کرد.

وی در این راستا توضیح داد:  سازمان اهدای خون با هدف تامین خون سالم و به دور از هرگونه بیماری و ویروس و در اینده کار فراورده‌های خونی و انتقال آن به بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های کشور  و به منظور از میان برداشتن واسطه‌ها برای خرید و فروش خون تاسیس شد. و نقش خود را در دوران جنگ تحمیلی نشان داده و خود را ثابت کرد.

اسلامی یکی از بهترین نتایج این سازمان را این‌گونه تشریح کرد:اکنون کسی که برای عمل جراحی به بیمارستان و اتاق عمل منتقل می‌شود دیگر دغدغه این را ندارد که “آیا بین اقوام و آشنایان با گروه خونی من کسی هست که بتواند به من خون اهدا کند” و خون مورد نیاز وی از طریق سازمان انتقال‌ِخون تامین می‌گردد.

خستگی کارکنان به دلیل کمبود نیرو

وی اظهار داشت: ظرفیت ما در تولید خون بین ۶۰تا ۱۰۰هزار کیسه خون درسال است اما این در صورتی است که نیاز و مصرف استان حدود ۳۵۲هزار کیسه خون و فرآورده‌های خونی در سال گذشته بوده و باتوجه به این مصرف بالا نیاز به همکاری‌های بهتر و نزدیک‌تری به‌وجود بیاید و بتوانیم از امکانات بهتر و بیشتری بهره ببریم زیرا که با توجه به فشارِکاری بالا و کمبود پرسنل قطعا در نحوه برخورد این افراد موثر بوده و ممکن است نتوانند آن برخوردی که باید را در مراجعه با افراد داشته‌باشند.

اسلامی با توضیح این کمبودها و مشکلات بیان کرد: اما ما علی‌رغم همه این موضوعات هم‌قسم شده و قول داده‌ایم که اجازه ندهیم که فردی به علت نبودن خون و یا فرآورده‌های خونی جان خود را از دست بدهد و یا دچار مشکلی بشود و یا عزیزانی که در بیمارستان‌ها بیمارانی را دارند به‌خاطر کمبود خون و فرآورده‌های خونی کوچک‌ترین مشکلی پیدا بکنند.

 

وی با اشاره به دهه کرامت و تعداد پایین مراجعین به پایگاه ثامن گفت:  زمین این پایگاه را آستان قدس رضوی در اختیار سازمان قرار داده و دانشگاه علوم‌پزشکی این مرکز را به عنوان پایگاه انتقال خون احداث کرده‌اند اما در روزهای اخیر با توجه به دهه کرامت که صحن‌های حرم مملو از جمعیت بود این مرکز به علت عدم اطلاع مردم از مراجعه خوبی بهره‌مند نشد و آمار مراجعه کنندگان به این پایگاه کم است و آمار متوسط روزانه ان حدود پنج تا هفت نفر است این درصورتی است که این پایگاه با ۱۳ تخت ظرفیت این را دارد که در ساعت پاسخ‌گوی ۲۰ مراجعه کننده باشد.

“پارک ملت” وعده دیدار ما در روز انتقال خون

مدیر کل سازمان انتقال خون فعالیت‌های این هفته خود را به مناسبت روز ملی اهدای خون این‌گونه اعلام کرد: در صبح روز سه شنبه ساعت شش و۲۰ دقیقه صبح واقع در پارک ملت با همکاری مدیریت ترافیک روز بدون خودرو دیگری را در مشهد رقم بزنند و بعد از آن در ساعت هشت استان‌دار و تعداد زیادی از مدیران استانی برای اهدای خونه به پایگاه واقع در تقی‌آباد مراجعه می‌کنند و نیز ویژه برنامه‌ای در شب جمعه ساعت۲۰ در تالارشهر مشهد برای پرسنل و اهداکنندگان و پرسنل بازنشسته و نیز عامه مردم به میزبانی سازمان انتقال خون برگزار می‌شود.

اسلامی با توجه به  پیش‌ِرو بودن روز ملی اهدای خون گفت: پایگاه انتقال خون واقع در تقی‌آباد از صبح ساعت هفت و ۴۵دقیقه تا شش و ۴۵دقیقه عصر به صورت یک‌سره باز و آماده فعالیت و پذیرش می‌باشد و در سایر مراکز ساعات پذیرش ۳۰دقیقه افزایش یافته‌ و پایگاه انتقال خون که در تربت‌ِجام به همت خیرین احداث شده و دیگر تیم‌های سیار نیز از امروز آنلاین می‌شود.

وی آمار مربوطه به سال ۹۶ در این سازمان را این‌گونه بیان کرد: در طی سال گذشته مجموع مراجعه کنندگانی که به این سازمان مراجعه کردند با افزایش یک درصدی ۱۸۷هزارو ۷۹۳ نفر بودند که از این میان با افزایش سه درصدی ۱۴۱هزار و ۷۵۷ نفر خون‌گیری صورت گرفته و تعداد مردودین نیز با کاهش شش درصدی عدد ۴۲هزار و ۹۳۷ نفر را به خود اختصاص داده‌است.

رعایت جانب احتیاط در بررسی رفتارهای پرخطر

اسلامی افزود: در پایگاه‌های انتقال خون علاوه بر آزمایشاتی که بر روی فرد صورت می‌گیرد برای اطمینان از سلامتی اهداکننده با وی  مصاحبه می‌شود و از مسافرت‌های اخیر و یک‌سری رفتارها و عادت‌های خطرزا سوال پرسیده‌می‌شود زیرا که ممکن است میکروب و یا ویروس وارد بدن فرد شده باشد اما در حالت خاموشی به سر ببرد و در آزمایشات نیز نشان داده نشود و از بین این ۴۲ هزار نفر شاید خیلی‌ها مشکلی نداشتند اما قطعا در این میان کسانی که مشکل داشته‌باشند نیز بوده‌اند.

وی با توضیح در مورد اصطلاح اهدا کنندگان مستمر به این‌گونه که این افراد “در سال حداقل سه بار اهدای خون را انجام می‌دهند” ادامه داد: در سال ۹۶ مراجعه‌کنندگان مستمر با رشدچهار درصدی نسبت به سال قبل، عدد ۷۴هزار و ۶۲۲ نفر را با رقم ۵۳درصدی میان اهداکنندگان را در برمی‌گیرد که هدف ما این‌است به دلیل در دست‌رسی راحت به این افراد بر تعداد مراجعه کنندگان مستمر خود بیفزاییم.

این مدیر کل آمار اهداکنندگان باسابقه” که در سال گذشته حداقل یک‌بار اهدای خون را داشته‌اند” را به این‌صورت اعلام کرد: ۲۷درصد از میان اهداکنندگان خون افراد باسابقه هستند که به عدد ۳۸هزار و ۵۲۰نفر می‌رسد و نسبت به سال قبل خود دو درصد افزایش یافته است.

زنان کم‌رنگ در انتقال خون

اسلامی ۲۸هزار و ۷۱۵ نفر از اهداکنندگان را اهدا اولی دانست و افزود: در سال ۹۶؛ ۱۳۳هزار و ۵۹۳ مرد با رشد سه درصدی ۹۶ درصد از آمار اهداکنندگان را به خود تخصیص داده و از این میان تنها ۸هزار و ۲۶۴ نفر زن سهم شش درصدی را از خود کرده است.

وی آمار چهار ماهه سال ۹۷ را نیز اعلام کرد:از میان ۶۲هزار و ۶۷۷مراجعه کننده،۴۹هزار و۶۸ نفر عمل خون‌گیری انجام گرفته و تعداد ۱۳هزار و ۶۰۹ نفر جزو مردودین بودند که در این بین اهداکنندگان مستمر ۲۵هزار و ۷۹۵ نفر و افراد باسابقه ۱۳هزار و ۶۰۴ نفر را در برمی‌گیرد.

اسلامی با توجه به هشدارهایی که برای ذخایر قانونی در روزهای اخیر اعلام شده گفت: خوشبختانه با توجه به پشت سرگذاشتن دهه کرامت از تاریخ ۲۴ تیرماه تا سوم مرداد ماه امسال شش هزار و ۸۰۵ نفر به پایگاه‌ها مراجعه کرده و و از این میان ۵هزار و ۳۲۵ نفر عمل خون‌گیری و اهدا انجام شده که با افزایش ۷/۱ رشد نسبت به سال قبل داشته و امروز سومین روز متوالی‌ است که ذخایر خون استان به حالت سبز درآمده است.

پوشش گروه خونی O منفی در اورژانس‌ها

وی از ظرفیت پوشش‌دهی بیمارستان‌ها و اورژانس‌ها طی یک ماه آینده برای در اختیار قرار دادن گروه خونیoمنفی خبر داد و افزود: امید بر آن است که برای بهتر شدن نحوه عمل‌کرد اورژانس‌ها و خدمات بهتر به بیماران و سوانح که به خون نیاز دارند و برای جلوگیری از اتلاف وقت برای نجات جان بیماران؛ طی یک‌ماه آینده خونoمنفی در اختیار اورژانس گناباد،مشهد،سبزوار قرار بگیرد.

اسلامی از برگزاری اجلاس مدیران کل انتقال خون کشور و هم‌چنین مدیران ستادی و استانی و تیز مدیر عامل سازمان انتقال خون در ساختمان سپید در تاریخ ۱۶ و ۱۷ مرداد ماه خبر داد.

وی در آخر توضیح داد: خیلی از افرادی که برای اهدای خون به مراکز و پایگاه‌های انتقال خون مراجعه می‌کردند و طی مصاحبه و یا آزمایشات به هر دلیلی از اهدای خون معاف می‌شدند به پایگاه‌های سیار مراجعه می‌کردند و اقدام به خون‌گیری می‌کردند و چون این پایگاه‌ها به صورت آنلاین نبودند در همان ابتدای کار متوجه عدم قبولی خون فرد نمی‌شدند.

اسلامی هدف از آنلاین‌سازی تیم‌های سیار برای اولین بار در خراسان رضوی را این گونه‌تصریح کرد: اولین هدف برای آنلاین‌سازی پایگاه‌ها و تیم‌های سیار صرفه جویی در موارد مالی زیرا کسی که از فردی که خون او قابل استفاده نیست خون‌گیری انجام شود قابل استنفاده نیست و بنابراین خون به همراه کیسه‌های خونی باید بیرون انداخته‌شود و دومین هدف صرفه‌جویی در وقت و زمان سایر مراجعه‌کنندگان است و سومین و مهم‌ترین هدف افزایش کیفیت خون در پایگاه‌های سیار انتقال خون است.

اهدا خون درمانی است

وی متذکر شد: اهدای خون حالت درمانی نیز دارد بدین‌گونه که اهدای خون حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از سکته‌های قلبی و مغزی جلوگیری می‌شود و آرامش خاصی به فرد اهدا کننده منتقل می‌شود و خیلی از بیمارانی که در فصل گرما دچار غلظت خون می‌شوند با اهدای خون حال‌ِ بهتری پیدا کرده اگرچه هدف از اهدای خون،انتقال خون سالم به افراد بیمار و نیازمند خون است.

وی در اخر اضافه کرد: هدف ما انتقال یک خون سالم و با کیفیت به مصرف‌کننده و شخص بیمار است و به همین‌منظور برای دریافت خون بر روی شخص اهداکننده تمام آزمایشات ویروسی انجام‌می‌گیرد و گاها دیده شده که فردی به دلیل داشتن رابطه یا شک در استفاده از سرنگ آلوده به وجود ویروس در بدن خود شک می‌کند و از آن‌جا که انجام این آزمایشات در آزمایشگاه‌ها با هزینه همراه است فرد به مراکز اهدای خون مراجعه می‌کند و اگر خونش تایید شد وی از نبود ویروس در بدن خود نیز اطمینان خاطر حاصل می‌کند.

انتهای خبر/عاطفه خوافیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *