ارائه راهکارهای ازدواج ایمن توسط مشاوران ازدواج

کارشناس‌مسئول مراکز مشاوره بهزیستی خراسان رضوی گفت: مشاوره پیش از ازدواج به معنای جلوگیری از ازدواج نیست، بلکه مشاوران تنها به افراد راهکار می‌دهند.

به گزارش ایسنا، حسن حاجی‌پور، اظهار کرد: طرح مشاره پیش از ازدواج چندین سال است که مطرح و ضرورت‌های آن نیز بیان شده‌ است. متاسفانه این طرح هنوز ابلاغ و اجرا نشده است. در حالی که در بعضی از شهرستان‌های استان زوجین مشاوره پیش از ازدواج دریافت می‌کنند، اما هنوز این طرح قانونی نیست.

وی در خصوص ضرورت‌های مشاوره پیش از ازدواج مطرح کرد: زوجین برای کاهش ازدواج‌های ناکارآمد، پرخطر، تنش‌های خانوادگی، طلاق و برای شناخت نسبی بهتر باید قبل از ازدواج به مشاور مراجعه و آموزش‌های لازم را کسب کنند. این اقدام به زوجین کمک می‌کند تا در طول زندگی مشترک خود شاهد مواردی هم‌چون همسرآزاری و کودک‌آزاری نباشند و کمتر آسیب ببینند.

کارشناس مسئول مراکز مشاوره بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: امروزه در جامعه ما فرایند آشنایی افراد پیش از ازدواج با دقت صورت نمی‌گیرد. در جلسات مشاوره افرادی که به اختلالات شخصیت، بیماری‌های روان‌پزشکی، اختلالات و انحرافات جنسی مبتلا هستند شناسایی می‌شوند و به آن‌ها راهکارهایی برای جلوگیری از بروز مشکل ابلاغ می‌شود.

حاجی‌پور افزود: در اولین جلسه مشاوره پیش از ازدواج با زوج و زوجه مصاحبه فردی انجام می‌شود. در این مصاحبه تنش‌های کودکی، مشکلات خانوادگی، اختلالات شخصیتی و… بررسی می‌شود. آزمون‌های استاندارد نیز در صورت لزوم اجرا می‌شود.

 

کارشناس مسئول مراکز مشاوره بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه « برای تصویب طرح مشاوره پیش از ازدواج کارشناسان باید مسئولان را توجیه کنند»، تصریح کرد:  برای تبدیل طرح مشاوره پیش از ازدواج به قانون باید لایحه‌ای به نمایندگان مجلس ارسال شود. تصویب این طرح از لحاظ سیاسی، امنیتی، اجتماعی و… به نفع جامعه است. جلسات مشاوره که به طور متوسط 5 یا 6 جلسه است به نفع خانواده‌ها نیز می‌باشد گرچه هزینه آن بر عهده آن‌ها است.

 

وی تصریح کرد: برای تصویب این طرح ما به کمک دولت نیز نیاز داریم. مراکز مشاوره نیازمند تقویت، یارانه و متخصصان بیشتر است. مشاوره پیش از ازدواج باید در جامعه ما فرهنگ سازی شود. این طرح هنوز تصویب نشده است اما ما شاهد استقبال مردم هستیم. به دلیل هزینه‌های مشاوره بیشتر، افرادی که از وضعیت اقتصادی خوبی بهره‌مند هستند به مراکز مشاوره مراجعه می‌کنند و هنوز بستر مناسب برای مراجعه همه اقشار جامعه مهیا نشده است.

 

کارشناس مسئول مراکز مشاوره بهزیستی خراسان رضوی اظهار کرد: مشاوره پیش از ازدواج به معنای جلوگیری از ازدواج نیست بلکه مشاوران تنها به افراد راهکار می‌دهند. ممکن است افراد پس از گذراندن جلسات بر خلاف نظر مشاور تمایل به ازدواج با یکدیگر داشته باشند در این صورت مانعی برای آن‌ها وجود ندارد. مشاور تنها آگاهی‌هایی برای زندگی بهتر و سازگاری بیشتر ارائه می‌دهد. پس گذراندن جلسات مشاوره به زوجین گواهی داده می‌شود.

 

حاجی‌پور ادامه داد: مطابق آماری که وجود دارد در 5 تا 7 سال اول زندگی برای طلاق احتمال بیشتری وجود دارد در نتیجه علاوه بر مشاوره پیش از ازدواج زوجین در سال‌های اول زندگی‌شان باید مطابق با نیاز خود به مشاور مراجعه کنند.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *