250 پرونده کودک فروشی در خراسان

مدیرکل اداره بهزیستی خراسان رضوی گفت: بهزیستی سال خود را با شعار بالندگی و صیانت اجتماعی با توسعه به‌زیستن شروع به‌کار کرده‌است و بیش از 150 نوع فعالیت در راستای حمایت از معلولین در جامعه در دست اجرا است.

حمیدرضا پور یوسف در صبح روز شنبه 23 تیرماه به مناسبت هفته بهزیستی به منظور تشریح برنامه‌ها و اقدامات این سازمان؛در نشست خبری مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی با خبرنگاران و اصحاب رسانه  افزود:یکی از خوب‌ترین اتفاقاتی که در طی سال گذشته در بهزیستی رخ داده‌است تقاضای کودکان تحت پوشش بهزیستی که با معلولیت همراه بودند توسط خانواده‌ها و اقشار عامه مردم و  تحویل 40 کودک معلول و صعب‌العلاج به این متقاضیان را می‌توان نام برد.

وی تصریح کرد:طرح جامعه هدف 470 هزار نفر تحت پوشش بهزیستی را در خود شامل شده‌است و خانواده این افراد در سامانه بهزیستی ثبت شده است که به این افراد خدمات خاصی را ارائه می‌دهد که کودکان بد و یا بی‌سرپرست و زنان سرپرست خانوار نیز جزیی از خانواده این سازمان محسوب می‌شوند.

پوریوسف ادامه داد: فعالیت‌های بهزیستی تنها معطوف به جامعه هدف نیست و در این سازمان یکسری فعالیت‌هایی تعریف شده است که با کل جامعه است که از جمله این فعالیت‌ها و اقدامات میتوان به فعالیت‌های پیش‌گیرانه در سطح اول و عمومی در حوزه پیش‌گیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی و نیز پیش‌گیری از اعتیاد نام برد که در حال انجام است.

سامان‌دهی مهدهای کودک

وی در خصوص دیگر فعالیت‌های بهزیستی این‌گونه بیان کرد:بعضی از این قبیل فعالیت‌ها که ممکن است در سطح پیش‌گیری 2و 3 جامعه باشد که ترک اعتیاد و نیز ایجاد مهدهای کودک تحت نظر بهزیستی نام برد و افزودمیزان پذیرش کودکان بی سرپرست یا بد سرپرست در سال گذشته ۱۵ درصد رشد داشته اند و در همین راستا نیزبه افزایش ۱۵ درصدی شهریه ۱۴۰۰ مهدکودک استان اشاره کرد.

 

پور یوسف با بیان مجدد اینکه ۴۷۰ هزار نفر در خراسان رضوی تحت پوشش بهزیستی هستند اظهارداشت:در سال گذشته یکی از فعالیت های ما درمان معتادان متهاجر بود که در حال حاضر بهزیستی استان به کلیه معتادان متهاجری که به این سازمان تحویل داده می شود در ۱۱ مرکز ترک مواد مخدر خدمات ارائه می کند همچنین ۲ مرکز ترک اعتیاد گذری هم در طرق و گلشهر احداث شده است.

تاسیس مراکز رفاهی کودک و خانواده

مدیرکل بهزیستی استان توضیح داد: یکی از طرح های بسیار خوب ما،تاسیس مراکز رفاهی کودک و خانواده بود که طی فراخوانی نسبت به ۱۸ مرکز در استان اعلام نیاز کردیم که در این مراکز کودکان ۶ تا ۱۲ سال نگه داری می شوندو  این امکان برای خانواده ها فراهم آمده که به صورت پاره وقت و ساعتی فرزندان خود را به این مراکز بسپارند و یا همراه با آن ها در این مراکز حضور داشته باشند و همین پاره وقت بودن ساعت پذیرش و همراهی خانواده ها با کودکان وجه تمایز این مراکز با مهد کودک ها است.

 

وی گفت:در سال گذشته میزان مشارکت های مردمی حدود ۷۸ میلیارد تومان بوده که ۴۱ درصد آن شامل کمک های نقدی مردمی می شد و در سه ماهه اول سال جدید میزان مشارکت های مردمی ۲۰ میلیارد تومان بوده که در حوزه مسکن نیز در  سال گذشته ۶۱۳ کمک بلا عوض برای مسکن داشتیم که ۲۱۴ مورد آن، مسکن دو عضو معلول شهری بود.

افزایش50درصدی پذیرش فرزند خواندگی

پوریوسف افزود: در سال ۹۶، میزان پذیرش فرزند خواندگی نسبت به سال قبل آن ۵۰ درصد افزایش یافته ست همچنین در بحث پیگیری آسیب های اجتماعی ۱۱ اورژانس اجتماعی را در شهرستان ها راه اندازی کردیم  و از ‌9مرکز به 20 مرکز اورژانس رسانده‌ایم و هم اکنون همه شهرستان های بالا ۵۰ هزار نفر استان دارای اورژانس اجتماعی هستند.

وی آمار در خصوص تماس‌ها و ماموریت‌های اورژانس اجتماعی را این گونه تشریح کرد:هزار و 300 مورد کودک آزاری و 800مورد همسر آزاری و آمار زیر 100 نفر از فرار دختران را توسط این اورژانس گزارش شده و از بین 25 هزار زنگ مرتبط با این نهاد نام برد.

مدیر کل بهزیستی خرسان رضوی تصریح کرد: آمار پرسنل شاغل در این سازمان را هزار و ۱۳۷ نفر عنوان کرد که 68 درصد از این پرسنل دارای مدرک کارشناسی و ارشد هستند که این در صورتی‌است که تعداد معلولین استان ۱۱۶ هزار و ۸۰۰ نفر هستند که متوسط یارانه پرداختی خدمات مراکز روزانه به هر نفر ۴۰۰ هزار تومان و به مراکز شبانه روزی ۶۴۰ هزار تومان است ضمن اینکه در حال حاضر ۱۱۳ مرکز غیر دولتی توانبخشی داریم که به ۸ هزار نفر معلول استان خدمات ارائه می کنند.

قبول 133 درصدی به تعهد اشتغال

این مدیرکل افزود: با توجه به اینکه در سال گذشته سهم ایجاد اشتغال استان ۳ هزار و ۴۱۷ شغل بوده که ما توانستیم ۴ هزار و ۴۱۱ اشتغال ایجاد کنیم و 133درصد از این تعهدات را به انجام رساندیم که تعهد اشتغال در سال جاری نیز 3هزار و 927 مورد بوده که در 3 ماه اول 1هزارو 735 نفر مشغول به کار شده‌اند.

وی افزود: در سال گذشته ۳ میلیارد تومان وسایل کمک توانبخشی در بین معلولین توزیع کردیم همچنین ۶ شهر سلطان آباد، طرقبه، تربت جام، کاشمر، فریمان و گناباد با هماهنگی شهرداران آنها به عنوان شهر بدون مانع انتخاب شده است که در این خصوص فعالیت‌هایی را به طور خاص اجرا می‌کنند.

احمداباد؛انتخاب منطقه قابل دسترس و بدون مانع

پوریوسف ادامه داد:محور احمدآباد(منطقه1شهری) به عنوان محور نمونه توسط خود معلولین انتخاب شده‌است و نیز ساختمان راه‌آهن و خط1مترو سامانه حمل و نقل عمومی  از لحاظ دسترسی برای معلولین به عنوان کم مانع‌تر و بیشتر در دسترس انتخاب شده‌است.

این مدیر کل با اشاره به اینکه اجرای آزمایشی طرح غربالگری شنوایی پیش از دبستان را داشته ایم بیان کرد:اعتبارات هزینه ای استانی در سال جاری  ۶۴ میلیارد تومان است که نسبت به سال قبل ۱۰ درصد رشد و اعتبارات ملی هم در سال قبل نسبت به سال ۹۵ رشد ۲۴ درصدی داشته است همچنین اعتبارات عمرانی ابلاغ شده نسبت به سال گذشته با ۲۶۰ درصد رشد همراه بوده است.

وی با تاکید به بحث تعلق سهم سه درصدی برای معلولین در استخدام های دولتی افزود: سیاست دولت  بر مبنا کوچک سازی و کاهش استخدام های دولتی است به همین دلیل ما باید در بخش خصوصی به دنبال اشتغال معلولین باشیم با این وجود با توجه به اینکه امسال دولت قصد استخدام نیرو جدید دارد توجه خواهیم کرد که در برگزاری آزمون ها تمامی دستگاه ها این سهم سه درصدی را رعایت کنند و در صورت عدم رعایت مسئول مرتبط قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در خصوص کودکان بد یا بی سرپرست آمار داد: سال گذشته ۸۸۰ کودک و نوجوان بی سرپرست و بد سرپرست تحویل بهزیستی شدند که از میانگین آن  ۲ الی ۳ نفر در روز ، ۱ الی ۲ نفر آن نوزادان شیرخواره بودند و این نشان دهنده رشد نوزادان بی سرپرست و بد سرپرست در استان است که باید اقدامات پیش‌گیرانه‌ای در این خصوص اعمال شود.

خرید و فروش کودک در هاله‌ی ابهام

وی در بحث فروش نوزادان افزود: در حال حاضر پرونده ۲۵۰ زوج در بهزیستی موجود است که به صورت غیر قانونی کودک تحویل گرفته اند و حالا با گذشت چندین سال که برای ثبت‌نام این کودکان در مدارس دچار مشکل شده‌اند و با مراجعه به بهزیستی به دنبال صدور شناسنامه برای آن‌ها هستند اما غیر از این تعداد آمار دقیقی مبنی بر تعداد کودکانی که به صورت غیر قانونی به خانواده ها تحویل داده شده و پولی در این میان در گردش باشد در دسترس نیست.

یک هزار و 248 مورد سقط درمانی

در این نشست خبری بازگو شد:در حال حاضر 20 مرکز هستند که تعداد54 هزار و 300نفر به این مراکز ارجاع کرده‌اند و 2 هزار و 145 نفر از ویزیت‌های یارانه‌ای سازمان بهزیستی مبلغی حدود 23 میلیون تومان بهره برداشته‌اند که در سال گذشته 1هزار و 248 مورد سقط جنین درمانی داشتیم که پس از مشاوره ژنتیک وتایید مشکل معلولیت حاد اقدام به سقط جنین کرده‌اند که 357 مورد از این آمار مربوط به خراسان رضوی می‌باشد.

انتهای خبر/عاطفه خوافیان

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *