وضعیت تربت حیدریه، خاکستری متمایل به سیاه است

مسوولان حوزه قضایی شهرستان تربت حیدریه با انتقاد از وضعیت موجود حاکم بر برخی دستگاه های اجرایی، تربت حیدریه از حیث رضایتمندی شهروندان و نیز آسیب های اجتماعی، رنگ خاکستری متمایل به سیاه توصیف کردند.

به گزارش ایرنا، رییس دادگستری تربت حیدریه گفت: ریشه برخی از مشکلات بزرگ، به مباحث بسیار کوچک، سهل انگاری و کم توجهی برخی مدیران دستگاه های اجرایی باز می گردد که اگر از ابتدا با قاطعیت با آن موضوع برخورد می کردند، چه بسا امروز با این حجم پرونده ها مواجه نبودیم.

محمد ابراهیم زاده چناری در جلسه هم اندیشی نقش مردم و سازمان های مردم نهاد در تحقق عدالت و پیشگیری از وقوع جرم افزود: بخش اعظمی از مشکلات به کلیات مربوط می شوند و اگر مدیران دستگاه های اجرایی این کلیات را در نظر بگیرند، مشکلات کوچک تر قابل برطرف شدن هستند.

وی گفت: بخش دیگری از مشکلات ما ناشی از 13 سال خشکسالی منطقه و به خصوص وضعیت آب بخش کشاورزی مربوط می شود.

ابراهیم زاده چناری افزود: متاسفانه مدیریت مصرف آب و مدیریت کشاورزی در روستاها درست صورت نگرفته و لذا امروز با روستاییانی مواجه هستیم که از برنامه های طرح و برنامه جهاد کشاورزی استقبال نمی کنند.

وی اظهار داشت: اکنون 511 رشته قنات، 145 دهانه چشمه، و 838 حلقه چاه عمیق در منطقه داریم که متاسفانه در وضعیت خوبی بسر نمی برند.

به گفته وی ما همچنین در حوزه صنعت نیز وضعیت خوبی نداریم زیرا بیشتر صنایع ما تعطیل و آن هایی هم که فعال هستند، در وضعیت کج دارمریض دارند به فعالیت ادامه می دهند و لذا باید در بحث صنایع تبدیلی و به خصوص مرتبط با زعفران اقداماتی صورت گیرد.

رییس دادگستری تربت حیدریه با بیان اینکه در حوزه فرهنگ نیز دچار مشکل هستیم، افزو: سیل مهاجرت از روستا به شهر موجب اختلاط فرهنگی و همین موجب شده جرم دوم از نظر فراوانی در تربت حیدریه نزاع های فردی و جمعی باشد.

وی اظهار داشت: به همین خاطر با وجود رشد آپارتمان نشینی در تربت حیدریه، اما فرهنگش هنوز جا نیافتاده است.

این مقام قضایی در ادامه گفت: هر چند تربت حیدریه امروز از حیث وسعت و جمعیت در حال رشد است، اما از حیث امکانات نتوانسته ایم برای فرزندان خود شرایط رشد و امکانات جدید را فراهم آوریم.

وی گفت: به این مشکلات، پایین بون سطح سواد رسانه ای مردم و مسوولان را نیز باید اضافه کرد و امروز در حوزه فضای مجازی کار چشمگیری صورت نگرفته و مردم قدرت تمیز و تشخیص سره از ناسره ندارند و این تقصیر ماست.

رییس دادگستری تربت حیدریه از وضعیت رفتاری احزاب این شهرستان نیز انتقاد کرد و گفت: متاسفانه برخی هنوز در همان فضای رقابت های انتخاباتی سیر می کنند و شیوه درست و منطقی آن است هر کسی از سوی مردم انتخاب شده دیگران باید با او همکاری کنند و فرد پیروز هم از رقیبان خود کمک بگیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه هنوز در این شهرستان آمار دقیقی از معتادان در دسترس نیست، اظهار داشت: از شوراهای اسلامی شهر روستا و دهیاران می خواهیم مشخصات معتادان منطقه و روستای خود را بدهند تا از این افراد دعوت کنیم بیایند و برایشان دوره های آموزشی دایر کنیم زیرا با این شیوه بخش اعظمی از آسیب های اجتماعی کم می شود.

ابراهیم زاده چناری همچنین با انتقاد از عملکرد شهرداری تربت حیدریه و شوراهای اسلامی شهر و روستای شهرستان تربت حیدریه گفت: مردم از برخوردهای دو گانه و بی عدالتی رفتار از شما انتقاد دارند.

وی در ادامه به معرفی سامانه سجام (سامانه جامع اطلاعات مردمی) در قوه قضاییه پرداخت و گفت: پس از اینکه اعضای سازمان های مردم نهاد مجوزدار در این سامانه ثبت نام کرده و پذیرفته شدند می توانند هر آسیب، جرم و بزهی را که مشاهده کردند به اشخاص حقوقی و حقیقی که در رابطه با همان آسیب، بزه یا جرم تکلیف قانونی دارند گزارش کنند.

همراهمی اعضای شوراها با برخی از پرونده هایی مرتبط با اراضی ملی و منابع آبی

دادستان تربت حیدریه نیز در ادامه گفت: اکنون با پرونده هایی در حوزه اراضی ملی و منابع آبی مواجه هستیم که متاسفانه همراهی اعضای شوراها در آن ها مشهود است.

حسین مسرور نعیمی افزود: این همراهی به اشکال مختلف و از جمله مهر زدن بر پرونده یا اسناد انجام می شود که وضعیت را وخیم تر کرده و این در حالی است که خیلی از این اقدامات اصلا به شورا ارتباطی نداشته است.

وی گفت: ما همچنین یا شاهد تصرف اراضی یا ویلاسازی هستیم که متاسفانه دهیاران گزارش نمی کنند و زمانی که علت را می پرسیم، پاسخ می دهند: نمی خواستیم خودمان را در گیر کنیم و یا می گویند به خاطر آنکه شخص خاطی دوست یا فامیل دهیار یا اعضای شورا می باشد.

مسرور نعیمی در ادامه به مشکل فضای مجازی در تربت حیدریه اشاره و اظهار کرد: حضور در فضای مجازی ضرورت اجتناب ناپذیر جامعه کنونی، اما در عین حال تیغ دو لبه ای است که اگر مدیریت نشود، می تواند زندگی ما را به منجلاب بکشاند.

دادستان همچنین تاکید کرد: برخی افراد معتاد یا دانش آموزان از فضای مجازی الهام گرفته اند و لذا برگزاری دوره های آموزشی بسیار ضرورت دارد.

پیشتر و از سوی مسوولان حوزه قضایی شهرستان تربت حیدریه رانندگی بدون گواهینامه، توهین، تصادفات، ضرب و جرح عمدی و سرقت به عنوان پنج جرم نخست این شهرستان در سال 96 عنوان شده بود.

 

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *