معجونی از جوانی و تجربه

مرحله مقدماتی لیگ ملت‌های والیبال 2018 در حالی روز یکشنبه به پایان رسید که ایران با پیروزی 3 بر دو مقابل آلمان و قرار گرفتن در رتبه دهم جدول به کار خود در این تورنمت پایان داد. شاگردان کولاکوویچ  در این رقابت‌ها با هفت برد و هشت باخت عملکرد پرنوسان و بحث برانگیزی داشتند، اما هرچه گذشت عملکرد قابل قبول‌تری ارائه شد و در بین تیم‌های آسیایی بهترین عملکرد را داشتند.

یکی از نکات مثبت تیم ملی والیبال در این رقابت‌ها بازی گرفتن از جوانان در مسابقات مهم بود که این کار نشان از عزم جدی مسئولین تیم ملی برای تغییر نسل ملی پوشان دارد. صبح امروز در این شماره به سراغ جبار قوچان‌نژاد مربی کهنه کار و بین المللی والیبال خراسان رضوی رفته و نظر وی را در خصوص عملکرد تیم ملی والیبال ایران در تورنومنت لیگ ملت‌های والیبال 2018 جویا شده است.

بازیکنان با تجربه انگیزه کافی ندارند

این مربی کهنه کار خراسانی گفت: این دوره لیگ ملت‌ها برای ما به پایان رسید و باید برای دوره‌های بعد معجونی از جوانی، تجربه و انگیزه ایجاد کنیم. بازیکنان باتجربه دیگر انگیزه کافی برای هر مسابقه‌ای را ندارند، اما جوانان برای نشان دادن خود بی‌اندازه با انگیزه نشان دادند که این می‌تواند به تیم ملی ما کمک کند.

جبار قوچان‌نژاد در گفت‌وگو با «صبح امروز» افزود: من فکر می‌کردم با پایان دوره بازیکنان نسل قبل مثل سعید معروف و شهرام محمودی برای مدت طولانی در والیبال سکته و توقفی را تجربه کنیم، اما با میدان دادن به این جوانان ثابت شد که این زمان بسیار کوتاه خواهد بود و اگر جوانان بیشتر میدان ببینند همچنان به سیر صعودی خود ادامه می‌دهیم.

بازی دادن به جوانان آنها را به خود باوری رساند

قوچان‌نژاد ادامه داد: ما در شروع مسابقات یعنی هفته اول و دوم خوب نبودیم اما از هفته سوم بهتر شدیم، هرچند که نتیجه مساعدی نگرفتیم که برای والیبال ما افت داشت، اما خوشبختانه در این دوره با امتحان کردن جوانان در میادین بزرگ به شناخت بهتری نسبت به آنها رسیدیم. تیم ایران از هفته سوم تا پنجم با میدان دادن به جوان‌ها توانست آنها را به خود باوری خوبی برساند که اوج این خودباوری در بازی برزیل بود و نتایج ما را در هفته‌های پایانی متحول کرد.

وی تصریح کرد: هر بازی برای بازیکنان معدل 14-15 جلسه تمرین است ولی هرچقدر که تمرین کنیم بازهم بازیکن باید خود را در میدان مسابقه نشان دهد. حال تصور کنید بازی با برزیل برای جوانان ما چقدر ارزشمند بوده، به خصوص با مشکلاتی که در بازی‌های دوستانه داریم، چرا که هم برخی تیم‌ها برای بازی با ما کوتاهی می‌کنند و هم بازی‌های دوستانه هزینه‌های ملی زیادی برای ما در پی دارد.

قوچان‌نژاد ادامه داد: بازی دادن به جوانان موجب شد آنها خود را در میادین بزرگ محک بزنند و اصطلاحا در این بازی‌ها شلاق خوردند. در واقع ما با این کار ره چندین ساله را یک شبه پیمودیم.

سرویس و دریافت مهمترین ضعف‌های فنی ایران

مربی سابق تیم والیبال خراسان اظهار کرد: ما در مجموع ضعف‌هایی در والیبال ایران داریم که بخشی فنی و بخشی دیگر روحی روانی است. یکی از ضعف‌های فنی ما عملکرد در سرویس‌ها است. امروزه تمام تیم‌های قدرتمند به سرویس‌های با سرعت و قدرت بالا روی آورده‌اند و از آن به عنوان یک اهرم حمله استفاده می‌کنند. در لیگ ملت‌ها بارها سرویس‌هایی از حریفان دیده‌ایم که واقعا قابل کنترل نیست و این امر نشان از آن دارد که روی سرویس‌ها تمرین و کار زیادی می‌شود اما ما در تیم ملی چنین سرویس‌هایی را بسیار کم داریم.

قوچان نژاد تصریح کرد: زمانی که سرویس خوب زده شود دریافت با مشکل مواجه می‌شود، در نتیجه توپ به خوبی به پاسور نمی‌رسد، پس برنامه‌های تاکتیکی به هم می‌خورد. از طرفی سرویس خوب موجب می‌شود دفاع تیم بتواند با قدرت و تمرکز از آشفتگی حریف استفاده کند.

وی افزود: زمانی که سرویس ساده باشد توپ راحت دریافت شده و در اختیار پاسور قرار می‌گیرد، پاسور خلاق با هوشیاری و اجرای تاکتیک‌های مختلف دفاع را از هم می‌پاشد تا ضربه آخر به راحتی در زمین حریف تبدیل به امتیاز شود. با این کار نه تنها امتیاز از دست رفته بلکه بخاطر شدت حملات شیرازه روانی تیم نیز از هم می‌پاشد.

قوچان‌نژاد ادامه داد: البته سرویس‌های موجی نیز بسیار می‌تواند موثر باشد اما ما تنها در تیم ملی سعید معروف را داریم که این سرویس‌ها را با هدف می‌زند و پشت خط زن‌های حریف را از کار می‌اندازد. متاسفانه بقیه بازیکنان این سرویس‌ها را فقط برای رد کردن توپ می‌زنند که یک آسیب برای ما محسوب می‌شود.

مشکل دریافت سرعت تیم را گرفته است

وی تصریح کرد: مبحث بعدی که در مشکلات فنی تیم ملی مطرح است عدم دریافت صحیح است که موجب می‌شود توپ به خوبی در اختیار معروف قرار نگیرد و درنتیجه ما نتوانیم از نقطه قوت خود یعنی بازیکنان سرعتی استفاده کنیم و البته این دریافت ناموفق موجب می‌شود دفاع ما نیز نتواند به خوبی شکل بگیرد.

بحث روانی و ضعف انگیزه در تیم ملی

قوچان‌نژاد ابراز کرد: دیگر بعد مشکلات تیم ملی والیبال بحث روانی است. ما باید در همه بازی‌ها با انگیزه ظاهر شویم اما در بازی با استرالیا و ژاپن این انگیزه را ندیدیم. به طور قطع این انگیزه باید توسط کادر فنی به تیم تزریق شود و اشتیاق به پیروزی در بازیکنان مثل بازی با آرژانتین باشد. بازیکنان باید بدانند که همان طور که توان برد مقابل هر تیم قدرتمندی را دارند، در صورت مغرور شدن امکان باخت مقابل تیم‌های ضعیف‌تر را نیز دارند.

آینده با جوانان و کولاکوویچ سخت است

وی افزود: آینده والیبال ما با ورود نسل جدید سخت و با کولاکوویچ سخت‌تر خواهد بود. آقای کولاکوویچ در بحث‌های فنی بسیار خوب هستند اما در بحث مدیریتی و اقتدار کادر فنی هنوز فاصله زیادی با روزهای اوج ما در دوره ولاسکو دارد.

این مربی بین المللی والیبال در پایان گفت: اگر مشکل مدیریتی در تیم ملی حل شود باز هم ما کار سختی خواهیم داشت. این راهی است که به ناچار باید طی کنیم که بخشی از آن را نیز در این تورنمنت پیمودیم. اگر مدیریت خارج از زمین ما کنترل شود قطعا با وجود سعید معروف مشکلی در مدیریت بازیکنان در زمین نخواهیم داشت.

 

 

انتهای خبر/رضا شجاع

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *