همه چیز درباره کاهش ارزش پول ملی

از خروج آمریکا از برجام تا خیانت اقتصادی اخلالگران

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی تاکید دارد که بخشی از سقوط ارزش پول ملی به خروج آمریکا از برجام و خیانت اقتصادی برخی اخلالگران بر می گردد.

جلیل رحیمی جهان آبادی با اشاره به کاهش 30 درصدی ارزش پول ملی کشور اظهار داشت: ارزش پول ملی کشور ثبات سیاسی و  اقتصادی را تعیین می کند و در کنار این موضوع  شرایط روانی و اثرگذاری های تبلیغاتی بر میزان ارزش پول ملی تاثیر گذار است.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ادامه داد: به لحاظ ثروت، درآمد و موقعیت تغییری در کشور ایجاد نشده است که متاثر از آن ارزش پول ملی کاهش پیدا کند، حتی کشوری که اشغال نظامی می شود ارزش پول آن به این میزان کاهش پیدا نمی کند.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس دهم شورای اسلامی در این باره که چه مسائلی باعث سقوط ارزش پول ملی کشور شده است بیان داشت: یکی از دلیل این اتفاق، به خروج آمریکا از برجام وحس نا امنی که بین سرمایه گذارها و مردم ایجاد شد بر می گردد؛ به همین دلیل برخی پول خود را از سیستم بانکی برای خرید ملک در کشور همسایه و یا سکه و ارز بیرون کشیدند.

نظارت دولت و قوه قضاییه بر بازار ضعیف بود

وی با بیان اینکه بخش دیگر کاهش ارزش پول ملی به دلیل آثار روانی و اخلال در شرایط اقتصادی کشور است، گفت:در این میان نظارت دولت و قوه قضاییه بر بازار ضعیف بود، در شرایطی که مصوب شد ارز دولتی برای واردات کالا اختصاص یابد اما هیچ نظارتی بر نحوه تخصیص، تهیه و فروش کالا در کشور صورت نگرفت و زمانی که سیستم نظارتی دقیقی نداشته باشیم رانت ایجاد می شود و میلیاردها دلار پول کشور با خیانت و عملکرد ضعیف نظارتی حیف و میل شد.

باید با انتشار لیست شرکت هایی که ارز دولتی گرفته اند کشور را از سردرگمی اقتصادی خارج کرد

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه باید با انتشار لیست شرکت هایی که ارز دولتی گرفته اند کشور را از سردرگمی اقتصادی خارج کرد، اظهار داشت: در حال حاضر دچار جنگ اقتصادی تام عیار هستیم و خزانه داری آمریکا به کوچکترین بانک و ضعیف ترین شرکت در دنیا تماس می گیرد تا با ایران رابطه اقتصادی نداشت باشند، در این شرایط کسی که با دلار دولتی به جالی خرید کالای اساسی، موبایل آزاد خریده و آن را با قیمت آزاد در بازار بفروشد خیانت آشکار کرده است.

روایت عضو فراکسیون امید از زمین گیری اقتصادی آلمان در جنگ جهانی اول

رحیمی جهان آبادی ادامه داد: آلمان در جنگ جهانی اول به همین نحو زمین گیر شد و شکست خورد؛ به تاریخ مراجعه کنید بسیاری از کشورهایی که اقتصاد آن سقوط کرد و تبعات سیاسی به دنبال داشته اند با همین شیوه خیانت دچار مشکل شدند.

وی با بیان اینکه شکی نسبت به فشار اقتصادی آمریکا بر کشور وجود ندارد، بیان داشت: راهی جز ایستادن در مقابل جنگ اقتصادی آمریکا آن هم به صورت  متحد و یکپارچه وجود ندارد، اما خیانتی که عده ای سود جو در داخل انجام می دهند به دلیل ضعف دستگاه های نظارتی است که نمی توانند لیست شرکت هایی که ارز دولتی گرفته اند را منتشر کنند.

جنگ اقتصادی به مراتب خطرناک تر از جنگ نظامی، امنیتی و داعشی است

این نماینده مجلس تاکید کرد: اگر لازم باشد چند وزیر روحانی را استیضاح کنیم تا مشخص شود این پول به چه دلیل توزیع شده چه اتفاقی برای آنها افتاد است، با عدم نظارت هرج  و مرج در بازار ارز و طلا ایجاد شد اگر بنا باشد سیستم تعزیرات، بازرسی، قوه قضاییه و دولت در شرایط بحرانی و جنگ اقتصادی درست عمل نکنند فلسفه وجودی آنها در کشور چیست؟

نماینده مردم تربت جام، تایباد، باخرز در مجلس ادامه داد: باید جدی تر با متخلفات بر خورد کرد و  فراموش نکنیم که جنگ اقتصادی به مراتب خطرناک تر از جنگ نظامی، امنیتی و داعشی است، جنگ نرم توان اقتصادی مملکت را از بین می برد، با نظارت نباید اجازه داد اخلالگران از بدبختی مردم برای خود سرمایه ای بهم بزنند.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *