هابیل و چند داستان دیگر

جواد لگزیان

“هابیل سانچت و خوآکین مونگرو هر چه به ذهنشان فشار می آوردند نمی‌توانستند زمانی را به یاد بیاورند که همدیگر را نمی‌شناختند. این دو یکدیگر را خیلی پیشتر از عهد صباوت، حتی از زمان نوزادگی می شناختند.”

هابیل سانچت و خوآکین مونگرو دو دوست کودکی با هم گردش و بازی و دوستی می‌کنند. در ادامه داستان زندگی هابیل نقاش می‌شود و خوآکین پزشک. اما در ماجرایی عاشقانه دختری به نام هلنا هابیل را انتخاب می‌کند و خوآکین که به هلنا دست نمی‌یابد با عشقی همانند بیماری سرانجام با کینه و حسادتی بسیار ره به نابودی می سپارد …

نویسندۀ این کتاب میگل دِ اونامونو (۱۸۶۴-۱۹۳۶م) بزرگترین حکیم و متفکر اسپانیا در عصر جدید است. او از فیلسوفان، متکلمان اگزیستانسیالیست است و سده‌ها می‌گذرد که در جهان مسیحیت کاتولیک، متفکری به عظمت و نویسنده‌ای به بلاغت او ظهور نکرده است. بزرگترین اثر از میان پنجاه و چند اثرش درد جاودانگی، سرشت سوگناک زندگی نام دارد. او در جنب آثار فلسفی و کلامی‌اش، شعر و نمایشنامه و داستان هم دارد. داستان هایش غالباً کوتاه و روانشناختی و بسیار اثر گذار است. پنج داستان کوتاه از او به فارسی ترجمه شده است. سه داستان در قالب این کتاب، به اضافۀ خاله تولا، و مِه. این سه داستان عبارتند از ۱.هابیل، ۲.مرد مردستان، ۳.قدیس مانوئل نیکوکار شهید.

در دومین داستان “مرد مردستان” حکایت عشق شدید و تهمت غیرعادی مردی خودخواه و نافرهیخته به همسرش را می‌خوانیم که سرانجام هر دو را از پای در می‌آورد و داستان سوم “قدیس مانوئل” داستان وسواس کشیشی است که بسیاری از مردم قلمرو کلیسایی‌اش به هدایت او ایمان می‌آورند، و او را مظهر عشق و ایمان می‌دانند. اما او نوری از ایمان در دل خود نمی‌یابد. دیدگاه اونامونو در این داستان متبلور شده است که در آن ایمان را نه عزم و جزم یکباره، بلکه روندی مادام العمر، و امید و ارادۀ معطوف به ایمان می‌داند.

“هابیل و چند داستان دیگر” کتابی از میگل دِ اونامونو با ترجمه بهاالدین خرمشاهی را نشر ناهید در 275 صفحه و با قیمت  18000تومان رهسپار بازار کتاب کرده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *