نقش مدیریت شهری در بحران آب چیست؟

متاسفانه در حال حاضر یکی از جدی‌ترین بحران‌های کشور ما خشکسالی و کم شدن بارش‌ها و به دنبال آن بحران و کمبود آب است و نگاه کوتاهی به وضعیت آمار ارائه شده از طرف مسئولان مختلف در رابطه با بحران آب در مشهد به وضوح بیانگر خطر پیش‌رو برای آینده پایتخت معنوی ایران است، آینده‌ای که با هربار مصرف بی‌رویه آب سریع‌تر به استقبال آن می‌رویم.

تصور کنید در آینده‌ای نه چندان دور دیگر متکدیان از شما تقاضای کالا یا پول نمی‌کنند بلکه تقاضای آنان تنها یک لیوان آب است.

اما تعداد زیادی از شهروندان و زائران باور ندارند که آب در شهر مشهد وضعیت ناخوش احوالی دارد و اگر مصرف آب خود را مدیریت نکنند این شهر با بحران کم‌آبی یا حتی بی آبی مواجه خواهد شد.

نقش شهرداری و مدیریت شهری چیست؟

شهرداری‌ها همواره به عنوان یکی از مهمترین و پرنقش‌ترین ارگان‌هایی هستند که در هر بحران و بلای طبیعی و غیرطبیعی حضور فعالی دارند زیرا با توجه به اینکه مدیران شهری از وضعیت شهر آگاهی دارند و به خوبی آن را می‌شناسند بیشترین کمک را می‌توانند در مواقع بحرانی در شهرها انجام دهند.

با ذکر این دلایل شهردار منطقه یک مشهد بر کاهش مصرف آب تاکید بسیار ویژه‌ای دارد و در این راستا به دو اداره خدمات و محیط زیست شهری و اداره فضای سبز این منطقه دستور داده شده تا با اجرای راهکارهای نتیجه بخش مصرف آب در این منطقه را کاهش دهند تا تاثیر هرچند کم اما مثبتی در برون رفت مشهد از این بحران داشته باشند.

اجرای 3 سیستم آبیاری مکانیکی با اعتباری 2 میلیارد ریالی

شهردار منطقه یک مشهد با تاکید بر اهمیت مصرف صحیح آب گفت: در راستای مصرف بهینه آب اجرای سیستم آبیاری مکانیکی در سه محور با مساحتی بیش از 3 هزار مترمربع و اعتباری دو میلیارد ریالی در خیابان‌های قائم، ابوذر و بزرگمهر اجرا شد که با انجام این اقدامات بیش از 330 میلیون ریال در مصرف آب صرفه جویی شد که علاوه بر این اجرای آبیاری مکانیکی بولوار سجاد، خیابان پاستور و خط انتقال مخزن بوستان نسترن به علمی بولوار خیام با اعتباری 4 میلیارد و 800 میلیون ریال در حال انجام است که پس از اتمام سالانه منجر به 664 میلیون ریال صرفه جویی خواهد شد.

تعویض شیرالات فرسوده سطح بوستان‌ها و سرویس‌های بهداشتی

اصغری با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات شاخص در راستای کاهش مصرف آب، اجرای عَلمی در خیابان‌های صادقی و خیام بوده است، گفت: با اجرای این پروژه با اعتباری دو میلیارد و 500 میلیون ریالی بیش از 350 میلیون ریال در مصرف آب صرفه جویی شد.

وی با اشاره به اقدامات این اداره به منظور کاهش مصرف آب گفت: تعویض 6 مورد شیرآلات فرسوده و 12 مورد شیرآلات فرسوده آبسردکن‌های سطح بوستان‌ها، تعویض 38 مورد شیرآلات فرسوده سرویس‌های بهداشتی، رفع فوری 39 مورد ترکیدگی در انشعابات سطح محورها و بوستان‌های سطح منطقه، بخشی از اقدامات ما در راستای کاهش مصرف آب در سطح منطقه بوده است.

شهردار منطقه یک مشهد ادامه داد: بازبینی، بررسی و رفع نواقص بیش از 43 هزار مترمربع از سیستم‌های آبیاری تحت فشار و بازبینی و بررسی و رفع نواقص بیش از 350 هزار سیستم آبیاری مکانیکی (شلنگی) در ابتدای سال جاری نیز در این راستا صورت گرفته است.

نظارت مستمر بر تاسیسات آبی سطح منطقه

اصغری بازدید مستمر از تاسیسات آبی سطح منطقه به جهت جلوگیری از هرگونه هدر رفت آب و استفاده از پس آب آبنماها به عنوان منبع آبیاری جهت آبیاری فضای سبز تحت پوشش تانکری را نیز بخش دیگر اقدامات با هدف کاهش مصرف آب در سطح منطقه عنوان کرد.

وی افزود: استفاده از سرآبپاش‌های مناسب جهت آبیاری شلنگی به منظور جلوگیری از هدر رفت آب و آبیاری قسمت قابل توجهی از فضای سبز منطقه در شب با هدف جلوگیری از تبخیر آب و افزایش راندمان آبیاری از دیگر اقدامات این اداره در راستای مصرف بهینه آب در سطح منطقه بوده است.

اجرای الگوی صحیح مصرف اب در منطقه یک

اصغری گفت: با توجه به تغییر اقلیم و خشکسالی تمامی تلاش‌ها باید به سمت صرفه جویی حداکثری منابع آب موجود در مشهد معطوف شود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه اقدامات خوبی در راستای کاهش مصرف آب و اجرای الگوی صحیح مصرف در این منطقه صورت گرفته است، اظهار کرد: در اولین اقدام به این منظور تمامی نواقص، نشتی ها و… شیرهای آب و دیگر تجهیزات برطرف شد تا از هدر رفت این مایه ارزشمند جلوگیری شده و مصرف آب در سطح منطقه به میزان قابل توجهی کمتر شود.

50 درصد کاهش مصرف آب با نصب تجهیزات کاهنده

وی افزود: در اقدام بعدی تمامی تجهیزات و شیرهای آب بوستان‌ها، فضای سبز، آبخوری‌ها و… به تجهیزات کاهنده مجهز شدند که طبق بازدیدهای میدانی این اقدام منجر به کاهش 50درصدی مصرف آب در این مکان‌ها شد.

شهردار منطقه یک مشهد تصریح کرد: شستشوی معابر یکی دیگر از اقدامات این اداره است که با توجه به مصرف بالای آب، این اقدام جز در موارد ضروری انجام نخواهد شد.

اصغری تعمیر فلاش تانک به منظور جلوگیری از هدر رفت آب، رفع نشتی آب از لوله فلاش تانک به وسیله چسب لوله، تعویض شلنگ آب و مغزی شیرآب و تعمیر و رفع نقص شیر آب زیر دستشویی جهت جلوگیری از هدر رفت آب و نصب 10 مورد نصب فشارشکن به منظور مصرف بهینه آب را از دیگر اقدامات این اداره در این راستا اعلام کرد.
انتهای خبر

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *