خلاقیت و نوآوری در تولید آثار ملی

اختتامیه اولین جشنواره تولید ملی در فرهنگسرای رسانه

اختتامیه اولین »جشنواره تولید ملی،فردای روشن» با حضور دکتر محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر جعفر مروارید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

 نگاه اقتصادی به تولید ملی

دکتر محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه اولین «جشنواره تولید ملی، فردای روشن» با ابراز خرسندی نسبت به‌برگزاری این جشنواره‌گفت: برگزاری چنین جشنواره‌هایی از نیازهای اصلی ما در حوزه‌های مختلف است، امیدوارم این جشنواره به نتیجه اصلی خود که ترویج مصرف کالای ایرانی و حمایت از تولید ملی است برسد و هر سال در این مسیر گام‌های اساسی‌تری برداشته شود. وی افزود: تولید ملی می‌تواند مفهومی بیشتر از تولید یک کالا داشته باشد، تولید ملی به معنای داشتن فعالیتی در جهت رشد اقتصادی برای مردم است. هدف جشنواره «تولید ملی، فردای روشن» ترویج فرهنگ حمایت از کالای ایرانی و مصرف آن است.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از اهداف مهم این جشنواره را فرهنگ‌سازی در راستای استفاده از تولید ملی دانست و یادآور شد: ما باید همزمان هم در جهت تولید ملی و هم اقتصاد ملی فعالیت کنیم. وی بیان کرد: تولیدکنندگان باید از ایده‌های نو برای پویاترکردن اقتصاد استفاده کنند، بنابراین نوآوری و خلاقیت می‌تواند تولید ملی را افزایش دهد. کالای ایرانی به معنای فکر ایرانی است، در نتیجه جوانان ما باید وارد این زمینه‌ها شوند.

جوادی بیان کرد: در حوزه گردشگری، مشهد ظرفیت بسیار بالایی دارد و خلاقیت‌هایی در این حوزه می‌تواند باعث اشتغال‌زایی شود. ایران در حوزه مسائل پزشکی در سطح بالایی قرار دارد اما استفاده از آن به‌صورت اقتصادی در سطح بین‌المللی وجود ندارد، گردشگری سلامت ما به اندازه یکی از کشورهای کوچک خلیج فارس هم بار اقتصادی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از چالش‌های اقتصادی در حوزه فعالیت‌هایی از جمله سلامت و گردشگری است، بسیاری از این مقوله‌ها ریشه‌های فرهنگی دارند و می‌توان در حوزه فرهنگ موانع چنین فعالیت‌هایی را حل کرد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تولید ملی باید نگاه اقتصادی داشته باشد، باید بین تولیدکنندگان داخلی رقابت اینجاد شود و هر کدام از آن‌ها خلاقیت و نوآوری خاص خود را داشته باشند.فعالیت‌های ما در فضای مجازی باید در جهت حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی باشد.

جوادی ادامه داد: فقدان اشتغال آسیب‌های بسیاری را ایجاد می‌کند و ما باید با استفاده از فرهنگ و هنر در افزایش آن تاثیر داشته باشیم. هنرمندان و نویسندگان ما باید در زمینه حمایت از تولید ملی فعالیت بیشتری انجام دهند زیرا پذیرش بعضی از مفاهیم از طریق هنر بهتر است.فرهنگ رابطه بسیار مستقیمی با اقتصاد دارد و می‌تواند موتور محرکه یک اقتصاد سالم در جامعه باشد.

حمایت از جوان ایرانی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز با اشاره به‌شعار سال 97گفت: ما وقتی درباره تولید ملی صحبت می‌کنیم، درباره جوان ایرانی صحبت می‌کنیم، چراکه جمعیت ایران جمعیتی جوان، پویا و باایده است.

جعفر مروارید با بیان اینکه اندیشه در کالاهای ایرانی که متشکل از مهارت و خلاقیت افراد است متذکر شد: امسال باید جوان ایرانی مورد توجه قرار گیرد، چرا اگر قرار است از تولید ملی حمایت کنیم، باید حامی جوان ایرانی باشیم تا شعار سال عملیاتی شود. وی حمایت از ارزش‌های دینی و ملی را بااهمیت دانست و ادامه داد:کالای ایرانی باید دوام و زیبایی داشته باشد تا مورد توجه مردم قرار گیرد و این موضوع نیازمند بهره‌گیری بیشتر از فعالان عرصه فرهنگ برای فرهنگ‌سازی در راستای خرید تولیدات داخلی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: این جشنواره در محورهایی از جمله کتابخوانی، داستان کوتاه، طراحی پوستر،  فضای مجازی و پیامک ادبی در حالی برگزار شد که فراخوان آن در سال گذشته اعلام شد.

مروارید با بیان اینکه بخش مسابقه داستان کوتاه این جشنواره در دو بخش بزرگسال و دانش‌آموزی برگزار شد: اضافه کرد: در بخش بزرگسال 500 اثر، در بخش دانش‌آموزی 863 اثر، در بخش طراحی پوستر 250 اثر، در بخش فضای مجازی 600، در بخش مسابقه کتابخوانی 2 هزار و 400 اثر و در بخش پیامک ادبی 5 هزار اثر ارسال شده است.

در پایان این مراسم از برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره تقدیر و تشکر کردند.

انتهای خبر/مرجان فرهمند

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *