مالکین از «رهن» فرار می‌کنند

بازار رهن و اجاره مسکن در سال‌های اخیر فراز و نشیب فراوانی را داشته است. حتی تحویل واحدهای مسکن مهر نیز باعث نشد تا تب و تاب این بازار به سود مستاجرین باشد. رکود در خرید و فروش هم انگیزه‌ای نشد تا صاحبان مسکن، پایین آوردن نرخ اجاره‌بها را به خالی بودن ملک‌شان ترجیح دهند. برای بررسی وضعیت سرپناه همشهریان ما در تابستانی که گذشت پای صحبت تعدادی از مستاجرین نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

روشنک زهرایی دختری که به تازگی در مشهد مستقر شده است، به خبرنگار ما گفت: نرخ اجاره‌ها سرسام‌آور است. صاحبخانه‌ها به اجاره به عنوان ممری برای درآمد نگاه می‌کنند و اصلا رغبتی به گرفتنپول رهن از مستاجر ندارند.

زهرایی که خانواده اش در شهرستان زندگی می‌کنند، اضافه کرد: برای کسی مثل من که در بخش خصوصی کار می‌کند و حقوق‌ها به موقع پرداخت نمی‌شود پرداخت اجاره سخت است.

مبارز عبداللهی، مردی که پشت درب بنگاه املاک مشغول خواندن آگهی‌ها و ساکن بلوار طبرسی است به ما درباره اوضاع اجاره‌ خانه گفت: سود بانکی پایین آمده و پرداخت رهن جایگاهش را ازدست داده است. من نسبت به سال گذشته مجبور شدم صدهزار تومان بیشتراجاره بدهم.  در صورتی‌ که هیچ امکاناتی به منزلی که در آن ساکنم اضافه نشده و سایرهزینه‌های زندگی هم افزایش پیدا کرده است. هیچ افزایش حقوقی از شرکتی که در آن کار می‌کنم نداشته‌ام.

محمد کاظمی مالکی که برای سپردن واحدهای مسکونی خود در یک مجتمع آپارتمانی به بنگاه مشاوره مسکن آمده است، از نگاه یک موجر درباره اشکالات بازار اجاره مسکن گفت: مردم پرتوقع شده‌اند! برای اجاره یک واحد در طبقه‌های دوم و سوم هم توقع آسانسور دارند. مستاجرین دنبال خونه‌ای هستند که کابینت MDF و کف سرامیکی داشته باشد.

این صاحب‌خانه با اذعان به این که خیلی از مستاجرین پرداخت اجاره را ندارند، افزود: مستاجرین به دنبال رهن کردن هستند و مالکین به دنبال اجاره. دلیل فرار کردن صاحب خانه‌ها از اجاره این است که اوضاع بازار خوب نیست.

سلیمان نوری یکی از مشاورین املاک مشهدی با تایید صحبت‌های این مالک گفت: با توجه به این که نرخ سود بانکی کم شده گرفتن اجاره رغبت بیشتری در مالکین ایجاد کرده است. خیلی از صاحب‌خونه‌ها حاضرند که واحد شان خالی بماند ولی آن ‌را رهن ندهند عده‌ای هم فقط به دنبال مستاجرینی با خانواده کوچکتر و کارمند یا بازنشسته می‌گردند تا از پرداخت آخر ماه اجاره خیال‌شان راحت باشد.

برای بررسی این دغدغه‌ها به سراغ رئیس اتحادیه املاک رفتیم تا نظر وی را جویا شویم.

رئیس اتحادیه صنف مشاوراملاک مشهد گفت: پایین آمدن سود بانکی باعث بالارفتن نرخ اجاره بها در تابستان گذشته شد.

حمید صادقی‌پور مروی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح امروز افزود: البته به صورت طبیعی نیز با توجه به این که تابستان تعطیلی مدارس است، در اوج جابجایی مردم افزایش نرخ اجاره بها اتفاق می‌افتد.

وی اضافه کرد: این افزایش قیمت‌ها واقعی نیست و اوج گرفتن تقاضا نباید باعث رشد نجومی اجاره بها شود. به نظر من افزایش نرخ اجاره بین 10تا15درصد عادلانه و واقعی است.

صادقی پور خاطرنشان کرد: متولی نرخ گذاری اجاره بها سازمان اقتصاد و دارایی است و تصمیم این که در مناطق مختلف شهر، این افزایش قیمت بسته به سطح درآمدی متفاوت باشد با این سازمان است که آخرین نرخ گذاری و نظارت بر مستقلات دو سال قبل بود. بر اساس این نرخ گذاری کسی نباید از این قیمت بیشتر دریافت کند و با بروز رسانی قیمت، نقل و انتقال دارایی را به قیمت روز بازار نزدیک کردند که این خود روی قیمت‌ها تاثیر گذار است.

وی تصریح کرد: حدود چهار سال قبل اخذ پروانه کسب مشاور املاک برای بانوان مجاز شد و حدود 600 نفر این پروانه را اخذ کردند. دو سال بعد از این موضوع مصوبه‌ای ابلاغ شد که براساس آن صدور پروانه برای بانوان ممنوع شد ولی همچنان آن 600 نفر در صنف مشاورین املاک فعالند ولی موظف به داشتن یک مباشر مرد هستند و تمام کسانی که در مشاورین املاک فعال هستند باید کارت صلاحیت فردی را دارا باشند.

وی افزود: موضوع مهمی که با آن مواجهیم دخالت مشاورین در تبادل پول است. یعنی پول را به عنوان واسطه می‌گیرند و خود اجاره بها را می‌دهند که ولی در بعضی موارد بنگاه غیر قانونی بوده و بعد از دریافت پول متواری شدند. از این رو از همشهری‌ها تقاضا داریم پول را به واسطه نسپارند و فقط پول بین دو طرف قرارداد باید مبادله شود.

صادقی‌پور تاکید کرد: ما با کمک اصناف بسیاری از واحدهای غیرمجاز را شناسایی کردیم اما باز بودن سقف اتحادیه باعث شده بلافاصله درخواست مجوز بدهند و برای این کار سه ماه مهلت دارند که خود فرصت مناسبی برای هر اقدام خلاف قانونی است.

وی اضافه کرد: همشهریان توجه داشته باشند که تمام قراردادها باید پرینتی و هولوگرام دار باشد و قراردادهای ساده غیرقانونی هستند.چرا که فقط قراردادهای پرینتی را واحدهایی که دارای شناسه و رمز عبور هستند تنظیم می‌کنند و بزودی تمام واحدهای مجاز به آرم اتحادیه مجهز می‌شوند که وجه تمایزی برای تشخیص واحدهای مجاز از غیرمجاز باشد.

رئیس اتحادیه صنف مشاوراملاک مشهد خاطر نشان کرد: هشتاد درصد همکاران من در این صنف خود مستاجر هستند که این دلیل محکمی است برای حمایت آنها از مستاجرین. ما در پی این موضوع هستیم تا حتی فرم قراردادهای ساده دیگر به چاپ نرسد و این ابزار در اختیار افراد سودجو و واحدهای غیرمجاز قرار نگیرد.

 

 

سرویس اقتصادی «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *