اشتغال دغدغه اصلی جامعه ایثارگری

مشاور استاندار خراسان رضوی در امور ایثارگران موضوع اشتغال را دغدغه اصلی جامعه ایثارگری در سطح استان خراسان رضوی دانست.

به گزارش ایسنا، حسن فتحی‌نیا در شورای هماهنگی امور ایثارگران که با حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی، مسؤولان و نمایندگان جامعه ایثارگری کاشمر در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد با بیان اینکه ایثارگران در کشور به لحاظ کمی و کیفی و از نظر نقشی که در جامعه اسلامی داشتند و دارند قشری خاص و عزیز هستند، بیان کرد: توجهات قانونی، الزامات و ابزارهای قانونی نیز به حد کافی در حمایت از جامعه ایثارگری برقرار شده است.

وی با اشاره به اینکه در سند چشم اندازه 20 ساله، قوانین توسعه پنج ساله و در بودجه سالیانه کشور این توجهات به میزان لازم دیده می‌شود، بیان کرد: به رغم اینکه تاکنون قدم‌های شایسته ای در حمایت از ایثارگران برداشته شده اما هنوز ضرورت‌های بسیار مهمی معطل و روی زمین مانده است.

مشاور استاندار خراسان رضوی در امور ایثارگران با اعلام اینکه براساس مفاد 78، 88 و 89 قانون ششم توسعه به طور خاص و ویژه جامعه ایثارگری توجه شده است، اظهار کرد: بیشترین تحققی که در قوانین پنج ساله کشور تا به امروز داشته‌ایم مربوط به قانون سوم توسعه کشور بوده که در حدود 60 درصد آن عملیاتی و محقق شده و سایر قوانین به رغم میل و تلاشی که بوده اما به تمامی اهداف نرسیده است.

فتحی‌نیا با بیان اینکه در شرایط فعلی دولت مصمم است که تاجایی که می‌تواند درصد بیشتری از قانون برنامه ششم توسعه را محقق کند، بیان کرد: تاکنون شرایط و الزاماتی که بسیار نیازمند بار مالی نبوده صدرصد محقق شده و آن‌هایی که نیازمند بار مالی آنچنانی نبوده در مسیر اجرا قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه به رغم مشکلات و تنگاناهای مالی اما هیچ گاه به قوانین بی توجهی نشده است، افزود: به رغم تمامی اقدامات انجام شده اما هنوز رضایت جامعه ایثارگری به طور کامل تامین نشده است.

وی با اعلام اینکه کارهای زمین مانده در حوزه ایثارگران بسیار داریم، بیان کرد: پنج موضوع اشتغال، درمان، دانشگاه، مسکن و گلزار شهدا به عنوان اولویت‌های جامعه ایثارگری در دستور کار داریم که در تمامی 28 شهرستان استان این مسائل را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

مشاور استاندار خراسان رضوی در امور ایثارگران اشتغال را اولین دغدغه جامعه ایثارگری استان خراسان دانست و بیان کرد: به رغم اینکه فرزندانی با تحصیلاتی عالیه داریم اما والدینی پیر دارند.

وی با تاکید بر اینکه شورای هماهنگی امور ایثارگران باید به صورت فصلی برگزار شود، اظهار کرد: اینکه رفع تمامی مسائل بخواهد بردوش بنیاد شهید باشد مشکلی حل نخواهد شد.

فتحی نیا از وجود 5000 فرزند شهید و جانباز بالای 25 درصد با تحصیلات عالیه و در کل کشور بالغ بر 70 هزار نفر خبر داد که متقاضی کار هستند.

وی با اظهار تاسف از اینکه در این خصوص تاکنون به نتیجه مطلوبی نرسیده ایم، افزود: مسئولان باید در رفع مشکلات اشتغال فرزندان خانواده شهدا و ایثارگران نهایت تلاش را داشته باشند.

مشاور استاندار خراسان رضوی در امور ایثارگران با اشاره به اینکه باید بیشترین دغدغه و احساس مسئولیت را نسبت به خانواده شهدا و ایثارگری داشته باشیم، گفت: اشتغال، درمان، دانشگاه، مسکن و گلزار شهدا از مهم‌ترین دغدغه‌های ایثارگران است.

وی با تاکید براینکه باید کارگروه اشتغال صرفا برای ایثارگران در شهرستان‌ها تشکیل شود، بیان کرد: باید سند توسعه اشتغال ایثارگران شهرستان کاشمر تهیه و همه براساس آن حرکت کنند و برای عملیاتی کردن همه متعهد باشند.

فتحی نیا در ادامه به حوزه مسکن و درمان اشاره کرد و گفت: به رغم اینکه برای تامین منابع بیمه ای جامع ایثارگری در دولت مشکلی نداشته ایم و به هر سختی که بوده تامین شده اما اگر بخواهد به خاطر ناهماهنگی دستگاه‌های مسئول شیرینی این تلاش‌ها از دست برود کار پسندیده ای نیست.

وی با بیان اینکه نباید گذاشت در جامعه ایثارگری نارضایتی ایجاد شود، بیان کرد: مشکلات را نباید به پای دولت، نظام و مجلس گذاشت و اگر ادامه داشته باشد قابل پذیرش نیست.

ساماندهی 95 درصد گلزارهای دارای یک مزار شهید

در این جلسه مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی با بیان اینکه آمار بیکاران در کاشمر بالا است، افزود: اشتغال فرزندان از مهمترین دغدغه‌های خانواده‌های ایثارگران کاشمری است.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین معصومی با اشاره به اینکه انتظار داریم در کنار تعهد 110 هزار فرصت شغلی در خراسان رضوی به جمعیت 5500 فرزند شهید و جانباز بالای 25درصد که در انتظار شغل هستند، نگاه ویژه شود، گفت: باگذشت سه دهه سال از جنگ هنوز بسیاری از ایثارگران فاقد مسکن هستند.

وی در ادامه بر ضرورت ساماندهی تمامی گلزارهای شهدا در سطح استان تأکید کرد و افزود: با تأکید استانداری مقرر شد، 95 درصد گلزارهایی که دارای یک مزار شهید هستند ساماندهی شوند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی با بیان اینکه 5 میلیارد تومان هزینه از ناحیه دهیاری‌ها و 5 میلیارد تومان نیز از سوی سازمان مدیریت به‌ امر ساماندهی گلزار شهدا اختصاص می‌یابد، گفت: به رغم اینکه با کاهش بودجه عمرانی دولت، میزان 75 درصد از این اعتبار کم شد و تنها 600 میلیون تومان به این مهم اختصاص یافت اما موضوع تأمین باقی مانده این اعتبار به شهرستان‌ها محول شد.

در ادامه رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کاشمر گفت: شهرستان کاشمر دومین شهر زیارتی استان و چهارمین شهر زیارتی کشور 1821شهید، آزاده و جانباز تقدیم انقلاب کرده است.

محمدرضا وکیلی‌نیا با اشاره به اینکه به نسبت جمعیت در تقدیم شهید، جانباز و ایثارگر از پر افتخار ترین شهرهای استان خراسان هستیم، بیان کرد: جمعیت جامعه ایثارگری و منسوبین آنان در کاشمر 13 هزار و 874 نفر است.

وی با اعلام اینکه می طلبد به شهرستان نگاه ویژه‌ای داشته باشیم، اشتغال و ساماندهی گلزار شهدا و بهداشت و درمان را از مهمترین مشکلات ایثارگران و خانواده شهدا در این شهرستان دانست و اظهار کرد: امیدواریم با همت تمامی مسئولان بتوانیم در رفع این مشکلات قدم های خوبی برداریم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کاشمر در ادامه از وجود 52 گلزار شهدا در شهرستان خبر داد و افزود: در این 52 گلزار 620 مزار شهید است که تاکنون 14 گلزار ساماندهی شده اند.

وی با اشاره به اینکه در 14 گلزار با 427 مزار شهید ساماندهی شدند و 193 مزار شهید داریم که در 38 گلزار دیگر باقی مانده اند، افزود: اکثر گلزارهای باقی مانده تک و دو مزاره هستند.

وکیلی‌نیا با بیان اینکه 4 گلزار تک مزاره و 10 گلزار دو مزاره باقی مانده و باید ساماندهی شوند، اظهار کرد: اولویت با گلزار شهدای روستای اوندر است که حدود 20 شهید مدفون دارد.

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *