از بودجه اندک تا ضرورت بالفعل شدن ظرفیت‌های گردشگری

اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با هدف نظارت، بررسی و وضعیت فرهنگی استان خراسان رضوی از این استان بازدید کردند.

بازدید اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از آرامگاه و موزه فردوسی

مجلس یکی از مهمترین پایه‌های حکومت مردمسالاری محسوب می‌شود که در آن نمایندگان منتخب مردم به وضع قانون و نظارت بر حُسن اجرای آن می‌پردازند. علاوه بر قانونگذاری نظارت یکی از از وظایف اصلی نمایندگان است در راستای تحقق این هدف، نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس روز چهارشنبه 6 تیر ماه به قصد بازدید از مراکز و فعالیت‌های فرهنگی دستگاه‌ها در استان خراسان رضوی سفر کردند و در سفر 4 روزه‌شان علاوه بر زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) و بازدید از مراکز فرهنگی و پروژه‌های گردشگری درحال تکمیل مشهد از شهرستان‌هایی همچون نیشابور، درود و فیروزه نیز بازدید کردند.

گفتنی است یکی دیگر از دلایل سفر نمایندگان کمیسیون فرهنگی شرکت در مراسم ورود نمادین امام رضا(ع) به نیشابور است.

ضریب اشغال پایین هتل‌ها و مراکز اقامتی استان خراسان رضوی، حاشیه‌نشینی، تبدیل خراستان رضوی به منطقه آزاد زیارت، خالی بودن شهرها از حداقل‌ترین مراکز فرهنگی، هنری، ورزشی و تفریحی، بی‌توجهی به فرصت درآمدزایی همچون گردشگری در استان، نیمه کاره ماندن پروژه‌های فرهنگی به دلیل عدم تزریق بودجه و… از جمله مضوعات هستند که در این سفر چهار روزه به سمع و نظر نمایندگان رسید.

بنابراین گزارش اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس که با هدف نظارت، بررسی و بازدید از اماکن فرهنگی استان خراسان رضوی به این استان سفر کردند در صبح نخستین روز سفر خود با استاندار خراسان رضوی دیدار کردند، در این جلسه علاوه بر استاندار معاونان وی نیز حضور داشتند.

تأکید بر ارتقا ظرفیت های گردشگری، علمی و پژوهشی مشهد مقدس

بنابر این گزارش احمد مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن گرامیداشت هفتم تیر ماه، بیان کرد: فاصله‌ای بین فرهنگ اهل بیت و دفاع مقدس وجود ندارد؛ پس از انقلاب خطوط مختلف و جریان‌های سیاسی زیادی در کشور وجود داشت و جوانان با بحران سیاسی مواجه بودند و مشخص نبود اندیشه چه کسی درست است اما پس از شهادت بهشتی مسیر درست مشخص شد؛ همان طور که در عاشورای حسینی بسیاری از خطوط مشخص شد در عاشورای 7 تیر 1360 هجری شمسی نیز به نوعی جریان‌های انقلابی مشخص گردید.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت گردشگری حرم امام رضا (ع) با اشاره به ظرفیت گردشگری حرم امام رضا (ع)، خاطرنشان کرد:  متأسفانه هر زمان بحث گردشگری مطرح می‌شود موضوعات تفریحات نامشروع پیش می آید این در حالی است که نه مردم ما و نه ملت‌های دیگر برای این هدف سفر نمی‌کنند؛ طرح زیارت امام رضا(ع) و گردشگری می‌تواند به حوزه گردش کمک‌های بسیاری کند

نشست اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با استاندار خراسان رضوی

ذوالقدر: زیرساخت‌های لازم برای توسعه گردشگری در استان خراسان ایجاد شود

سید فاطمه ذوالقدر نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه باید زیرساخت‌های لازم در استان خراسان برای تسهیل حضور زائران فراهم شود، گفت: برخی از کشورهای آفریقایی پرواز مستقیم به استان خراسان را ندارند؛ خطوط هوایی کشور برای اینگونه پروازها باید اقدامات مناسب را انجام دهد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید با هدایت توریستی که واحد مشهد می‌شود گردشگری را در شهرهای دیگر نیز رونق داد.

جعفرپور: مشهد ایران کوچک است

جمشید جعفرپور عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه اعضای کمیسیون نظارت و قانون‌گذاری‌های لازم را انجام می‌دهند، اظهار کرد: مشهد ایران کوچک است و می‌توانیم تمام همدلی‌ها را در صحن امام رضا ببینیم؛ مسئولان استانی می‌توانند با همدلی و گسترش گردشگری بسیاری از مشکلات را برطرف کنند.

مسعودی: مشهد ظرفیت‌های گردشگری، علمی و پژوهشی بالایی دارد

اصغر مسعودی با گرامیداشت هفته قوه قضائیه افزود: مشهد ظرفیت‌های گردشگری، علمی، پژوهشی و … زیادی دارد و می‌تواند از جاذبه حرم مطهر امام رضا (ع) در جذب گردشگر استفاده کند.

نماینده مردم نی‌ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مشهد هزار و 200 حاشیه‌نشین دارد؛ با این همه ظرفیت گردشگری می‌توان مشکلات حاشیه‌نشینان را رفع کرد و حاشیه‌نشینی را از بین برد.

چشمانی منتظر برای تکمیل پروژه های فرهنگی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین در بعدازظهر نخستین روز سفر خود به استان خراسان رضوی پس از برگزاری جلسه با استاندار از مراکز فرهنگی، هنری و مذهبی در دست ساخت و بهره‌برداری شده آن نیز بازدید کردند.

گسترش و احیای توس منتظر تزریق بودجه

مسئولان مجموعه تاریخی و فرهنگی توس در این بازدید بیان کردند: پس از دست نوشته مقام معظم رهبری در مورد توس و آرمگاه فردوسی این اثر در فهرست آثار ملی قرار گرفت؛ اگرچه مطالعات زیادی برای توسعه این مجموعه انجام شده اما برای گسترش به اعتبارات بیشتری نیاز دارد.

مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی در این بازدید گفت: بر اساس گزارش‌های انجام شده گام‌هایی برای احیا و توسعه توس برداشته شده است اما در کنار توسعه گردشگری، حفظ‌ میراث فرهنگی نیز اهمیت بسیاری دارد.

بازدید اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از آرامگاه و موزه فردوسی

نماینده مردم تهران، ری،اسلامشهر، اسلامشهر و پردیس در مجلس خاطر نشان کرد: آثار کشف شده چند هزار ساله تا زمان کشف در زیر خاک سالم بوده است، امروزه در صورتی که به درستی نگهداری نشوند و در صورت این کوتاهی آسیبی به آنها وارد شود به میراث فرهنگی خیانت شده است؛ باید از ظرفیت‌ های علمی برای نگهداری میراث فرهنگی به صورت استاندارد استفاده شود.

بازدید اعضای کمیسیون فرهنگی از خانه و بازارچه صنایع دستی

همچنین اعضای کمیسیون فرهنگی از نمایشگاه دائمی گوهر سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی بازدید کردند.

گفتنی است مشهد به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ انتخاب شده است و اقدامات لازم برای پیشرفت در این زمینه در حال انجام است؛بر اساس این گزارش ایران ششمین کشور دارای گوهر سنگ های برتر در دنیاست.

بازدید از آرامگاه امام محمد غزالی و هارونیه

بر اساس این گزارش اعضای کمیسیون فرهنگی از آرامگاه امام محمد غزالی نیز بازدید کردند.

مهدی شیخ خاطر نشان کرد: توس در جذب گردشگر اهمیت بسیار بالایی دارد؛ 250 میلیون گردشگر از کشور اندونزی خواهان بازسازی و ترمیم آرمگاه فردوسی هستند تا در هنگام حج عمره برای زیارت مقبره امام محمد غزالی به کشور سفر کنند؛ در این بازدید از مراحل تعمیر و بازسازی این مکان گزارش‌هایی به نمایندگان ارائه شد.

در دومین روز سفر کمیسیون فرهنگی به استان خراسان رضوی چه گذشت؟ از طرح توسعه اطراف حرم تا چکش‌کاری طرح تبدیل مشهد به منطقه آزاد زیارتی

به گزارش خبرنگار خانه ملت، اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در صبح دومین روز (جمعه 8 تیر) سفر خود به استان خراسان رضوی، از طرح توسعه اطراف حرم مطهر و خانه های تاریخی مشهد بازدید کردند.

همچنین اعضای کمیسیون فرهنگی در نشستی با حضور فعالان حوزه گردشگری مشکلات این حوزه را بررسی کردند.

نشست اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با فعالان گردشگری خراسان رضوی

قدمگاهی یکی از فعالان گردشگری با اشاره به ضریب اشغال پایین هتل‌ها، گفت: گردشگری داخلی توزیع عادلانه ثروت است در حالی که گردشگری خارجی تولید ثروت است؛ در صورتی که منطقه آزاد زیارت شود و تسهیلات لازم برای ورود و خروج گردشگران ایجاد شود می‌توان از این شهر و امکانات موجود در آن برای تسهیل و ترویج امر زیارت و گردشگری استفاده کرد.

مازنی: مشهد قطب گردشگری مذهبی ایران است

احمد مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه مسئله اصلی ایجاد زمینه توسعه و پیشرفت در صنعت گردشگری به ویژه در زیارت است، خاطر نشان کرد: مشهد مهمترین قطب گردشگری مذهبی ایران است؛ ضمن آنکه ظرفیت بالایی از نظر ملی، تاریخی و … دارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر قطب بودن مشهد در صنعت گردشگری خاطر نشان کرد: سازمان میراث فرهنگی و فعالان بخش خصوصی موانع موجود در این حوزه را بیان کنند تا ما آن را تا جای ممکن رفع کنیم.

وی بیان کرد: طرح مطرح شده ابعاد امنیتی دارد و در عین حال که راه‌ها را برای ورود گردشگر باز می‌کند اما باید بدانیم که چه تأثیرات دیگری نیز دارد؛ پروژه‌های پیوست فرهنگی در مورد برنامه‌های اقتصادی و همه حوزه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

سعیدی: مشکلات حوزه گردشگری رفع شود

محمداسماعیل سعیدی عضو کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه فعالان گردشگری گرفتاری‌های بسیار دارند، ادامه داد: نمایندگان باید مشکلات این حوزه را بررسی کنند، این طرح ده‌ها مشکل دارد و باید با بررسی کارشناسان اشکالات رفع شود در غیر این صورت در صحن علنی به سادگی پذیرفته نمی‌شود چرا که با اصل 110 مغایرت دارد.

آزادیخواه: مرزهای طرح آزاد زیارتی مشهد مشخص شود

احد آزادیخواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید بررسی شود چه حلقه گمشده‌ای در گردشگری داریم که با این طرح می‌توان آن را حل کرد، افزود: فاصله مویرگی بین منطقه آزاد گردشگری و منطقه آزاد زیارتی وجود دارد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در صورتی که منطقه آزاد زیارتی ایجاد شود و زائران بتوانند قراردادهای اقتصادی خود را نیز در این شهر برگزار کنند اگرچه اتفاق خوبی است اما باید ماهیت آن مشخص شود. باید مرزها به درستی مشخص شود تا بتواند نظرات نمایندگان را در این زمینه جلب کند.

وی بیان کرد: باید مطالعات دقیق درباره این طرح انجام شود تا بتوان در مورد آن تصمیم‌گیری کرد.

ذوالقدر: به مسائل امنیتی در طرح آزاد منطقه زیارتی مشهد توجه شود

سیده فاطمه ذوالقدر نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه ما تسهیلات زیادی در اختیار گردشگر قرار داده‌ایم، گفت: در حال حاضر نیز گردشگران می‌توانند پس از ورود به فرودگاه ویزای دو هفته‌ای دریافت کنند، در صورتی که چنین طرحی اجرایی شود کشورهای همسایه نیز در مقابل باید لغو روادید را انجام دهند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در این طرح مسائل امنیتی نیز وجود دارد و باید به این نکات به دقت توجه شود.

جعفرپور: حد و حدود طرح منطقه آزاد زیارتی مشخص شود

جمشید جعفرپور عضو کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه منطقه آزاد ویژه گردشگری داریم، خاطر نشان کرد: منطقه آزاد زیارتی متفاوت است، بنابراین باید تفاوت این دو به دقت مشخص شود از سوی دیگر چگونه می‌توان زائر و گردشگر را در این شهر تشخیص داد.

نماینده مردم لارستان در مجلس شورای اسلامی افزود: باید بررسی شود این طرح بر روی گردشگر خارجی موثر است یا تأثیراتی نیز بر گردشگری داخلی دارد، حد و حدود آن باید به دقت مشخص شود.

مسعودی: با استفاده از ظرفیت‌های گردشگری مشهد حاشیه‌نشینی از بین می‌رود

مسعودی نایب رئیس کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه هدف ما زیارت مشهد برای جهان تشیع و اسلام است، اظهار کرد: مشهد ظرفیت‌های زیادی در زمینه‌های طبیعی، تاریخی، تمدن و … دارد اما با وجود این حاشیه‌نشین زیادی دارد؛ باید پرسید چرا با وجود این ظرفیت‌های بالا حاشیه‌نشینی از بین نمی‌رود.

نماینده مردم نی‌ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در صورتی که سرمایه‌گذاری‌ها به همین شیوه ادامه داشته باشد دیگر سرمایه‌گذاری انجام نمی‌شود چرا که در حال حاضر تنها 30 درصد هتل‌ها پر هستند، طرح منطقه آزاد زیارتی منطقه انقلابی، جهادی و اقتصاد مقاومتی است و از آنجایی که مربوط به زیارت است به کمیسیون فرهنگی باید ارجاع داده شود.

قدمگاه، معدن سنگ فیروزه مقصد نمایندگان در سومین روز سفر

براساس این گزارش پس از بازدید اعضای کمیسیون فرهنگی از قدمگاه، مسئولان شهرستانی ضمن بیان مسائل و مشکلات این منطقه اعلام کردند که با توجه به اینکه قدمگاه سالانه 7 میلیون زائر دارد، باید مراکز اقامتی مناسبی برای زائران ایجاد شود، در غیر این صورت نمی توان امنیت زائران را تامین کرد.

بازدید از کمیسیون فرهنگی مجلس در بدو ورود به نیشابود و زیارت قدمگاه

همچنین اعضای کمیسیون فرهنگی که برای شرکت در مراسم سالروز ورود امام رضا (ع) در شهرستان های فیروزه و نیشابور به سر می برند، به مقام شامخ شهدای گمنام این شهرستان ها احترام کرده و با ذکر فاتحه ای، یاد و خاطره شهدا را گرامی داشتند.

در ادامه اعضای کمیسیون فرهنگی از منطقه باغ نشاط بازدید کردند. در این بازدید مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خواستار تخصیص اعتبار بیشتری برای بازسازی و نوسازی باغ نشاط شدند.

همچنین نمایندگان خانه ملت از معدن فیروزه بازدید کرده و از نزدیک با مراحل تشکیل، استخراج و تراش این سنگ قیمتی آشنا شدند. مدیران این معدن فیروزه گلایه هایی درخصوص عدم صدور مجوز برای توسعه گردشگری در این منطقه داشتند. آنها معتقد بودند شهرستان فیروزه به دلیل وجود معدن فیروزه و بافت طبیعی جاذبه خوبی برای جذب گردشگر است و تحقق این امر با کمک سازمان میراث فرهنگی و وزارت صنعت و معدن محقق می شود.گفتنی است در این بازدید مسئولان این معدن بر لزوم تبلیغات تاکید کردند و گفتند: برای رونق فروش سنگ فیروزه باید تمهیدات لازم در گمرک فراهم شود تا بتوان این سنگ قیمتی را صادر کرد.

در ادامه سومین روز به استان خراسان رضوی سفر نمایندگان مجلس جلسه ای با فرماندار شهرستان فیروزه دیدار کردند.

بازدید اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از معادن فیروزه نیشابور و حضور در فرمانداری شهرستان فیروزه

اقدامات خوبی در حوزه فرهنگ پس از انقلاب انجام شده است

گفتنی است براساس این گزارش احمد مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در آستانه ورود امام رضا به خراسان هستیم، اظهار کرد: فرصت تاریخی بزرگی برای جهان اسلام و تشیع، مردم ایران به ویژه شهرستان‌های فیروزه و نیشابور است؛ با برگزاری این مراسم می‌توان زمینه توسعه و ترویج فرهنگ رضوی را فراهم کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه داشته‌ها و ظرفیت‌های مثبت ما در سراسر ایران بسیار است، خاطر نشان کرد: کشور ما از نظر جمعیت (سرمایه انسانی) بسیار غنی است، از سوی دیگر جمعیت ما نسبت به سرمایه‌ها و منابع زیاد نیست، ما ثروت زیادی در اقتصاد و فرهنگ داریم، در صورتی که نتوانیم بین سرمایه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ارتباط برقرار کنیم، سرمایه‌ها به هدر می‌رود.

وی با بیان اینکه همه جای ایران سرمایه و ظرفیت زیادی دارد، ادامه داد: کارهای زیادی انجام شده اما به دلیل سوء مدیریت‌ها و هجمه‌های دشمنان خدمات دیده نمی‌شود. امیدوارم بتوانیم با برگزاری نشست‌های مناسب در آستانه 40 سالگی انقلاب خدمات انجام شده را به درستی به مردم نشان دهیم؛ تلاش‌ها باید مضاعف شود.

با استفاده از ثروت‌های فیروزه محرومیت‌زدایی شود

سیده فاطمه ذوالقدر نایب اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه علیرغم وجود معدن فیروزه شاهد خانه‌های گاه‌گلی و قدیمی در این شهرستان هستیم، یادآور شد: سود حاصل از معدن فیروزه در جیب چه کسی می رود چرا وضعیت مردم اینچنین است، امید داریم مسئولان قانون یا امتیازی در نظر گیرند تا درصدی از ثروت شهرستان به خود مردم تعلق گیرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: همان طور که در هر سفر کمیسیون فرهنگی برای حوزه فرهنگ و ورزش تا جای ممکن اعتباری تخصیص داده شده امید داریم برای این استان نیز این اتفاق بیفتد.

در ادامه سفر نمایندگان خانه ملت در مراسم ورود نمادین کاروان امام رضا به روستای فدیشه شرکت کردند.

حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در جمع کاروان نمادین حرکت امام رضا(ع) به نیشابور در روستای فدیشه

در آخرین روز سفر نمایندگان خانه ملت به استان خراسان رضوی چه گذشت؟

در آخرین روز سفر به استان خراسان رضوی نمایندگان مجلس با حضور در مراسم ورود نمادین امام رضا ع به نیشابور شرکت کردند.

ثبات و بالندگی کشور در گرو توسعه فرهنگ هست

براساس این گزارش شیبانی فرماندار شهرستان نیشابور با بیان اینکه هجرت امام رضا (ع) به نیشابور تمدن ساز است، گفت: ثبات و بالندگی در حوزه فرهنگی بر استحکام و انسجام کشور بسیار موثر است. اقتصاد گردشگری می تواند در این زمینه کمک بسیار موثری باشد.

فرهنگ پایه و اساس همه حوزه هاست

همچنین در این مراسم مسعودی عضو ناظر در شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه کمیسیون فرهنگی پیگیری های لازم برای ثبت روز ملی خراسان را انجام خواهد داد، خاطرنشان کرد: باید بتوان با استفاده از ظرفیت های حرم مطهر امام رضا (ع) ، عطار و خیام و… گردشگر جذب کرد.

نماینده مردم نیریز و استهبان در مجلس با بیان اینکه فرهنگ پایه و اساس همه حوزه هاست، گفت: مشکلات جامعه ناشی از نبود فرهنگ کافی است.

علاقه و اشتیاق مردم برای شنیدن کلام حق همیشگی بوده است

در ادامه احد آزادیخواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی در مراسم استقبال از کاروان امام رضا با بیان اینکه مهم ترین موضوع در این روز بیان حدیث سلسله الذهب توسط امام رضا (ع) است که در این حدیث بر توحید، ولایت، امامت و حکمت در جامعه اسلامی تاکید کردند، خاطرنشان کرد: حدیث سلسله الذهب برای تحول نگرش در جامعه اسلامی بسیار موثر بود؛ در استقبال از امام رضا(ع) موضوع شیعه، سنی و فرقه گرایی وجود نداشت.

آزادیخواه با بیان اینکه در تاریخ اهل سنت آن روز را به محبین اهل بیت تشبیه کردند، اظهار کرد: 10 تیر می تواند مبداء وحدت جهان اسلام باشد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه سلاح دشمن تفرقه افکنی است، افزود: تفکر امام، تفرقه را در نطفه ختم کرد؛ علاقه و اشتیاق مردم برای شنیدن حق همیشگی بوده است به همین دلیل نیز به تأسی از همان فرهنگ در تنگناها، رهبر معظم انقلاب هستند که تعیین تکلیف می کنند.

 

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *