احتمال خطر در آب شهرستان قوچان به صورت سهوا یا عمدا وجود دارد

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: احتمال خطر در آب شهرستان قوچان به صورت سهوا یا عمدا وجود دارد.

علی‌اصغر حسنی در کارگروه سلامت و امنیت غذایی در فرمانداری قوچان با بیان اینکه مهمترین فاکتور تاثیرگذار بر روی سلامت انسان آب است، اظهار کرد: ما برای کنترل آب معمولا معیارهایی که انتخاب می‌کنیم نخستین مورد آن اطمینان از منبع تامین کننده آب است که چقدر قابل قبول است و چقدر می‌توان با فرایند تصفیه به حد قابل قبول برسد و چقدر باید برای آن هزینه شود.

وی با اشاره به احتمال آلودگی برای آب‌های سطحی به دلیل تردد از مسیرهای مختلف عنوان کرد: ویژگی رودخانه این است که خاصیت خود پالایندگی دارد و با هوادهی که در طول مسیر انجام می‌شود مقداری از آلاینده‌ها کاهش پیدا کند.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به معیار استاندارد ملی ایران و وجود سه فاکتور برای آب اظهارکرد: آب اگر از حدی که خط قرمز برای ما تعیین کرده‌اند عبور کند قابل مصرف نیست و در کوتاه مدت یا دراز مدت بر روی سلامت افراد تاثیر گذار است.

حسنی با بیان این نکته که کمیته آب در استان نقاط خطر را شناسایی، اولویت بندی و بلافاصله اعلام می‌کند، تاکید کرد: در مورد آب قوچان با توجه به بررسی و بازدیدی که انجام شد نشان می‌داد که احتمال خطر به صورت سهوا یا عمدا وجود دارد.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد بابیان اینکه نمونه‌برداری و پایش آب از چند طریق صورت می‌گیرد، تصریح کرد: نخست از خود منبع آب است. دیگری نمونه برداری به صورت تصادفی از نقطه‌های مختلف و بعد از آن از نقطه مصرف مصرف کنندگان است و معیار ما در نهایت نقطه مصرف است.

وی افزود: نتایج نمونه برداری‌های ما در بحث آلودگی‌های آب با توجه به اینکه 30 درصد آب شرب شهرستان قوچان از سد تبارک آباد و 70 درصد از چاه‌ها تامین می‌شود، این اختلاط بسیاری از موارد را برطرف می‌کند و نمونه‌برداری‌های انجام شده و انجام آزمایشات میکروبی، فیزیکی، شیمیایی و فلزات سنگین همچون ارسنیک و جیوه نشان‌دهنده این است که این مشکلات فعلا در آب قوچان وجود ندارد اما ممکن است فردا یا همین الان دچار مشکل شود.

حسنی افزود: در طول مسیر بسیاری از آلودگی‌ها توسط خود پالایندگی رودخانه برطرف می‌شود و مقدار زیادی در تصفیه خانه برطرف می‌شود اما برخی از آلودگی‌ها را تصفیه خانه‌ها نمی‌توانند برطرف کنند به همین دلیل ما بیان می‌کنیم که همیشه باید ایمنی و حفاظت منابع آب از نقطه آبگیر تا طول مسیر را انجام دهیم تا نیاز نباشد هزینه زیادی برای تصفیه آب درنظر بگیریم.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد از مسیر انتقال آب شهرستان قوچان با لفظ مسیر بحرانی و دارای ریسک بالا یاد کرد و افزود: این خط انتقال هزینه‌های بسیاری را ایجاد می‌کند و دانشگاه علوم پزشکی مشهد همیشه این آمادگی را دارد تا پیگیری‌های لازم را انجام دهد، چرا که در موضوع سلامت مردم اگر مشکلی پیش بیاید بیشترین مشکل برای وزارت بهداشت است.

وی ادامه داد: ما برای آب اهمیت بسیاری قائل هستیم چون اگر مسمومیت غذایی اتفاق بیافتد تعداد کمی دچار مشکل می‌شوند اما اگر برای آب طغیانی اتفاق بیافتد جمعیت زیادی درگیر این موضوع خواهند شد.

حسنی با اشاره به منابع ذخیره آب در بام منازل و خطرات ناشی از آن گفت: زمانی که نور وجود داشته باشد جلبک رشد می‌کند و یکی از نگرانی‌های ما مخازن روشن پلاستیکی در بام منازل است که زمینه مناسبی برای رشد جلبک را فراهم می‌کند اما وجود جلبک در طول رودخانه نشان‌دهنده وجود مواد آلی است.

وی با بیان اینکه بحث حفاظت از آب اگر توسط آب منطقه‌ای انجام گیرد بسیاری از مشکلات مرتفع می‌شود، گفت:کودباری که در کنار رودخانه است تهدید قلمداد می‌شود و آموزش مردم نکته مثبتی است که می‌توان از این پتانسیل استفاده کرد.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد  بااشاره به دغدغه مردم نسبت به استفاده از وایتکس در استخرهای شنا تصریح کرد: در بحث گندزدایی آب هم برای آب شرب و هم برای استخرهای شنا از وایتکس استفاده می‌کنیم و اعلام می‌کنیم استفاده از وایتکس مشکلی ندارد.

کیفیت آب شهرستان قوچان استاندارد 1053 را داراست

در ادامه مدیر کنترل کیفیت آب آبفای خراسان رضوی بابیان اینکه شهرستان قوچان به جز مشهد تنها شهری است که تصفیه خانه دارد، عنوان کرد: دو آزمایشگاه مجهز واقع در این شهرستان تمامی آزمایش‌های شیمیایی و بیولوژیکی را انجام می‌دهد و قوچان یکی از معدود شهرهایی است که دو آزمایشگاه آب دارد که هم ورودی و هم خروجی تصفیه خانه را کنترل می‌کند و پارامترهای استاندارد 1053 که استاندارد ملی ماست در آزمایشگاه‌ها کنترل می‌شود.

محمدجواد ادیبی‌نیا با بیان اینکه کیفیت آب شبکه مشکل ندارد و در حد استاندارد و مانند شهرهای دیگر استان است، گفت: اجرای خط انتقال آب دغدغه ماست و باید اجرا شود اما فعلا آب شهرستان قوچان از لحاظ ایجاد بیماری و مخاطره برای سلامت مردم مشکلی ندارد.

وی با اشاره به نگرانی مردم از سلامت آب شرب در شهرستان قوچان گفت: وقتی مردم نگران باشند به چاه‌ها و قنوات آلوده پناه می‌برند که بسیار خطرناک تر است. ما در تصفیه خانه عملیات کلر زنی داریم که باعث می‌شود حداقل آلودگی میکروبی نداشته باشیم.

ادیبی نیا افزود: بیشترین مشکلی که اپیدمی ایجاد می‌کند بیماری‌های انگلی است که اگر مردم  به منابع آبی دیگر پناه ببرند مشکلی برای شهرستان ایجاد می‌شود.

انتهای خبر/ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *