آزمون و خطا در اتاق عمل!

هفته گذشته خبری مبنی بر ابلاغ یک دستور العمل درباره استفاده چندباره از برخی لوازم اتاق عمل‌ها جریان ساز شد. عده‌ای معتقدند تحریم‌ها به اتاق‌های عمل رسیده و برخی دیگر معتقدند در کشورهای اروپایی نیز همین کار رایج است. عده‌ای هم معتقدند این کار برای لوازمی که می‌توان چندبار از آن استفاده کرد امری ضروری است؛ اما سوال این‌جا است که اتاق عمل جای مناسبی برای آزمون و خطا است؟

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان این که استفاده مجدد از برخی تجهیزات پزشکی بیمارستانی که با مواد ضدعفونی کننده استریل شده است، خطری برای سلامت بیمار ندارد، گفت: کشورهای اروپایی و امریکایی که خود تولیدکننده تجهیزات پزشکی در دنیا هستند نیز در بیمارستان ها از لوازم پزشکی که قابلیت استفاده مجدد دارد، بهره می‌برند و اینگونه نیست که فقط یکبار مصرف کنند؛ چراکه مقرون به صرفه نیست.

قاسم جان بابایی با بیان اینکه این روش کاملا استاندارد بوده و مورد تایید کمیته های کنترل عفونت قرار دارد، گفت: بعضی از وسایلی که در جراحی های حساس چشم به کار می رود، یا وسایل بیهوشی و سایر جراحی ها، با روش فرآوری مجدد مورد استفاده قرار می گیرد و تاکنون هیچگونه مشکلی برای سلامت بیمار ایجاد نکرده است، چراکه این روش مرجع بین المللی دارد و و روشی نیست که مخصوص ایران باشد.

اما سوال این‌جا است که به‌طور مثال ملحفه، لباس و… پکی است که بیمار می‌خرد یا بیمه پولش را پرداخت می‌کند که از طریق استریل مجدد قابل استفاده بوده و این به نفع مردم و بیمه‌هاست؟

جابرانصاری در ادامه با اشاره به موافقت سازمان نظام پزشکی، جامعه جراحان و انجمن‌های تخصصی با استفاده دوباره از این وسایل، بیان کرد: من حدود ۲۵ سال است با این روش از تجهیزات استفاده می‌کنم. اگر کوچک‌ترین نشانه‌ای از اشکال یا عفونت دیده میشد، برای سلامتی بیمار و حیثیت خودم به این کار ادامه نمی‌دادم. صدها پزشک ارشد و کارشناس در کشور می‌گویند این موضوع اشکالی ندارد، اما نادیده گرفته می‌شود.

وی با اشاره به پیشنهاد جامعه جراحان ایران برای اتخاذ این تصمیم، ادامه داد: ما در جامعه جراحان ایران روی این موضوع کار کارشناسی انجام دادیم و به وزارت بهداشت اعلام کردیم که استریل کردن دوباره تجهیزات در بیشتر موارد، مشکلی ندارد. فقط در مواردی نباید انجام شود که پزشکان متخصص نیز به آن اشراف دارند. انجام ندادن این کار دور ریختن منابع کشور است. حتی اگر خودمان هم بتوانیم این تجهیزات را تولید کنیم، باید بارها استفاده شوند. با توجه به وضعیت محدودیت‌های ارزی و همچنین تحریم، باید درست و بهینه از این وسایل استفاده کنیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی و رییس جامعه جراحان از موافقان استفاده دوباره از وسایل گرانقیمت پزشکی است. ایرج فاضل معتقد است: مشکلاتی تحت تاثیر تحریم‌ها قرار دارد که با راهکارهای مختلف می‌توان آن را رفع کرد. یکی از این راهکارها صرفه جویی است؛ به طوری که بسیاری از وسایل گران قیمت پزشکی هستند که قابلیت مصرف دوباره را دارند و به لحاظ پزشکی مشکلی در این زمینه نیست.

ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان داخلی با استریل کردن دوباره تجهیزات پزشکی غیرفلزی مخالف است. وی با بیان اینکه غیر از وسایل فلزی در اتاق عمل، وسیله دیگری قابل استفاده دوباره و استریل نیست، گفت: وقتی از این وسایل دو یا سه بار مصرف کنیم، ممکن است میکروبی از یک بیمار به  بیمار دیگری منتقل می‌شود.

رئیس جامعه پزشکان داخلی همچنین درباره استفاده مجدد از وسایل “یکبار مصرف” این هشدار را داد که استفاده دوباره از این وسایل اگر شاکی داشته باشد جرم است و این کار برای هیچ جراحی نباید انجام شود.

کالای یک‌بار مصرف همانطور که از نامش برمی‌آید کالایی است که نباید حتی دو بار استفاده شود و صدور چنین بخشنامه‌ای جای تامل و سؤال آن هم از وزارت بهداشت دارد که چگونه می‌شود وسایل یک‌بار مصرف را آن هم در اتاق عمل با شرایط خاصی که از نظر عفونت‌های بیمارستانی حکم فرماست چندین بار استفاده کرد ؟

 

انتهای خبر/

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *