نگهداری بیش از ۲۶ هزار نفر در مراکز شبه‌خانواده بهزیستی

 

رئیس سازمان بهزیستی کشوربا بیان اینکه درحال حاضر حدود ۲۶ هزار و ۵۰۰ نونهال در مراکز شبه خانواده و خانه‌های طراحی شده نگهداری می‌شوند گفت: از این تعداد حدود ۱۶ هزار نفر در مراکزی که به صورت خانواده‌ است پذیرش شده‌اند و۱۰ هزار نفر نیز در مراکز شبه خانواده نگهداری می‌شوند.

به گزارش ایسنا، انوشیروان محسنی بندپی درمراسم آئین افتتاحیه خانه‌های فرزندان موسسه خیریه بوستان شکوه مهر در بهزیستی خراسان افزود: یکی از راه‌بردهای سازمان بهزیستی در این دولت این بود که ما کارها را باید بیشتر به خود مردم واگذار کنیم و تصدی‌های خودمان را کمتر کنیم، سیاست‌گذاری کنیم و اولویت‌ها را مشخص کنیم و از ظرفیت‌های مردمی در کارهای اجتماعی بیشتر استفاده کنیم.

وی بیان کرد: این امر دارد به حداکثر اثربخشی خودش می‌رسد و با افتخار اعلام می‌کنیم که شیرخوارگاه که یک وضعیت حاکمیتی است، هیچ تصدی را خود سازمان بهزیستی عهده‌دار نیست و امثال این خدمات در اکثر نقاط کشور در حال فعالیت هستند.

محسنی بندپی با اشاره به اینکه درحال حاضر حدود ۲۶ هزار و ۵۰۰ نونهال در مراکز شبه خانواده و خانه‌هایی که طراحی شده مشغول نگهداری، تربیت وآموزش پذیری هستند گفت: فعالیت‌های بسیار خوبی در حال انجام است. این اقداماتی که در این جا و سایر شهر های کشور برای این افراد و نونهالان، نوباوه‌گان و نوجوانان انجام می‌شود در جای خودش واقعا بی‌نظیر است.

 

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح کرد: آن‌چه که در این‌جا شاهد بودیم، در ۱۲۰۰ متر مربع در بهترین نقطه مشهد با زیربنای استاندارد با بهره‌گیری از تجهیزات مناسب و ایده‌آل این شرایط را فراهم کرده تا این کودکان از این امکانات استفاده کنند.

وی ادامه داد: از این ۲۶ هزار و ۵۰۰ نفر، حدود ۱۶ هزار نفر در مراکزی که به صورت خانواده‌است پذیرش شده‌اند، ۱۰ هزار نفر در مراکز شبه خانواده نگهداری می‌شوند و امیدواریم این عمل را تداوم ببخشیم. کارهای دیگری که در این استان شده‌است، منحصربه‌فرد و خلاقانه بوده‌است؛ ثبت الکترونیکی طلاق در کاهش آسیب، احداث و راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ برای بانوان که به صورت یونیک برای بانوان در شهر مشهد راه‌اندازی شده است.

رئیس بهزیستی کشور با بیان اینکه آسیب‌پذیری این استان بالا است و هم اینکه از مناطق دیگر کشور و این استان به شهر مشهد می‌آیند گفت:  یک میلیون و ۲۰۰ تا ۱میلیون و ۳۰۰ نفر حاشیه‌نشین، یک نقشه راه، پروتکل و برنامه علمی را می‌طلبد که بتوانیم برای کنترل و کاهش این آسیب‌ها اقدام کنیم. توسعه این مرکز هم یکی دیگر از استراتژی‌ها است.

محسنی بندپی خاطر نشان کرد: قانون به ما مکلف کرده بود که همه‌ شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر را به اورژانس اجتماعی تجهیز کنیم، اما برای خراسان رضوی ما شهرستان‌های بالای ۵۰ هزار نفر را از اورژانس اجتماعی برخوردار کردیم و نیروهایی که در آن‌جا کار می‌کنند، کارشناس ارشد روان‌شناسی هستند که امیدواریم با بکارگیری این نیروها علمی و تخصصی در قدم اول این آسیب‌ها را کنترل کنیم و در سنوات بعدی آن‌ها را کاهش دهیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه ما در مرکز ماده ۱۶ که بانوانی را داریم که مراحل ترک و پاک شدن را طی می‌کنند افزود: این بانوان این خواسته را داشتند که فرزندانشان در کنارشان باشند، ما مجوز مرکزی را می‌دهیم که در نزدیکی آن مرکز شیرخوارگاهی را برای فرزندانشان بوجود آورید چرا که این افراد به این مرحله از خودآگاهی رسیده‌اند که بتوانند فرزندانشان را در نزدیکی خود داشته‌باشند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *