کاشمر همچنان بدون فرماندار اداره می‌شود

اگر روز شمار تقویم را مرور کنیم بیش از چهار ماه است که کاشمر روزهای بدون فرماندار را تجربه می کند روزهایی که برای شهرستان بسیار حائز اهمیت است.

بیستم آذرماه سال گذشته با حکم و امضاء استاندار نوزدهمین فرماندار غیربومی کاشمر به عنوان فرماندار درگز معرفی شد و از همان زمان تاکنون فرمانداری دومین شهر زیارتی استان توسط سرپرست اداره می‌شود.

اگرچه بسیاری از مردم و مسئولان این شهر حدود 200 هزار نفری رفع مشکلات این منطقه را در داشتن فرماندار بومی می‌دانند و شاید به نظر می‌رسد استاندار خراسان‌رضوی تمایلی به معرفی فرماندار بومی ندارد.

برخی از فرمانداران پیشین حتی تا آخرین روز مسئولیت شان در سال‌های اخیر نام برخی روستاهای بخش کوهسرخ را نمی توانستند به درستی تلفظ کنند و بعضی از آن‌ها پای شان هم به چند ده روستای دور افتاده این شهر نیفتاده بود. حال آن که بدون شک در شهری که سالیانه پذیرای 3.5 میلیون زائر است  و حتی خود مسئولان استان اذعان دارند کاشمر شهری پویاست دیگر در آن جای آزمون و خطا نیست.

بدیهی است؛ نماینده‌ مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی، پس از انتقال فرماندار پیشین، با در نظر گرفتن تمامی جوانب گزینه‌ پیشنهادی خود را برای تصدی این سمت به استانداری خراسان معرفی کرد تا با داشتن چهره‌ای بومی، مردمی، وزارت کشوری، مجرب و متخصص و… کاشمر به جایگاه استحقاقی خویش در سایه‌ همدلی و هم‌فکری برسد اما همچنان شاهدیم که شهر زیارت و سیاحت (کاشمر) افزون بر چهار ماه است که چون فرزندی ناتنی، بلاصاحب مانده است.

این همه در حالی است که مردم کاشمر مدت‌هاست دل به آن خوش کرده‌اند که در دولت تدبیر و امید، یکی از آرزوهای بزرگ‌شان در خصوص داشتن فرمانداری بومی برآورده شود.

 

امیدوارم استاندار خراسان با معرفی فرماندار بومی موافقت کنند

در همین خصوص نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا با انتقاد از روند طولانی شدن معرفی فرماندار این شهرستان اظهار می کند؛ شاید سیستم اداری کشور خیلی وابسته به فرد نباشد اما چون در ابتدای هر ساله باید برنامه ریزی های هر شهرستان مشخص شود و کمیته برنامه ریزی تشکیل و پروژه ها تعریف شود حضور فرماندار در این بخش جهت دیدار با مدیران استانی و تفاهم بر سر پروژه ها بسیار ضروری است.

بهروز بنیادی با بیان اینکه اکنون کارهای فرمانداری توسط سرپرست اداره می‌شود و در این زمینه مشکلی نداریم اما برای کمیته برنامه ریزی شهرستان حتما باید فرد اصلی حضور داشته باشد، می گوید: افرادی برای تصدی فرمانداری این شهر به استاندار  و معاونت سیاسی استاندار معرفی شدند و هم اکنون در حال بررسی های نهایی هستند.

وی با اعلام امیدواری نسبت به اینکه بیستمین فرماندار کاشمر در درجه اول بومی و با پشتکار و توانمند باشد، بیان می کند: معتقدیم فرزندان دیار خودمان توانمندی قبول کردن مسئولیت فرمانداری این شهر را دارند.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هرچند چهار فرماندار استان از کاشمر هستند قابل پذیرش نیست که خود شهرستان نتواند از این استعدادها به خوبی استفاده کند، ابراز امیدواری می کند؛ استاندار خراسان رضوی با معرفی فرماندار بومی برای کاشمر موافقت کند.

وی با بیان اینکه معمولا نماینده مردم در مجلس در امور اجرایی و انتصابات از سوی استاندار مورد مشورت قرار می گیرد، ادامه می دهد: به رغم اینکه استاندار اولین کسی است که حق دارد به عنوان مدیر ارشد اجرایی استان فرماندار را انتخاب کند اما معمولا با نماینده شهرستان و سایر افراد منطقه مشورت می شود و براساس یک قانون نانوشته و تنها برا ی احترام به یکدیگر در این خصوص تفاهمی صورت می گیرد.

بنیادی معتقد است؛ تاکنون  در معرفی افراد برای سپردن سکان فرمانداری شهرستان سعی کرده ام ابتدا ویژگی بومی بودن و برنامه داشتن و توانمندی  را داراباشد، لذا با این تفاسیر امیدوارم به زودی فرماندار کاشمر معرفی شود.

 

رفع مشکلات مناطق محروم در داشتن فرمانداری بومی

برگزیدن فرماندار بومی برای کاشمر، فردی از جنس خودشان، همزادِ بوم‌شان، کسی که در این اقلیم زندگی کرده و جغرافیایش را بشناسد؛ جغرافیای طبیعی را، جغرافیای انسانی را، شهری و روستایی را، صنعت و معدن و کشاورز و دامدار را، فرهنگ عامیانه و عوام را، تحصیل‌کرده و توانمند و خواص را و … را از انتظارات و درخواست های مردم و حتی مسئولان این شهرستان است.

در همین خصوص بخشدار کوهسرخ که یکی از محروم ترین بخش های استان است می گوید: هرچند معتقدیم فرماندار قبل از اینکه بخواهد بومی یا غیر بومی باشد ابتدا باید توانمند باشد اما قطعأ مزیت فرماندار بومی برای شهرستان بسیار بیشتر است.

رضا رمضانی با بیان اینکه اگر نیروی بومی بتواند کار خود را به درستی انجام دهد مشکلات بهتر رفع می شود، ادامه می دهد: اگر بررسی شود بعد از گذشت چند دهه از انقلاب که بخشدار بومی برای بخش کوهسرخ معرفی شده با توجه به رابطه و شناختی که از منطقه دارد مشکلات راحت تر رفع می شوند تا اینکه بخواهد فردی غیر بومی باشد.

وی با اعلام اینکه افراد بومی ارتباطشان با مردم منطقه بسیار بیشتر از افراد غیر بومی است، عنوان می کند: معتقدم نیروی بومی بهتر می تواند در موقعیت فعلی کاشمر مثمر ثمر واقع شود.

بخشدار کوهسرخ با ابراز امیدواری نسبت به اینکه معرفی فرماندار کاشمر در اولویت آقای استاندار باشد، می گوید: با توجه به اهمیتی که کاشمر در سطح استان دارد می طلبد فرماندار این شهرستان بومی باشد.

بدون شک معرفی گزینه بومی، اصلح و مورد وثوق و اعتماد مردم  برای اداره امور منطقه ضرورتی انکارناپذیر است که با طولانی شدن روند آن و  عدم معرفی فرماندار، موضوع به یک مطالبه جدی از سوی مردم تبدیل‌شده است و امید می‌رود به خواسته و انتظار مردم احترام گذاشته شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *