همیشه پای «ارز» درمیان است

فرارسیدن ماه ضیافت الهی و تغییر در سفره غذایی مردم باعث رشد تقاضا و مصرف برای برخی اقلام می‌شود. از خرما، زولبیا و بامیه گرفته تا لبنیات و برنج که پای ثابت سفره‌های سحر و افطار هستند.

نگرانی در بازاری که این روزها تحت تاثیر ارز قرار گرفته است باعث شده تا نگرانی های مردم و دولت دوچندان شود چرا که ارز همیشه تاثیر واقعی و روانی مضاعفی بر وضعیت بازار دارد. اما همین بازار که سال جدید را با رکود آغاز کرده است، آیا در صورت تورم قیمت‌ها می‌تواند چشم انتظار روزهای بهتری باشد؟

برای بررسی شرایط بازار، گفت‌وگوهایی با مدیر تنظیم بازار جهاد کشاورزی خراسان  رضوی و مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف مشهد به عنوان نمایندگانی از بخش دولتی و خصوصی ترتیب دادیم تا آخرین وضعیت سیاست‌گذاری و نظارت در بازار را جویا شویم.

در همین راستا به سراغ مدیر تنظیم بازار جهاد کشاورزی خراسان رضوی رفتیم و با وی به گفت‌و گو نشستیم تا از عملکرد این سازمان و ستاد تنظیم بازار و دلیل عدم موفقیت این طرح آگاه شویم.

مدیر تنظیم بازار جهاد کشاورزی خراسان رضوی:

برخی گرانی‌ها ریشه در نوسانات ارزی دارد

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: بخشی از افزایش قیمت‌ها در بازار طبیعی است چون برنج‌های پاکستانی و مواد اولیه روغن‌نباتی وارداتی هستند و با افزایش قیمت ارز، طبیعتا افزایش قیمت دارند و نمی‌توان به صورت دستوری از افزایش قیمت آن‌ها جلوگیری کرد.

سیدحمیدرضا جوادی در گفت‌وگو با «صبح‌امروز» افزود: این موضوع در خصوص لبنیات نیز صادق است، با وجود این که افزایش قیمت لبنیات بسیار کم بوده اما همین میزان نیز به علت وارداتی بودن نهاده‌های دامی است که از قیمت ارز تاثیر مستقیم گرفته است.  بالارفتن قیمت نهاده‌های دامی موجب افزایش قیمت شیر خام و در نتیجه گران شدن تمام فرآورده‌های لبنی شده است.

عرضه کالاهای اساسی ارزان قیمت برای تنظیم بازار

جوادی در خصوص طرح تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی اظهار کرد: امسال نیز همچون سال گذشته طرح تنظیم بازار طبق ابلاغ ستاد تنظیم بازار کشور اجرا و سهمیه‌ای در اقلام اساسی شامل برنج، شکر و روغن نباتی و اقلام پروتئینی شامل گوشت مرغ منجمد، گوشت قرمز منجمد و تخم مرغ برای استان در نظر گرفته شد.

وی افزود: تا کنون سهمیه‌ها در برنج و شکر با قیمت دولتی ابلاغ شده اما سهمیه روغن نباتی هنوز ابلاغ نشده که شرکت بازرگانی دولتی در حال هماهنگی برای تامین آن با حدود 15 درصد زیر قیمت بازار از کارخانه‌جات داخل استان است.

جوادی ادامه داد : سهمیه گوشت مرغ و گوساله منجمد و همچنین تخم‌مرغ نیز ابلاغ شده که در شبکه تعریف شد. از طرفی سازمان جهاد کشارزی با هماهنگی سازمان تعاون روستایی، خرما را به عنوان یک کالای پرمصرف در ماه مبارک، در شبکه تعریف کرده که در حال حمل است و بزودی در بازار تزریق می‌شود.

قیمت‌های کالاهای تنظیم بازار

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان این که وظیفه ما به عنوان یک نهاد دولتی این است که نیاز بخشی از جامعه، به ویژه اقشار کم درآمد را با قیمت مناسب تامین کنیم تا در ماه مبارک دچار مشکل نشوند، گفت: قیمت اقلامی که توسط جهاد به بازار تزریق شده برنج هندی «1121» کیلویی 5 هزار و 600 تومان، برنج «PR11 » کیلویی22 هزار و 600 تومان، برنج تایلندی «هومالی» 3 هزار و 900 تومان و شکر دو هزار و 722 تومان است که نسبت به قیمت عید نوروز، هیچ افزایشی نداشته است. همانطور که گفته شد روغن هنوز ابلاغ نشده اما قیمت آن حدود 10 تا 15 درصد زیر قیمت بازار پیش‌بینی می‌شود.

جوادی در پایان گفت: شهروندان عزیز می‌توانند این اقلام را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعاونی‌ها کارمندی و کارگری و تعاونی‌های روستایی تهیه کنند.

مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف مشهد مطرح کرد:

اجرای طرح نظارتی ماه مبارک در دو فاز

مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف مشهد گفت: بنا برا برنامه‌ریزی‌ها طرح نظارت بر اصناف برای ایام ماه مبارک رمضان در دو قسمت اجرا شد. قسمت اول که در خصوص عمده‌فروشان، حوزه سلامت(نانوایی‌ها، قنادی‌ها و…) و کالاهای اساسی بود در قالب 42 گشت به همراه اداره دامپزشکی، اداره بهداشت و با همکاری اتحادیه‌های صنفی  از 15 تا 25 اردیبهشت اجرا شد و به پایان رسید.

امیر دلداری در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌امروز» افزود: در این مدت بیشترین تخلفات گران فروشی در تمام اتحادیه‌ها بوده، اما از جمله تخلفاتی که با آن‌ها برخورد شد می‌توان به عدم درج نرخ‌نامه، عدم درج قیمت روی کالاها، عدم ارائه صورت‌حساب و در برخی موارد تقلب در کارهای خدماتی مثل نانوایی‌ها و رستوران‌ها اشاره کرد.

نظارت ویژه بر عمده فروشان و خرده‌فروشان مواد غذایی

دلداری اضافه کرد: پس از پایان قسمت اول وارد قسمت دوم این طرح شدیم که از 25 اردیبهشت آغاز شده و تا 25 خرداد ادامه دارد. در این طرح 88 گشت به همراه اتحادیه‌های مختلف و حوزه سلامت انجام می‌شود. در حال حاضر در حوزه عمده‌فروشان و خرده‌فروشان مواد غذایی مثل بازار مصلی و بازار سپاد دقت بیشتری صورت گرفته و بازرسی‌های ویژه‌ای صورت می‌گیرد.

اصناف مقصر گرانی‌ها اخیر نیستند

دلداری در خصوص دلیل افزایش قیمت‌های اخیر در بازار مواد غذایی تصریح کرد: مقصر گرانی‌های اخیر در کالاهای اساسی  چون روغن نیز اتحادیه‌های صنفی نبودند بلکه این امر تاثیر نوسانات قیمت ارز بر بازار بوده است. البته دولت برای جلوگیری از این امر در زمینه کالاهای اساسی وارد شده و با تزریق این کالاها با قیمت مناسب، سعی در کنترل بازار دارد. همکاران ما نیز در حوزه بازرسی اتاق اصناف تمام تلاش خود را بکار بسته‌اند تا با نظارت دقیق از هرگونه تخلف جلوگیری کنند.

مشکل قیمت سبزیجات به زودی حل می‌شود

وی افزود: در زمینه میوه نیز، وجود مازاد در محصول هندوانه در ماه گذشته موجب شد کشاورزان محصول خود را به بازار عرضه نکنند که این خود موجب بالارفتن قیمت این محصولات شد. از طرفی سیل اخیر باعث از بین رفتن سبزیجات در باغ‌ها شد که این کسئله در عرضه این محصول اختلال ایجاد کرد که افزایش قیمت را نیز در پی داشت. البته با توجه به مساعد شدن هوا این مشکل نیز رفع می‌شود و قیمت این محصولات نیز به نرخ عادی بر می‌گردد.

دلداری ادامه داد: قیمت گوشت مرغ نیز افزایش قیمت کمی داشت و به قیمت 7 هزار و 600 تومان رسید اما مجددا این قیمت کنترل شد و به نرخ کیلویی 7 هزار و 300 تومان بازگشت. قیمت روغن نیز با وجود فراوانی در بازار افزایش داشت که امیدواریم با تدابیری که دولت در راستای تنظیم بازار این محصول اندیشیده، قیمت این کالا نیز کاهش یابد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *