هدف‌گذاری ایجاد 110 هزار شغل در سال 97

استاندار خراسان رضوی گفت: سهمیه اشتغال استان برای سال دوم برنامه ششم توسعه 73 هزار اشتغال جدید است اما با توجه به توانمندی، نیازها و قرار گیری خراسان رضوی در بین سه استان نخست کشور در حوزه نرخ مشارکت بالای اقتصادی، هدف گذاری انجام شده برای ایجاد 110 هزار شغل است.

علی‌رضا رشیدیان دوشنبه شب در جلسه شورای اداری استان افزود: امسال تمرکز بر ایجاد 110 هزار فرصت شغلی جدید است که امید است با همت و همکاری خوب بین بخشی و عزم و بسیج همگانی این اشتغال وسرمایه مورد نیاز آن بویژه در حوزه جوانان محقق شود. تحقق این هدف گذاری طی سال 97 نیازمند جذب 120 میلیارد ریال سرمایه گذاری است.

 

رشد 3.5 برابری سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی در سال 96

رشیدیان ادامه داد : برای تحقق این میزان سرمایه گذاری نیز استان ظرفیت‌های خوبی دارد چنانکه در سال گذشته شاهد رشد خوبی در جذب سرمایه گذاری خارجی بودیم که در عین رشد 3.5 برابر از نظر حجم نسبت به سال قبل موجب شد از نظر تعداد پروژه‌های سرمایه گذاری رتبه اول کشوررا کسب کنیم و از نظر حجم هم که در مجموع 585 میلیون دلار بود، رشد 3.5 برابری نسبت به سال قبل در استان داشت .

وی تصریح کرد : در سال جاری باید از این ظرفیت بیشتر استفاده شود و تلاش گسترده تری برای جذب سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی انجام شود.

رشیدیان ادامه داد: در این راستا نخستین رویکرد امسال تداوم رونق تولید است که ارتقا کیفیت تولیدات به تناسب نیاز بازار و افزایش بهره وری و بهره گیری از ظرفیت‌های تولیدی استان واستفاده از تکنولوژی جدید و ایجاد اشتغال پیگیری می‌شود.

رشیدیان در ادامه با اشاره به ایجاد 123 هزار و 900 اشتغال جدید در سال گذشته گفت : با این وجود هنوز 260 هزار متقاضی و جویای کار در استان داریم که برای رسیدن به نرخ قابل قبول اشتغال وکاهش بیکاری نیازمند تلاش فوق العاده ای در سال جاری هستیم .

وی ادامه داد: بر اساس برنامه ششم توسعه در سال نخست، باید 123 هزار اشتغال ایجاد می‌شد اما با توجه به ظرفیت‌های موجود و تعداد بالای جویندگان کار، این رقم با تفاهم بین دستگاه‌های اجرایی و تقسیم کار شهرستانی، به 160 هزار اشتغال افزایش یافت.

رشیدیان با اشاره به اینکه هر چند اشتغال ایجاد شده از رقم تعیین شده در برنامه ششم توسعه بیشتر است اما هنوز جمعیت قابل توجهی از افراد جویای کار دراستان وجود دارد، گفت: توسعه اشتغال، آسیب‌ها را کاهش می‌دهد، یکی از ضرورت‌ها در این بخش ایجاد اشتغال برای جوانان است که امیدواریم با همکاری همه بخش‌ها این امر محقق شود.

 

سرمایه‌گذاری 720 میلیارد ریالی در قالب طرح تکاپو

استاندار خراسان رضوی افزود: پارسال فقط در قالب طرح تکاپو و قراردادی که بین وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و تعاون،کار ورفاه اجتماعی و استانداری خراسان رضوی منعقد ومنجر به امضای 19 تفاهمنامه شد 720 میلیارد ریال سرمایه گذاری به استان وارد و جذب شد .

وی عنوان کرد : نتیجه این امر منجر به ایجاد 21 هزار و 500 اشتغال جدید در استان گردید. در حوزه طرح‌های اشتغال روستایی نیز 251 طرح با 940میلیارد ریال تهیه و مصوب و به بانک‌ها ارائه شد که در سال گذشته 360 میلیار ریال از این طرح‌ها عملیاتی شده و در دست اجرا است.

رشیدیان ادامه داد : با همه مسائل و چالش‌ها در سال 96،استان 26 هزار و 880 میلیارد ریال درآمد کسب و به خزانه واریز نمود که نسبت به سال قبل رشد هفت درصدی دارد هر چند نسبت به سهم تعیین شده از سوی کشور 17 درصدی کمتر است که علت هم آن است که حساب‌های برخی از واحدهای بزرگ فعال،در استان نبوده و مالیات آنها در جای دیگری واریزمی‌شود در حالی که باید به استان وارد شود.

 

افتتاح سه هزار و 400 پروژه عمرانی در سال 96

وی در ادامه حوزه عمرانی را محور پیشبرد و زیربنای توسعه استان دانست و گفت : طی سال قبل سه هزار و 400 پروژه عمرانی در حوزه‌های مختلف از حمل و نقل،گاز، توسعه و عمران شهری، بهداشت، درمان، دانشگاه‌ها و غیره با سرمایه گذاری 75 هزار و 60 میلیارد ریالی به سرانجام رسید که بسیار ارزشمند و اثرگذار است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه گردشگری هم اظهار کرد: در سال گذشته این استان و مشهد الرضا (ع) پذیرای بیش از 30 میلیون زائر و مسافر بود و در حوزه سوغات هم اقداماتی شروع شده تا تولیدات داخلی جایگزین کالاهای خارجی شود. در سال قبل 9میلیون دلار ارزش صادرات صنایع دستی استان بوده است.

وی در حوزه اقدامات سلبی برای رونق تولید و ایجاد اشتغال در قالب مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم گفت : سه هزار و 400 میلیارد ریال ارزش کشفیات قاچاق استان درسال قبل بود که تمرکز بر برخورد با دانه درشت‌ها و قاچاقچیان کلان موجب شد با وجود کاهش تعداد پرونده‌ها شاهد رشد 101 درصدی حجم کشفیات باشیم.

رشیدیان با اشاره به نوسانات نرخ ارز در اواخر سال گذشته و نیز ابتدای امسال گفت : این امر تاثیرات سوئی در سیاست‌های ارزی داشت که امید است با همدلی و همراهی همه بخش‌ها و مردم این تنش‌ها برطرف شود.

رشیدیان در حوزه امنیتی هم با اشاره به تلاش‌های همه جانبه،خالصانه و مقتدرانه نیروهای امنیتی، انتظامی ‌و نظامی‌استان گفت: امنیتی ملموس و ارزشمند و قابل افتخار در تمامی‌حوزه‌ها در گستره استان ایجاد شده است.

 

نقش تشکل‌های مردم نهاد در مباحث اجتماعی قابل تقدیر است

رشیدیان افزود : در حوزه مباحث اجتماعی هم این همکاری و همدلی‌ها در کاهش شیوع اعتیاد و آمار معتادان به مواد مخدرموثر بوده است که در این میان نقش تشکل‌های مردم نهاد قابل تقدیر است.

استاندار خراسان رضوی ابراز امیدواری کرد: با تقویت این تشکل‌ها بویژه مجمع مشورتی بانوان و خانه جوانان و غیره در این حوزه گام‌های موثرتری برداشته شود.

وی ادامه داد : در حوزه فرهنگی هم در موضوع زیارت اقدامات خوبی صورت گرفت و در بحث پایتخت فرهنگی مشهد در بین کشورهای اسلامی‌در سال 2017 هم با تلاش‌هایی صورت گرفت به اذعان مسئولان آیسسکو بسیار گسترده بوده و قابل مقایسه با سایر پایتخت‌های فرهنگی نیست.

رشیدیان عنوان کرد : در عین حال برای حفظ و تقویت جایگاه مشهد بعنوان قطب فرهنگی در تعاملات کشورهای اسلامی‌،پیگیری شد این عنوان برای یک دهه در این کلانشهر باقی بماند .

 

معاون سیاسی استاندار:

در راستای ارتقا امنیت باید رویکرد ساختاری و فعال داشت

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی هم در این جلسه با اشاره به هفت هدف اصلی استان در سال 97 گفت: در راستای حفظ و ارتقاء امنیت پایدار و همه جانبه باید رویکرد ساختاری به جای رویکرد پاتولوژیک و فعال به جای رویکرد منفعل را محور عمل قرار دهیم .

سید جواد حسینی افزود: انتقال سطوح تصمیم گیری پیرامون نارضایتی‌های مردم و حل آنها بعد امنیتی و سیاسی به بعد اجتماعی و مسئولیت پذیری بیشتر دستگاه‌های اجرایی با رویکرد پرهیز از بخشی نگری وانتقال نارضایتی به مرکز یا سایر سازمان‌ها و جلوگیری ازمزمن شدن آن باید موردتوجه همه دستگاه‌ها وفرمانداران قرار گیرد.

حسینی ادامه داد: دبیرخانه شورای تامین باید تهدیدات، آسیب‌های احتمالی سال 97 را شناسایی کرده و از طریق کارگروه‌های مربوطه مصادیق تهدیدها وآسیب‌ها را مشخص و برنامه‌ها و شیوه‌های مداخله مؤثر برای پیشگیری، کنترل و مقابله را معین کند.

وی گفت : بدین منظورکمیسیون بررسی مسائل و نارضایتی‌های اجتماعی نیز در سه سطح استانداری، فرمانداران و دستگاه‌های اجرایی تشکیل می‌شود.

حسینی در راهبرد دوم یعنی کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی هم افزود: در راستای اسناد بالادستی و افق 1404 کاهش 25 درصدی آسیب‌های اجتماعی، 20 درصدی طلاق، 10 درصدی حاشیه نشینی و 10 درصدی سن ازدواج هدف گذاری شده است.

 

اهتمام دستگاه‌ها بر طرح ویژه تعاملات گرم

وی افزود: در این راهبرد اهتمام ویژه دستگاه‌ها بر اساس طرح ملی تقسیم کار در این حوزه با مشارکت همه دستگاه‌ها و تشکل‌های غیردولتی، سازمان‌های مردم نهاد برای کنترل و کاهش آسیب‌ها و تکمیل و اجرای طرح جامع تعاملات گرم باید مد نظر قرار گیرد.

معاون استاندار سومین راهبرد استان را توسعه نظامند مشارکت‌های مردمی‌دانست و اظهار داشت: در این راستا خانه احزاب و خانه تشکل‌های غیر دولتی و برگزاری نشست‌های کاری دستگاه‌ها با آنها و واگذاری بخشی از امور به این تشکل‌ها، شوراها و نخبگان، نمایندگان مجلس بسیار مهم است.

معاون استاندار ارتقاء فعالیت‌های فرهنگی با تأکید بر فرهنگ رضوی و کیفیت بخشی به فعالیت‌های فرهنگی در راستای ارتقاء مولفه‌های فرهنگی، دینی و ملی با محوریت فرهنگ رضوی، انسجام و هویت فرهنگی، نشاط اجتماعی را هم بعنوان راهبردی دیگر مورد تاکید قرار داد.

وی افزود: در راستای اجرایی نمودن این راهبرد همه دستگاهها وفرمانداران با اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی‌ و میراث فرهنگی وگردشگری دربرگزاری مطلوب هفته‌های فرهنگی شهرستان‌ها که از اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، همکاری کامل را داشته باشند.

 

تکریم ارباب رجوع و حقوق شهروندی از اهم برنامه‌های سال جاری

حسینی ارتقاء خدمات دستگاه‌ها، تکریم ارباب رجوع و حقوق شهروندی را هم راهبد پنجم خواند و گفت : اجرای میز خدمت به شکل حضوری و مجازی، احصاء 5 خدمت پرمشتری و مهندسی مجدد فرآیند برای تسهیل ارائه این خدمات و استفاده از ظرفیت‌های مجازی برای ارائه خدمات از سال قبل در دستور کار قرار گرفته و امسال با جدیت دنبال می‌شود.

وی راهبرد ششم را ارتقاء سلامت در همه ابعاد با رویکرد اجتماعی شدن امر سلامت دانست و افزود : در این راستا سه سند جامع سلامت، بیماری‌های غیر واگیرو امنیت غذایی در حوزه سلامت در استان تدوین و تصویب شده است که همکاری همه دستگاه‌ها برای اجرایی شدن آنها الزامی‌است.

وی در تحقق راهبرد هفتم که رونق بخشی به تولید و اشتغال است هم گفت : همه دستگاه‌ها به اجرای برنامه عملیاتی استان با رویکرد حمایت از کالاهای ایرانی اهتمام جدی باید داشته باشند و برای ایجاد 110 هزار فرصت شغلی در سال جاری همه دستگاه‌ها گام بردارند

 

فرمانده سپاه امام رضا(ع):

هرکسی نمی‌تواند در خصوص سپاه نظر بدهد

فرمانده سپاه امام رضا(ع) نیز در ادامه این جلسه گفت: هرکسی نمی‌تواند در خصوص سپاه نظر بدهد، باید حتما جنس، اخلاق و درک آن فرد نشات گرفته از انقلاب باشد. سپاه امروز وارد چهل سالگی شد، آنچه که مهم است این بوده که ما باید توجه کنیم غرض از فرمان الهی و ملکوتی حضرت امام چه بوده است؟

سردار یعقوب‌علی نظری افزود: ما اعتقاد داریم امام راحل با نگاه بلندی که داشتند آینده را به خوبی می‌دیدند و شاهد آن بودند که در آینده حتما در مسیر رشد و پیشرفت انقلاب اسلامی‌موانعی خواهد بود و این موانع باید برطرف شود.

 

باید از اصل انقلاب مراقبت کرد

فرمانده سپاه امام رضا(ع) افزود: حتما اصل انقلاب از سوی دشمنان آن مورد خطر و تهدید قرار خواهد گرفت و باید از اصل انقلاب مراقبت کرد، همچنین حتما دستاوردهای انقلاب نیز مورد تهاجم قرار خواهد گرفت و از دستاوردهای با ارزش انقلاب اسلامی‌نیز باید محافظت شود.

نظری با تاکید بر اینکه حتما ما باید یک نگاه الگویی برای رشد و پیشرفت انقلاب اسلامی‌در موضوعات مختلف داشته باشیم و این امر باید ایجاد شود، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به این اهداف نیازمند یک مجموعه‌ای هستیم که جنس آن از خود انقلاب باشد و مانند آن جغرافیای مرزی نیز داشته باشد.

 

باید به کارنامه سپاه نگاه کرد

فرمانده سپاه امام رضا(ع) تصریح کرد: لذا بر همین مبنا ما معتقدیم آن فرمان الهی صادر شد و نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌شکل گرفت، 39 سال از این فرمان گذشت اگر بخواهیم یک نگاه ارزیابی‌کننده منصفانه داشته باشیم، 3 مولفه در این امر مهم است که در درجه اول به کارنامه می‌پردازیم و همه ما می‌دانیم کارنامه سپاه در طول این مدت چه بوده آیا توانسته است در این اهداف انجام وظیفه کند؟

نظری تاکید کرد: در درجه دوم باید به این امر بپردازیم که نظر و نگاه شخصیت‌های مبنایی در ارتباط با این نهاد چه بوده و کارکرد این نهاد چیست؟ آیا می‌تواند مانند امام راحل معمار سپاه و مانند مقام معظم رهبری سپاه را تحت مدیریت قرار دهد؟

 

 

گزارشی از رضا شجاع

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *