قانون اساسی بندی برای حمایت از کودکان ندارد!

در قانون اساسی هیچ کدام از مواد به حمایت از کودکان اشاره نکرده است

همایش آسیب‌شناسی و بررسی راهکارهای پیش‌گیری پدیده کودک آزاری در مشهد به میزبانی کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد با حضور نماینده مجلس،چهره‌های دانشگاهی، مسئولان حقوقی و قضایی و جمعی از فعالان اجتماعی در تالار شهر مشهد برگزار شد.

سید محسن حسینی پویا عضو کمیسیون حقوقی وشورای اسلامی شهر مشهد به عنوان میزبان این همایش،پدیده کودک‌آزاری را یکی از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی در سطح کشوری دانست و افزود:از آنجا که این آسیبِ‌اجتماعی در ما‌ه‌های اخیر چندین مورد به صورت گسترده تر گزارش شد و فجیح بودن برخی از موارد گزارش شده مارا برآن داشت که در جهت حل این معضل و آسیب را مورد بررسی قرار دهیم.

وی شناسایی کمبودها و آسیب‌های سطح شهر و ارائه راهکار را طبق قانون یکی از وظایف شورای شهری برشمرد و گفت:در راستای این وظیفه و بررسی این آسیب‌ها و ارائه راهکارهایی به دستگاه‌ها و مدیریت شهری از جمله شهرداری و دیگر ارگان‌های شهری است.

حسینی پویا ادامه داد:در قبال جرم کودک‌آزاری عکس‌العمل راحت و ابتدایی برخورد با مجرم و فاعل این جرم می‌باشد اما این سوال پیش می‌آید که آیا این برخورد کفایت میکند یا خیر که آمار 16هزاری کودک‌آزاری گزارش شده در سطح کشوری و حدود 2هزار کودک‌آزاری در مشهد در سال گذشته جواب منفی به این سوال می‌باشد در راستای حل این مشکل به بررسی علل و ریشه‌های این آسیب باید پرداخت.

وی گفت:با نگاهی گذرا بر پرونده‌های کیفری و ضرب و جرح در سطح کشور به این موضوع و اصل که سطح خشونت در جامعه بالا می‌باشد و باید در جهت کاهش و کنترل خشونت در جامعه اعمالی صورت گیرد و افزود روش آموزش به همه مردم جامعه نیز کفایت نمی‌کند و به نظر میرسد که جامعه باید خود را منطبق و منعطف با جامعه‌ای غیر خشن بکند.

حسینی پویا با بیان این موضوع که شهری که خشونت و عصبیت از در و دیوارش میبارد ومردم با یاس و ناامیدی در جنگند نمیتوان انتظار خوش‌رفتاری با کودکان را در این جامعه داشت و ادامه داد:پس برای کنترل و حل این موضوع باید سیما و منظر شهری را از این شهر غمگین تغییر داده و به طرف رنگ‌های امیدوار و روشن پیش ببریم و در جهت کنترل آلودگی‌های محیطی و آب و هوایی که سبب خشمگینی مردم نیز میشود اعمالی صورت گیرد و شهر را به فضایی قابل سکونت تغییر دهیم.

وی در آخر سخنان خود را با بیان علت برگزاری این همایش این گونه  پایان داد:با برگزاری این همایش و استفاده از حضور اساتید دانشگاهی و روانشناسی و جامعه‌شناسی و نیز از منظر حقوقی و عمومی و روانی این معضل مورد بررسی قرار گیرد که با روشن شدن زوایای پنهان این آسیب بتوانیم در جهت حل این مشکل گامی موثر برداشت.

قانون اساسی حامی کودکان نیست

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادستان مشهد گفت: قانون اساسی ما یک ماده و یک اصل در مورد کودکان ندارد و این یک ایراد اساسی است.

محمد بخشی‌محبی، معاون دادستان در ادامه همایش گفت: قانون اساسی ما یک ماده و یک اصل در موردکودکان ندارد واین یک ایراد اساسی است. همه چشم انظار هستیم قوه مقننه اقدامی انقلابی را در حصوص حمایت از کودکان داشته باشد.

وی ادامه داد: در برخی موارد نیازمند یک ضمانت اجراهایی قوی هستیم و نمی‌شود مسائل را با زمینه فرهنگی و شعار مطرح کنیم. ساختار کاملی نسبت به حمایت از کودکان نداریم و نیازمند این هستیم یک ساحتار کامل در خصوص خمایت از کودکان آزاردیده داشته باشیم.

مرا به خیر تو امید نیست لطفا شر مرسان

شهین علیائی زند، عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی و بنیان‌گذار موسه پیش‌گیری از آزار جنسی کودکان و نوجوانان در خاورمیانه به عنوان اولین مهمان این همایش گفت:صحبت از کودک‌آزاری به‌ویژه از حوزه کاری من که آزار جنسی کودکان میباشد کاری بسیار دشوار است و با توجه به تجربه سال‌ها تحقیقات میتوان گفت که این مشکل در همه جای دنیا به صورت سازمان یافته وجود دارد.

وی ادامه داد:این روزها بعد از قاچاق مواد مخدر، قاچاق و کودکان بالاترین درآمد را نصیب قاچاق‌چیان و تجار انسان در جهان  میکند و بنابراین این مشکل در همه دنیا وجود دارد با این تفاوت که راحت‌تر میتوان در این حیطه صحبت کرد و برنامه‌هایی را ارائه داد که در ایران ما در این حوزه نیز دچار ضعف و مشکل هستیم.

علیائی زند ادبیات فارسی را مملو تاریخچه‌ای می‌داند از آن‌چه که بر کودکان ما گذشته است که شاعران معروف و بنامی از کودک‌آزاری به عنوان مشکل جوامع زمان خود در اشعار خود صحبت به میان آورده‌اند و گفت: طبق تحقیقات انجام گرفته 25 درصد از زنان روسپی در سنین کودکی مورد آزار جنسی و جسمی در میان اعضای خانواده خود قرار گرفته‌اند.

 اپیدمی آزار کودک در پدرخوانده‌ها

وی ادامه داد:وسعت کودک آزاری جنسی در بین پدرخوانده‌ها به شدت افزایش یافته و غوغا می‌کند و با افزایش میزان طلاق در جامعه آمار ازدواج مجدد نیز افزایش یافته که همین موضوع سبب افزایش کودک آزاری جنسی از میان دوستان مادر گزارش شده است.

علیائی زند افزود: در میان جامعه ما یک قبح شکنی عظیم رخ داده که این قبح‌شکنی در یک جامعه کوچک طبق یک ویروس عمل می‌کند که دیگر اندام‌های جامعه را نیز درگیر می‌کند و و با سرایت به بدنه جامعه الان به یک معمول تبدیل شده است.و در کل وقوع اتفاقاتی در جامعه و دشواری شرایط روحی و روانی سبب بی‌قراری عمیقی در بین افراد جامعه میشود که این بی‌قراری با تبعات خشونت اجتماعی و پدیده کودک‌آزاری عجین میباشد.

وی گفت:طی مطالعات اخیر متوجه این موضوع شدم که از میان هر4نفر ایرانی یک نفر دچار اختلالات روانی می‌باشد که طبق این آمار و در چنین جامعه‌ای این‌چنین اتفاقاتی بسیار طبیعی می‌باشد و به نظر من در جامعه ما تبعیض بیشتر از هر عامل دیگری مردم را تحت فشار روانی بسیار قرار می‌دهد.

غفلت مادر علت اصلی

این بنیان‌گذار موسسه پیش‌گیری از آزارجنسی ادامه داد:غیبت و غفلت مادر را به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل پدیده کودک‌آزاری میبینم اما باید فراتر از این‌هارا بگویم که این‌گونه به‌نظر میرسد که در ایران شکل و شمایل کودک‌آزاری در دهه اخیر به شدت دچار تغییر به سمت سخت شدن است که یکی از گسترده‌ترین عامل این خشونت استفاده از مواد مخدر صنعتی میباشد.

وی درآخر خاطر نشان کرد: اگرافراد بتوانند آموزش ببینند و یاد بگیرند از هرچیز ساده‌ای لذت ببرند و خود را آرام کنند میتوان تا حدودی جلوی این بی‌قراری‌ها و بی حوصلگی‌ها را مانع شد و با کسب لذت و تدارک حوصله میتوان برای کودکان خود وقت بگذاریم و به جای نق نق کردن و بچه‌ها را با گوشی و تبلت ساکت کردن آن‌ها را در جهت امور آگاه کنیم که البته این آگاهی به منزله بدبین شدن فرزندان نیست.

محمدفرجیها، دکتری حقوق جزا و جرم‌شناسی گفت:در کشور و نظام سیاسی تا به الان یک اتفاق نظر در خصوص موضوع کودک‌آزاری که امروزه یک مسئله اجتماعی‌ست وجود ندارد و نیز فرهنگ ما هنوز فرهنگ لاپوشونی و انشالله همچنین چیزی وجود ندارد می‌باشد که در تک تک ما نیز وجود دارد و تا در جامعه‌ای اجماع وجود نداشته باشد که این مسئله مشکل و آسیب اجتماعی‌ست این جامعه درصدد حل این مشکل به سیاست گذاری نمی‌پردازد.

وی افزود:آمار کودک‌آزاری در ایران خیلی بیشتر از آن چیزی است که در نهادها ثبت و اطلاع‌رسانی شده است و  اگر بتوانیم مانند سایر کشورها در مدارس خود به صورت پرسش‌نامه‌هایی بدون نام و نشان از محصلان بخواهیم به سوالات پاسخ بدهند میتوان به این اصل رسید که کودک آزاری در کدام گروه سنی و دارای چه تیپ شخصیتی و در چه شرایطی بیشتر صورت میگیرد و بر اساس همین اصل به اتخاذ سیاست گذاری پرداخت.

در حال تصویب لایحه حمایتی

طیبه سیاوشی نماینده مجلس در خصوص فعالیت‌های قانونی در حال انجام در این حوزه‌ برای ایجاد حریم کودکان گفت:چالش کودک‌آزاری یکی از مهم‌ترین آسیب‌هایی میباشد که فعالان مدنی و حقوق اجتماعی در عرصه جهانی به آن توجه دارند که در ایران نیز فعالیت ها و اقدامات قانونی در حد تصویب قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان صورت میگیرد.

وی ادامه داد:امروزه بیش‌ترین تلاش ما بر این بوده است که لایحه قانونی که حدود9سال در مجلس باقی مانده را به تصویب برسانیم که این لایحه در 5 فصل و 81 ماده تنظیم شده است که در فصل اول کلیات و تعاریفی از کودک‌آزاری و انواع آن بیان شده که ماده2 اشاره به افراد زیر18 سال و نیز حتی افرادی که در این سنین ازدواج کرده‌‌اند مورد حمایت قرار میگیرند اما متاسفانه تعریف دیگری از سن کودکی در این قانون نشده‌است.

این نماینده مجلس حاضر در همایش افزود:فصل2 این لایحه به تشکیلات پرداخته است و بحث شورای عالی حمایت از کودکان و نوجوانان است که اعضای این شورا 20 دستگاه هستند و فصل 3این لایحه 14 برنامه برای این فصل بیان شده که از احترام به کرامت انسانی آغاز می‌شود و تا بحث پیش‌گیری و جبران خسارت‌هارا بیان میکند.

وی گفت:در فصل 4 جرایم و مجازات توضیح داده شده‌است و در فصل 5 نیز بحث تحقیق و رسیدگی به ارتکاب جرایم علیه اطفال و کودکان و نوجوانان تعبیه شده است اما در این جمع نیز این اتفاق نظر وجود دارد که بین بخش‌های حکومتی و حاکمیتی تعریف مشترک درستی از کودک آزاری وجود ندارد.

 تویی نامهربان با من!

مرضیه محبی، مدیرعامل کانون زنان حقوق‌دان سودا و وکیل دادگستری در ادامه گفت: مادران سرزمین ما که همیشه دست نوازش‌گونه خود را برسر کودکان خود می‌گذاشتند چه بر سرشان آمده که امروزه دست به خشونت و حتی قتل فرزندان خود می‌زنند .

وی افزود:چطور مادرانی که همیشه موجب آرامش خانواده میشدند تبدیل به قاتلان آرامش میشوند و چه میشود که همسایگانی که تا دیروز همدم و همراه و محرم ما بودند امروزه به قاتلان فرزندان و به نامحرم ترین افراد تبدیل میشوند.

فاطمه دانشور مدیرعاملم وسسه خیریه مهرآفرین‌پناه و عضو شورای شهرتهران گفت:طبق بررسی‌های انجام شده و مطالعات اخیر اگر پدر خانواده‌ای دچار مشکلاتی از قبیل زندانی بودن و یا اعتیاد باشه خیلی راحت‌تر میتوان آن خانواده را از گریبان مشکلات و آسیب‌ها نجات داد اما اگر مادر خانواده گرفتار آسیب‌هایی همچون اعتیاد باشد سخت و دشوار است که بتوان کودکان خانواده را از آسیب‌ها مصون نگه‌داشت و حتی با آموزش نیز نمیتوان این امر مهم را به راحتی انجام داد.

وی در آخر از غلامحسین حقدادی، معاون اجتماعی بهزیستی حاضر در جمع خواستار این شد که سازمان بهزیستی و اورژانس اجتماعی در رویه خود تغییری ایجاد کند و منابع انسانی و تجهیزات خود را افزایش بده تا به خاطر نبودن این تجهیزات با تاخیر وارد عمل نشوند.

به همین جلسات بسنده نکنیم

همچنین عباس شیخ‌الاسلامی در ادامه گفت:در راستای حوادث تلخ اخیر راجع به کودک‌آزاری وتشکیل این همایش باید متذکر این موضوع شد که این چنین همایشی با ختم جلسه به اتمام نرسد بلکه اهداف خود را دنبال کرده و به سیاست‌گذاری‌هایی دست بزنند و راه‌کارهایی ارائه دهند.

وی ادامه داد: در خصوص موضوع کودک‌آزاری این پروژه بیشتر جنبه عملیاتی دارد و تا الان نیز نیز قسمت‌هایی از آن عملیاتی شده است.و نباید صرفا از حقوق و جزا به این پدیده نگاه کرد .و اگر این جلسه فقط منجر به این بشه که قانون ما خلا دارد یک دور باطل میباشد پس باید این جلسه رو از جنبه‌های دیگر بررسی و تحلیل شد و امید است که نتیجه آن ارایه راهکاری موثر در این حیطه باشد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *