فقط با قولنامه پرینتی معامله کنید

بخش مسکن یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد ایران می‌باشد که به لحاظ داشتن ارتباط گسترده با سایر بخش‌ها، از موقعیت ویژه‌ای برخوردار است؛ ضمن اینکه سهم بخش مسکن از تشکیل سرمایه، یک چهارم، از اشتغال، یک دهم و از تسهیلات بانکی، یک پنجم می‌باشد.

مسکن، گران‌ترین کالایی است که خانوارها در طول زندگی خریداری می‌كنند  و بخش اصلی سرمایه زندگی یک خانواده را درگیر خورد می‌کند. اما این حوزه که یکی از شاهرگ‌های اقتصاد کلان شهر مشهد محسوب می‌شود و تاثیر زیادی بر زندگی  سه و نیم میلیونی مشهدی دارد، همواره دچار مشکلاتی بوده برخی در مشهد منحصر به فرد و برخی مشکلات در همه کشور فراگیر است.

بررسی وضعیت فعلی بازار مسکن در مشهد و مهم‌ترین چالش‌هایی که مخاطبین از ما پرسیده بودند، بهانه ای شد تا گفت و گویی با علی مرادزاده، رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک مشهد ترتیب دهیم که در ادامه آن را می‌خوانید.

 

  • پیش بینی شما برای بازار مسکن در سال جاری چیست؟

قطعا تا پایان تیرماه تغییری در بازار نخواهیم داشت اما از تیر تا شهریور بخاطر فصل جابجایی مستاجرها احتمالا بین هشت تا 10 درصد افزایش اجاره بها و قیمت فروش مسکن خواهیم داشت.

نظر شما به عنوان یک فعال حوزه مسکن در خصوص طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی چیست؟

طرح مالیات گرفتن از خانه‌های خالی شاید طرح بدی نباشد اما در شیوه‌های اجرا دچار مشکل خواهیم شد چرا که ابزاری برای شناسایی خانه‌های خالی نداریم. این موضوع ممکن است طرح را به انحراف بکشد و باید از قبل برای آن راه‌حلی اندیشید.

 

  • نوسانات اخیر بازار ارز چه تاثیری بر بازار مسکن داشته است؟

تحولات بازار ارز در کوتاه مدت نرخ مسکن را کاهش داد چرا که پول‌های سرگردان به سمت طلا و ارز میل پیدا کرد اما این دوره موقتی است و دوباره این پول‌ها در دیگر بخش‌ها تقسیم خواهد شد که یکی از این بخش‌ها می‌تواند حوزه مسکن باشد.

 

  • تصمیم دولت مبنی بر افزایش وام مسکن تا سقف 200 میلیون تومان آیا به رونق بازار می انجامد؟

افزایش قیمت وام معمولا تاثیر چندانی در انگیزه خرید و فروش مسکن نداشته است اما اگر امسال طبق قول‌های داده شده مبلغ وام را بالا ببرند، اقساط طولانی مدت شود و بهره کم شود، میتواند تاثیر مثبتی در بازار داشته باشد. اگر صحبت‌های وزیر مبنی بر کاهش سود وام‌ها تا 6 درصد و طولانی شدن اقساط عملی شود می‌تواند بر نقاط خاصی از شهر اثر داشته باشد.

زمانی وام می‌تواند اثر گذار باشد که مبلغ آن بیش از دو سوم کل مبلغ مسکن را فراهم کند، پس وام 200 میلیون تومانی می‌تواند در مناطقی چون الهیه موثر باشد و رونق ایجاد کند چرا که در این مناطق هم متراژ و هم قیمت واحدها در حدود این وام هستند. اما وقتی وام 45 میلیون تومان باشد تنها یک پنجم قیمت واحد را تامین می‌کند که نمی‌تواند رغبت چندانی در کسی ایجاد کند.

قطعا اگر ارائه وام به شکلی نباشد که تقاضا را از عرضه ساختمان بیشتر کند، شرایط کنونی می‌تواند فرصت خوبی برای خرید مسکن باشد.

 

  • چه نکاتی در هنگام عقد قرارداد های مسکن باید مورد توجه شهروندان قرار بگیرد؟

با توجه به این که بسیار ی از مناطق مشهد املاک سند دار نیستند باید فرد قولنامه‌های خریداران قبلی را ببیند و بعد اقدام به خرید کند. خریداران توجه کنند که حتما از بنگاه قرارداد پرینتی بخواهند که در این  قرارداد دو نکته وجود دارد که به خریدار و فروشنده کمک می‌کند و باید درج شده باشد. اول کد پستی است که حتی بدون سند هم محل دقیق ملک و مالکیت آن را مشخص می‌کند و مسئله دوم بررسی دقیق مدارک ملک و طرفین است.

من از شهروندان خواهش می‌کنم که اول اصالت دفتر مشاور املاک را با پروانه کسب و دیدن محل مشخص شده برای کار فرد اهراز کنند و سپس برای معامله حتما قرار داد پرینتی بخواهند و بدون داشتن این قرارداد هیچ وجهی رد و بدل نکنند. البته به این موضوع نیز آگاه باشند که برخی افراد به بهانه عدم پرداخت مالیات قرارداد پرینتی صادر نمی‌کنند که دلیل قابل قبولی نیست چرا که تنها سند رسمی معامله قرارداد پرینتی است.

ما حتی در اتحادیه برای کسانی که سنتی هستند و نمی‌توانند با کامپیوتر کارکنند  شیوه‌ای را در نظر گرفتیم که به صورت تلفنی اطلاعات طرفین را گرفته، قرارداد را تنظیم و با پست برای فرد ارسال می‌کنند.

 

  • دلیل رونق گرفتن برخی مناطق شهر مشهد مثل الهیه چیست؟ آیا ترغیب مردم توسط مشاورین املاک دلیل این موضوع است؟

صنف مشاورین املاک بخاطر برخوردهای زیادی که با سرمایه و سرمایه گذار داشتند بهتر از هرکسی می‌توانند بهترین جهت برای سرمایه‌گذاری را تشخیص دهند. دلیل این که الهیه رشد سریعی داشت و سرمایه‌ها به آن سمت هدایت شد، وجود زیرساخت های لازم بود. همچنین باز بودن فضای محیطی و نورگیر بودن خانه‌ها نیز افراد را به زندگی در این منطقه ترغیب کرده است.

ضمن این که سند دار بودن واحدهای منطقه الهیه مزیت بسیار خوبی در مشهد به خصوص برای بانک‌ها محسوب می‌شود. در مناطق دو تا 6 شهری مشهد عمده منازل سند ندارد، یعنی می‌توان گفت تقریبا یک سوم املاک شهر مشهد سند ندارد. این مشکل افراد را د گرفتن وام و خرید و فروش دچار مشکل می‌کند و باعث می‌شود قیمت املاک کاهش پیدا کند.

 

  • آیا بنگاه‌های املاک اجازه ورود در ساخت‌وساز ساختمان‌ها را دارند؟

سرمایه‌گذاری بنگاه‌ها در ساخت‌وسازها امری است که افراد به عنوان شخص سرمایه‌گذار و یک شخصیت حقیق انجام می‌دهند و این موضوع ربطی به مجوز کار آن‌ها ندارد.

در واقع به عنوان مشاور املاک واحدهای رسمی ما تنها مشاور هستند و مجوز آن‌ها اعتبار دیگری ندارد.

 

  • مخاطبین ما سوال پرسیدند که چگونه می توانند اطلاعات قراردادهای خود را بعد از جابجایی یک بنگاه به دست آورند؟

همه بنگاه‌های مشاوره املاک مکلف هستند تغییر مکان خود را به اتحادیه اعلام کنند تا مشتریان بتوانند از طریق اتحادیه به آن‌ها دسترسی داشته باشند. اما اگر این افراد بخواهند از این صنف خارج شوند، طبق قانون باید تا 5 سال همه قولنامه‌ها را نزد خود نگه دارند تا اتحادیه بتواند در صورت لزوم مراجعین را به آخرین آدرس آن‌ها ارجاع دهد.

 

 

سرویس اقتصادی «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *