شکوه هزار مسجد

دیرزمانی است که نام خراسان با کم آبی و خشکسالی و بیابان گره خورده است؛ اقلیمی که خشکی همیشه چاشنی گرما و سرمای آن است و تابستان ها پوست و زمستان ها استخوان را می سوزاند.

اما در قلب همین سرزمین، بهشتی سرسبز و رویایی وجود دارد که هر بیننده ای را میخکوب می کند. سرزمینی وسیع به نام هزارمسجد با طبیعتی بکر و بی نظیر و پوشیده از درختان ارس که سالیان درازی است در آن جا خانه دارند.

رشته کوه های هزارمسجد دشت هموار مشهد را از صحرای سرد وخشک قراقوم ترکمنستان جدا می‌کند و از شهرهایی مانند قوچان و کلات راه دسترسی به آن هموار است.

اگر مسیر روستاهای لایین و خرکت را برای رسیدن به طبیعت هزارمسجد انتخاب کنید می توانید اول شب اقامت را در محلی بنام میدانگاهی سیستان سپری کنید که توسط محلی ها و عشایر برای ییلاق و گذراندن تابستان ساخته شده است سپری کنید.

معمولا در ماه های ابتدایی سال خنکای هوا کمی محسوس تر است و شب مانی در این منطقه نیاز به تجهیزاتی مانند کیسه خواب، پوشاک گرم و چادر دارد. اگر بخت نیز با شما یار باشد و ابرها چهره آسمان را کدر نکنند، شبی زیبا و پرستاره پیش روی شما خواهد بود. صبح اما با نوازش نسیم که بیدار شوید تپه هایی سرسبز و کوه هایی باشکوه تصویری بدیع از خلقت پیش روی شما قرار می دهد و عطر پونه های وحشی پیچیده با بوی دلچسب درختان ارس زندگی را در ذهن هر انسانی جاری می کند.

پیاده روی در دل طبیعت زیبا شما را به چشمه ها و آبشارهایی می برد که کم آبی یا کم جانشان کرده است و یا جانشان را گرفته است. چشمه جومان، چشمه ششو،چشمه دلوچه و آبشار ششو به سرنوشتی خشک دچار شده اند. دلوچه یکی از زیباترین مناطق هزارمسجد است که بالاترین تراکم درختان ارس را دارد. از میدانگاهی سیستان تا دره دلوچه بطور معمول بین 5تا 6ساعت پیاده روی است که قسمت اعظم پیمایش را مسیر سراشیبی تشکیل می دهد.

ما ارس چیست؟ ارس یا وَرس یا سرو کوهی که به نام‌های هُورَس، اَورَس، اُرسا، اَریس،اَرچا و اردوج نیز خوانده می‌شود، گونه‌ای سرو بسیار با ارزش و دیرزیست که در مناطق کوهستانی و بیشتر در ارتفاعات بیش از ۲۵۰۰ متر می‌روید. این گونه که بومی ایران نیز هست در دامنه جنوبی رشته کوه‌های البرز، از آذربایجان تا خراسان و به ویژه در شرق کشور و در ارتفاعات به صورت گسترده یافت می‌شود. اُرس بسیار پایدار و سازگار با هر نوع آب و هوا است و برگ‌هایش مانند دیگر گونه‌های سرو به شکل سوزنی می‌باشد. این درخت دارای عمر طولانی بیش از دو هزار سال است و در برابر بیماری‌ها و انگل‌های طبیعی بسیار مقاوم است.

اما یکی از جذابترین قسمت های سفر به هزارمسجد دیدن اولنگ های زیباست. طبیعتی به غایت زیبا که دل کندن از آن دشوار است و کمتر میتوان منطقه ای مشابه ان را پیدا کرد. تپه هایی یک دست سبز زیر آسمانی آبی و چشمه هایی که از بسیاری از آن ها تنها آب باریکه ای بجا مانده است.

اولنگ اصطلاحا به سبزه زارهایی وسیع گفته می شود و از جمله معروف ترین آن ها در منطقه هزارمسجد اولنگ حیدر است.

شما حالا با یکی دیگر از مناطق زیبای هزارمسجد 6ساعت پیاده روی فاصله دارید. منطقه ای به نام عرب چاه که یکی دیگر از ییلاقات عشایر در هزارمسجد است. این منطقه برخلاف سایر مناطق هزارمسجد رودی پر آب دارد. این منطقه برای شب مانی بسیار مناسب است و می توانید از سرپناهی که عشایر ساخته اند استفاده کنید. از نقطه شروع گزارش تا اینجا حدود 14کیلومتر راه رفته اید و تا اولنگ حیدر 4ساعت فاصله دارید.  تا روستای چهارراه نیز که می تواند نقطه برگشت شما به خانه باشد تنها 1ساعت مسافت مانده است.

شما با خاطره ای کم نظیر به خانه برمی گردید و تا مدت ها از این تجربه با اطرافیان خود با شور و شوق حرف خواهید زد.

 

 

گزارشی از صادق شیخی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *