حفظ سهم ایران از اقتصاد جهانی بدون توجه به آی.سی.تی ممکن نیست

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حفظ و ارتقا سهم ایران از اقتصاد جهانی در شرایط امروزی بدون توجه و تمرکز به حوزه آی.سی.تی میسر نیست .

علی ربیعی در همایش نظام الکترونیک و دولت الکترونیک که در مشهد برگزار شد، افزود : هدفگذاری برای دستیابی به سهم مناسب از بازار آی.سی.تی متناسب با سهم اقتصادی یا سهم جمعیتی کشور امری غریب و دور از دسترس نیست.

وی عنوان کرد : امروز نیازمند رشد اقتصاد فناوری ارتباطات و اطلاعات در حوزه وسیعترو گسترده تری برای شکل گیری فرصت های جدید کسب و کار با افزایش کیفیت خدمات، حذف واسطه ها ناکارآمد از چرخه تامین خدمات ، اقتصادی شدن بهای خدمات مورد نیاز جامعه ومردم هستیم

وی افزود : هم اکنون سهم آی .سی.تی از حجم 40 هزار میلیارد تومانی بازار داخلی بسیار اندک است و در مقابل حجم تجارت جهانی ناچیز می باشد اما باید کسب و کارهای حوزه آی.سی.تی را توسعه داد و از این طریق به بزرگ شدن و توانمند سازی شرکت های این حوزه و اتصال آن ها به بازار بین المللی و توسعه نهادهای پشتیبان کسب و کار در کشور کمک کرد که این خود راهی برای دستیابی به سهم مناسب از بازار آی.سی. تی است.

وی عنوان  کرد: دولت در سال های اخیر هزاران میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت ها و ایجاد شبکه به منظور دسترسی سریع و باکیفیت به شبکه اطلاعات سرمایه گذاری کرده که زیربنای توسعه کسب و کارهای آی.سی.تی است و برای استفاده از این زیرساخت ها برای ایجاد اشتغال هم اقدامات خود را آغاز کرده است.

ربیعی  گفت: در این راستا برای ایجاد فرصت های شغلی مناسب برای جوانان با استفاده از ظرفیت های آی.سی.تی، دولت طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار(تکاپو)به صورت یک طرح مشترک بین وزارتخانه های مختلف بر محوریت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرایی کرده و دنبال می کند.

وی عنوان کرد : از جمله نمونه های آن اجرای این طرح و توسعه رسته آی.سی.تی در قالب طرح تکاپو و انعقاد 21 تفاهمنامه در ابتدای سال گذشته بود که منجر به ایجاد 22 هزار فرصت شغلی جدید شد..

ربیعی افزود : امرو زدر حوزه سخت افزار و ایجاد و توسعه زیرساخت های مورد نیاز اشتغال در کشور بسیار خوب عمل شده اما به دلیل عدم توسعه فرهنگ کار و ضرورت ورود خود افراد به استفاده از این زیرساخت ها برای اشتغال دچار مشکل و ضعف جدی هستیم و امروز همه انتظار ایجاد شغل برای خود از سوی دولت را دارند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد : وزارت کار ، تعاون و رفاه اجتماعی برنامه ریزی خود را بر ایجاد 200 هزار فرصت شغلی جدید گذاشته و با استفاده ظرفیت ها و زیرساخت ها و تعاملات شبکه ای شکل گرفته می توان به حوزه اشتغال کمک کرد..

وی  عنوان کرد : امروز تقریبا همه روستاهای کشور دارای اینترنت هستند، اما برای متحول شدن اقتصاد نیاز به تولید محتوا در سطحی گسترده و وسیع هست و باید همه بخش های مردمی و متخصص به این حوزه ورود یابند.

 

استاندار خراسان رضوی مطرح کرد:

۴ هزار فرآیند اداری استان در شبکه دولت الکترونیک

در ادامه این مراسم استاندار خراسان رضوی گفت: شفاف سازی، تسهیل در امور، جلوگیری از سوئ استفاده های احتمالی  کاهش چشمگیر هزینه ها از جمله آثار مطلوب تحقق دولت الکترونیک است به گونه ای که ما در استان طی سال های اخیر بیش از میلیارد ها ریال با حذف کاغذ از مکاتبات اداری صرفه جویی کرده ایم.

علی رضا رشیدیان افزود : آنچه که اجرای دولت الکترونیک را یک ضرورت و الزام برای دولت کرده گسترش و تنوع مسئولیت های دولت است.

وی تامین زیرساخت های دولت الکترونیک را ضرورتی غیر قابل اجتناب دانست و گفت : هم اکنون بیش از 4 هزار فرآیند دستگاه های اداری و دهیاری ها به شبکه دولت متصل شده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون 752دهیاری نیز دارای اینترنت پرسرعت هستند که به صورت آنلاین مکاتبات خود را از بستر اینترنت انجام می دهند.

وی با بیان اینکه تا آخر خردادماه سال جاری 430 دهیاری دیگر نیز به این آمار اضافه می شوند، ابراز امیدواری کرد : تا پایان سال 2800 روستا یعنی تعدادی فراتر از روستاهای بالای 20 خانوار استان نیز به شبکه اینترنت متصل شوند.

وی تاکید کرد : تحقق دولت الکترونیک تنها در حوزه دولت محقق نشده بلکه قوه قضاییه نیز به دنبال این مطلب است و شهرداری ها نیز با شعار شهر هوشمند از این موضوع استقبال کرده و به آن وارد شده اند.

رشیدیان گفت : در شهرستان های نیز کارگروه های شهرستانی نیز با محوریت فرمانداران برای تحقق این موضوع تلاش می کنند .

وی به سایر دستاوردهای تحقق دولت الکترونیک در حوزه ها و بخش های دیگر اشاره کرد و گفت : فروردین ماه سال قبل در قالب طرح تکاپو که 21 شرکت عموما در حوزه آی .تی و آی سی.تی فعالیت می کردند تفاهم نامه سه جانبه بین وزارتخانه های فناوری ارتباطات  و تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و استانداری به امضا رسید که در این طرح 75 میلیارد تومان سرمایه گذاری محقق شده و تا کنون منجر به ایجاد 22 هزار اشتغال گردیده است.

وی عنوان کرد: با توجه به ظرفیت های خراسان رضوی در حوزه آی .سی .تی دومین شهرک فناوری کشور پس از تهران به زودی در مشهد افتتاح می شود.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به موضوع فیلتر شدن تلگرام و ترغیب به استفاده از پیام رسان های داخلی عنوان کرد: جای بسی خرسندی است که اعلام کنیم یکی از پیام رسان ها فعال داخلی به همت جوانان این استان طراحی شده و در حال استفاده است از این رو توسعه دولت الکترونیک علاوه بر حوزه خدمات در موضوعات اقتصادی ، تولید و اشتغال نیز نقش بسزایی دارد.

 

مدیرکل دبیرخانه نهاد ریاست جمهوری خبر داد:
برگزاری 48نشست ملی و استانی الکترونیک در کشور

در بخش دیگری از این گردهمایی مدیر کل دبیرخانه نهاد ریاست جمهوری و رئیس مجمع دبیرخانه های نظام اداری کشور نیز گفت: تاکنون 48 نشست ملی و استانی نظام اداری الکترونیک و دولت الکترونیک در کشور برگزار شده و هر سال از عملکرد دستگاه های اجرایی هر استان در زمینه الکترونیکی شدن مکاتبات گزارش تهیه می شود.

حسین ملایجردی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در تحقق دولت الکترونیک طی سال گذشته افزود: راه اندازی سامانه 《رصد》 با هدف امکان پایش و رصد مکاتبات بین دستگاهی، راه اندازی سامانه شمس با هدف برخوردار شدن کلیه اسناد با شماره یکتا، راه اندازی سامانه ساد با هدف قرار گرفتن اسناد و مدارک کلی و عمومی برای کلیه دستگاه های اجرایی از جمله این اقدامات بود.

وی اتصال دفاتر پست و پیشخوان به شبکه دولت، ویرایش جدید شیوه نامه مکاتبات اداری، تهیه و تدوین نقشه تحول مکاتبات اداری و انتشار کتاب چارچوب اتوماسیون های اداری را از دیگر اقدامات در جهت تحقق دولت الکترونیک طی سال گذشته برشمرد.

وی اظهار کرد: پارسال 121 میلیون مکاتبه اداری در استانداری ها، وزارتخانه ها و موسسات دولتی کشور انجام شد که از این تعداد 36 میلیون معادل 30 درصد از مکاتبات به صورت کاغذی و 85 میلیون معادل 70 درصد از مکاتبات به صورت الکترونیکی بود.

وی گفت: پارسال 67 درصد از مکاتبات اداری استان ها به صورت الکترونیکی انجام شد و استانداری خراسان رضوی با سهم 98.83 درصد از کل مکاتبات، رتبه نخست را از نظر مکاتبات الکترونیکی به دست آورد.

ملایجردی افزود: مکاتبات اداری خراسان رضوی در سال گذشته 123 هزار و 331 فقره بود که از این میزان 121 هزار و 806 فقره به صورت الکترونیکی انجام شده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *