باید پیش‌نیازهای اشتغال را فراهم کنیم

دبیر خانه صنعت، معدن وتجارت خراسان رضوی گفت: اگر بخواهیم به معنای واقعی شغل ایجاد کنیم، تنها در صورتی محقق می‌شود که پیش نیازهای آن نیز انجام شود.

فیروز ابراهیمی روز شنبه افزود: ایجاد شغل باید همراه سایر اقداماتی مانند منطقی کردن نرخ سود، رفتار مهربانانه دستگاه‌های پول‌ستان، بهبود فضای کسب وکار و از همه مهم‌تر افزایش معیشت و قدرت خرید مردم صورت گیرد.

وی ادامه با اشاره به وقایع مهم و خوبی که در سال گذشته رخ داده است، عنوان کرد: نرخ بیکاری استان بعد از چندین سال از دو رقمی به تک رقمی رسیده، همچنین افزایش 16 درصدی صادرات استان از وقایعی بسیار مهم و خوبی بوده که در سال گذشته رخ داده است.

دبیر خانه صنعت، معدن وتجارت خراسان رضوی خاطر نشان کرد: در سیاست گذاری‌های اشتغال استان خراسان رضوی 165هزار شغل از ابتدای سال گذشته برنامه ریزی شده که درصد تحقق این آمار درصد قابل قبولی برای استان بوده، به طوری که در چهار سال گذشته نرخ بیکاری استان دورقمی بوده اما در سال گذشته شاهد تک رقمی شدن آن بوده‌ایم.

ابراهیمی با اشاره به اینکه با نرخ بالای سود بانکی نمی‌توان گره‌ای از مشکلات صنعت ما باز کند، ادامه داد: از دیگر وقایعی که در سال 96 اتفاق افتاده، رسیدن به مرز 15 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در صنعت و معدن بوده که تمام این رویدادها علی‌رغم همکاری بانک‌ها رخ داده است. لذا اعتقاد ما بر این بوده که تسهیلات موجود گره‌گشای مشکلات کنونی صنعت ما نیست، زیرا نرخ سود بانکی 18 درصدی پاسخگوی صنعت ما نخواهد بود.

وی با بیان اینکه یکی از علت‌های اصلی نرخ بالای بیکاری در برخی استان‌ها، معضلات بانکی است، عنوان کرد: گاهی بانک‌ها با شیوه‌های متفاوت این 18 درصد نرخ سود بانکی را به 23 تا 24 درصد می‌رسانند. در نتیجه این دسته تسهیلات دردی از صنعت ما دوا نخواهد کرد. نرخ بیکاری دو رقمی بالا  در سایر استان‌ها ناشی از همین معضلات بانکی است.

ابراهیمی با اشاره به دلیل ایجاد این رویکردها در استان افزود: نظام مالیاتی ما یک نظام ممیزمحور است، اما مدیرانی که عرق استانی دارند و به فکر جوانان بیکار هستند و در واقع رشد اقتصادی استان و رفاه عمومی مدنظر این مدیران است، تغییرات رویکردی را ایجاد می‌کنند.

وی با بیان اینکه استفاده کردن صنعت از نرخ بالای تسهیلات بانکی توجیه اقتصادی ندارد، خاطرنشان کرد: بخشی از صنعت که نیاز به بازسازی و نوسازی دارد، از این تسهیلات بهره نمی‌برند و همچنین اگر آن بخش صنعت که نیازمند سرمایه در گردش بوده به نظام بانکی بدهکار نباشد و ناچار نباشد که تسهیلات جدیدی را برای پرداخت تسهیلات قبلی دریافت کند، هیچگاه صنعت ما و فعالان اقتصادی ما از این تسهیلات استفاده نخواهند کرد.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *