حفظ میراث فرهنگی وظیفه همگانیست

حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی در عصر حاضر که دوران مبارزه با آلودگیهای زیست محیطی است، یک ضرورت حیاتی است.انجام چنین کاری منافع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیار زیادی دارد که به عنوان عاملی مؤثر نقش خود را در ایجاد و برقراری توسعه پایدار ایفا می‏کند.

صبح روز چهارشنبه به همت مدیر مسئول روزنامه صبح امروز دیدار صمیمانه ای با مدیر محترم میراث فرهنگی و گردشگری استان، در دفتر ایشان صورت گرفت. ابولفضل مکرمی مدیر شایسته و خوش برخورد میراث فرهنگی از برنامه های خود در جهت بهبود وضعیت گردشگری استان و همچنین دغدغه هایش در خصوص میراث فرهنگی سخن گفت.

 

توسعه گردشگری

ابوالفضل مکرمی در خصوص توسعه گردشگری گفت: در تلاش هستیم تا حضور مسلمانان به خصوص کشورهای همسایه نظیر پاکستان ،هند، لبنان و افغانستان را در مشهد افزایش دهیم، چرا که با وجود حرم مطهر امام رضا (ع)، این کشورها علاقه خود را در جهت همکاری به منظور افزایش توریسم، نشان داده اند و مکاتبات و دیدارهایی نیز در این خصوص صورت گرفته که نتایج مثبتی داشته است.

همچنین کشور گرجستان نیز تمایل خود را برای برگزاری هفته فرهنگی ابراز نموده که می توان با معرفی جاذبه های استان باعث افزایش حضور گردشگر و رونق صنعت توریسم شد.

مدیر گردشگری استان همچنین افزود: در خصوص گردشگری داخلی نیز سعی خواهیم کرد که نسبت به گسترش اطلاع رسانی تمامی زمینه ها را در نظر بگیریم تا گردشگران علاوه بر حرم مطهر رضوی نسبت به جاذبه های دیگر استان نیز اطلاعات مفیدی کسب کنند.

وی تصریح کرد: اولویت ما معرفی میراث معنوی و گسترش و تعمیم آن در سطح کشور است.

 

 

وجود 1600 اثر ثبت ملی

مکرمی فر همچنین گفت: پیش بینی می شود در استان حدود یکصد هزار اثر تاریخی وجود داشته باشد که تنها 1600 مورد از آنها به ثبت ملی رسیده است ویک مورد هم ثبت جهانی داریم که این رقم بسیار کم است. همچنین در خصوص مردم شناسی باید بگویم این عدد 5 درصد است که باید به 95 درصد دیگر ان پرداخته شود.

وی افزود: بسیاری از داشته هایمان دارد از یادها می رود. قصه ها، افسانه ها، رباعی ها، ائین ها، موسیقی و… که باید به صورت جدی به ان پرداخته شود.

 

نمی دانم در کدام پاگرد هستم

مکرمی فر در پاسخ به این سوال که(( وضعیت سازمان در هنگامی که آن را تحویل گرفتید چگونه بوده و در حال حاضر چگونه است ؟)) گفت: مدیریت در یک سازمان مثل پاگردهای یک پلکان می ماند. به عنوان مثال اگر یک ساختمان 17 طبقه را درنظر بگیرید بیش از 30 پاگرد دارد. هر مدیری سعی میکند سازمان را  تا چند پاگرد بالا ببرد. من الان نمی دانم در کدام پاگرد هستم ولی تلاش خودم را برای رسیدن به قله اهداف خواهم کرد.

 

اهمیت میراث فرهنگی

مدیر میراث فرهنگی استان از همه مردم خواست که در حفظ و نگهداری میراث فرهنگی کوشا باشند. وی در این خصوص گفت: ما سازمانی نظارتی هستیم و میراث فرهنگی در حقیقت متعلق به همه مردم است. میراث فرهنگی میراث ملی است و حتی وقتی به ثبت جهانی می رسد ، جهان هم در قبال آن مسئولیت پیدا می کند. مردم همیشه همراه ما بوده اند و این همراهی یکی از بزرگترین افتخارات ماست.

 

 

گزارشی از علی روغنگران

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *