یکی از مزیت‌های جدی رقابت استفاده از فناوری اطلاعات است

مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: امروزه رقابت در حوزه تولید، چه تولید کالا و چه خدمات، موضوعی جدی است و یکی از مزیت های جدی رقابتی استفاده از فناوری اطلاعات است.

علی رسولیان امروز در کنفرانس بین المللی فناوری اطلاعات، دولت الکترونیک و شهر هوشمند که در هتل میثاق مشهد برگزار شد، افزود: درخواستم از متولیان این همایش این است که نتایج، دستاوردها و جمع بندی های اینگونه همایش ها را حتما به مدیران دستگاه های اجرایی، تشکل ها و به خصوص بخش هایی اقتصادی که نیازمند برنامه ها، توان علمی و دستاوردهای شما هستند را منعکس کنید و این دستاوردها را ما نیز در حد توان و وسع در حوزه عمل عملیاتی خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: امروزه اهمیت فناوری اطلاعات بر هیچکس پوشیده نیست. شاید تا چند سال پیش برخی فناوری اطلاعات را درک و لمس نمی کردند اما امروز تمام افراد جامعه به درستی این را لمس می کنند و درک می کنند که فناوری اطلاعات یک الزام و ضرورت است.

رسولیان اضافه کرد: واحدهایی که نتوانند از فناوری اطلاعات و فنون روز استفاده کنند، در تولید، فروش، حمل و نقل، خدمات پس از فروش و کلیه فرایندهای بازاریابی امکان ماندگاری آن ها در بازار وجود نخواهد داشت.

وی عنوان کرد: امروزه رقابت در حوزه تولید، چه تولید کالا و چه خدمات، موضوعی جدی است و یکی از مزیت های جدی رقابتی استفاده از فناوری اطلاعات است. متاسفانه در کشور و همچنین استان ما شرکت ها عقب مانده اند و از فرایند جهانی شدن غفلت کرده اند؛ لذا اگر این شرکت ها به روز و جهانی نشوند و از فرایند روز استفاده نکنند، قطعا ماندگاری این شرکت ها قابل تصور نخواهد بود.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی خاطرنشان: برخی ها در استان خراسان رضوی از ما انتظار دارند که تمام 140 واحد لبنی که وجود دارد، فعال باقی بمانند؛ لذا این امر شدنی نیست. می توان تلاش کرد که تولید و فروش افزایش پیدا کند اما این موضوع به قدرت رقابت واحد تولیدی باز می گردد. تولید کننده ای که بتواند از بهترین روش، بهترین فناوری و علوم روز استفاده کند، در رقابت ماندگار خواهد شد.

رسولیان ادامه داد: رشد فناوری از فعالیت واحدهای تولیدی بسیار جلوتر است؛ یعنی واحدها، اعم از تولیدکنندگان کالا و خدمات، عقب مانده اند. روز به روز اطلاعات جدیدی وارد بازار می شود؛ به خصوص در حوزه خدمات که بحث روز جامعه ما شده است. همچنین استارت آپ ها و روش های نوینی وارد بازار شده که خدمات رسانی را آسان و هزینه ها را کم کرده است.

وی بیان کرد: من اعتقاد دارم این عوامل در حوزه اشتغال اثرگذار است. ممکن است یکسری شغل ها را کم کند اما شغل های جدیدی را به بازار اضافه می کند لذا در این بخش می توان دغدغه و نیاز جدی که ما در حوزه اقتصادی داریم را مدیریت و از آن ها استفاده کرد.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: اگر بخش خصوصی وارد بازار کار شد و توانستیم به آن ها کمک کنیم و بندها را از دست و پایشان باز کردیم، می توانیم کشور را اصلاح کنیم و رشد اقتصادی و شغل ایجاد کنیم اما اگر ما دولتی ها بخواهیم کار انجام دهیم، همان کاری که طی این چند سال کردیم، همان اتفاق خواهد افتاد و اتفاق جدیدی نخواهد افتاد.

رسولیان عنوان کرد: شرکت هایی که مدیران دولتی دارند و دولتی فکر می کنند و نگاه اقتصادی ندارند، این شرکت ها نمی توانند در بازار حضور پیدا کنند و با رقبای جدی خارج از کشور رقابت کنند. هنوز ما به دلیل برخی تعرفه ها و موانع غیرتعرفه ای جلوی واردات برخی کالاها را گرفته ایم لذا اگر بخواهیم رقابت عادلانه ای در بازار داشته باشیم، بعضی از فعالیت را نمی توانیم انجام دهیم و حضور یابیم.

وی افزود: یکی از مشکلات جدی که در کمک به فعالیت بخش خصوصی با آن رو به رو هستیم، فضای کسب و کاری است که وجود دارد. همچنین برای صدور مجوزها مسیرهای سختی وجود دارد و نیز برای نظارت ها روش های کهنه و فرسوده ای وجود دارد که اگر بتوانیم از فناوری اطلاعات استفاده کنیم و روش های جدید را به کار بگیریم، قطعا فرایندهای کسب و کار ما چه در صدور مجوز و چه در فعالیت ها به جد تغییر خواهد یافت؛ در همین راستا نظارت ها آسان و شفاف خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: دولت باید دقت و سرعت عمل را بالا ببرد و این سرعت و دقت عمل با فناوری اطلاعات امکان پذیر است. ما به جهت اینکه نتوانستیم از فرایند روز دنیا استفاده کنیم، نه می توانیم نظارت را خوب انجام دهیم و نه می توانیم زمان را مدیریت کنیم.

رسولیان یادآور شد: با روش های دولت الکترونیک می توان نظارت کرد که چه ارگانی در چه زمانی پاسخ داد و دقیقه و ثانیه آن قابل رصد و قابل مدیریت است و مدیری که می خواهد نظارت کند، به راحتی از سیستم خود می فهمد کدام استعلام پاسخ داده شد یا نشد.

وی گفت: کارشناسان می گویند می توانیم رشد اقتصادی استان و کشور را حدود 3 تا 3.5 درصد از محل بهره وری تامین کنیم. آیا افزایش بهره وری بدون استفاده از سیستم های نوین، دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات، روش های جدید و استارت آپ ها امکان پذیر است؟ قطعا نیست.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: اگر دولت بخواهد برای شهروندان شرایط خوب و استانداردهای زندگی را فراهم کند، ملزام به استفاده از دولت الکترونیک و فناوری های جدید است.

رسولیان خاطرنشان کرد: در برخی همایش ها ما گله می کنیم، مجلسی ها هم گله می کنند، دستگاه اجرایی و مردم هم گله می کنند اما پس چه کسی میخواهد این شکایات را اجرا کند؟ شهر هوشمند و رعایت حقوق شهروندی و کاهش آلودگی هدف ماست لذا برای کاهش آلودگی مجبوریم رفت و آمدها، مراجعات به اداره ها و تردد ها را کم کنیم. برای حل معضل آلودگی هوا ملزم به استفاده از روش های نوین هستیم.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *