سه قوه باید مشکلات را حل کنند

سوال از رئیس جمهور مدتی است که در راهروهای مجلس در رفت‌وآمد است. عده‌ای ازنمایندگان لایجانی را متهم می‌کنند.

در آخرین روز بهمن ماه جاری نایب رئیس مجلس درباره طرح سوال از رئیس جمهور درصحن خانه ملت گفت: اگر تعداد امضای ۷۳ نفر تا هفته آینده حفظ شود احتمالا طرح سوال از رئیس جمهور در صحن به سال ۹۷ موکول می‌شود.

علی مطهری با بیان اینکه سوال از رئیس جمهور روال خاصی دارد که در آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مشخص شده است، افزود: پس از اینکه نمایندگان رئیس جمهور در کمیسیون تخصصی حضور می‌یابند و در برابر نمایندگان سوال کننده توضیحات خود را ارائه می‌دهند سوال کنندگان یک هفته فرصت دارند که این موضوع را بررسی کنند که آیا از توضیحات نمایندگان رئیس جمهور قانع شده اند یا خیر.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اگر پس از یک هفته تعداد امضاها حد نصاب خود را که 73 امضا یعنی یک چهارم کل نمایندگان است حفظ کرده بود رئیس جمهور یک ماه فرصت دارد در صحن علنی مجلس حضور یابد و توضیحات خود را ارائه دهد.

وی با بیان اینکه گزارش کمیسیون تخصصی تاثیری در سوال از رئیس جمهور ندارد، ادامه داد: کمیسیون می‌تواند از جلسه گزارشی به هیات رئیسه ارائه دهد اما نظر کمیسیون تاثیری در روند سوال نمی گذارد و تنها اگر پس از یک هفته تعداد این امضاها باقی مانده بود این سوال حتما مطرح می‌شود.

با توجه به این که طرح سوال از رئیس جمهور هنوز منتفی نشده است و شاید در سال آینده مطرح شود، برای این که بدانید طرح این سوال از چه اهمیت و تاثیری برخوردار است، نظر دو تن از نمایندگان خراسان رضوی در مجلس که در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شده است، را در ادامه می‌خوانید.

 

نماینده نیشابور:

رئیس جمهور به تنهایی نمی‌تواند کاری بکند

نماینده نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی گفت: بعید به نظر می‌رسد که رئیس‌جمهور به تنهایی بتواند در خصوص موسسات مالی کاری انجام دهد.

حمید گرمابی در خصوص سوال از رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس افزود: موضوع اصلی سوال از رئیس‌جمهور در رابطه با موسسات مالی است که البته این کار کمک چندانی نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه حل این مشکلات با کمک سه قوه امکان‌پذیر است، عنوان کرد: شخص رئیس‌جمهور از لحاظ قانون اساسی مسئولیت و اختیارات چندانی ندارد که بتواند تفاوت قابل ملاحظه‌ای که بین طلب مردم و موجودی صندوق‌ها است را خود تامین کند. باید کاری مشترک بین سه قوه صورت گیرد.

وی افزود: مجلس باید این اجازه را به رئیس‌جمهور بدهد که پرداخت از محلی خاص صورت گیرد. قوه قضاییه نیز باید سریع‌تر املاک و اموال این موسسات را دقیق شناسایی کند و آن‌ها را با قیمت روز به فروش برساند تا پاسخگوی مردم باشد.

این عضو فراکسیون امید گفت: بعید به نظر می‌رسد که رئیس‌جمهور به تنهایی بتواند کاری انجام دهد و تاکنون هر کاری که انجام داده در حداکثر محدوده اختیارات خودش بوده است. رقم قابل ملاحظه‌ای را نیز به این صندوق‌ها تخصیص دادند اما به دلیل تعداد زیاد و رقم بالای طلب مردم این کار هنوز نتیجه مطلوب را نداده است.

 

نماینده درگز:

95 درصد افراد پول شان را از موسسات گرفته‌اند

نماینده درگز در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت توجه ویژه‌ای به حل مشکلات موسسات مالی داشت و اکنون به لحاظ عددی بیش از 95 درصد افراد پول خود را پس گرفتند.

عبدالله حاتمیان در خصوص سوال از رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس افزود: موضوع سوال از رئیس جمهور در خصوص موسسات مالی بود که حدود 5 ماه قبل کلید خورد، بنده نیز جزو سوال کنندگان بودم و حدود 180 امضا جمع شد.

وی افزود: بعدا دولت توجه ویژه‌ای به حل مشکلات موسسات مالی معطوف کرد و اکنون به لحاظ عددی بیش از 95 درصد افراد پول خود را پس گرفتند که البته ممکن است برخی در زمینه سود مشکلاتی داشته باشند و موضوع به طور کامل حل نشده باشد. سپرده‌گذاری 5 درصد باقیمانده نیز بیش از 200 میلیون تومان است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه امضای خود را به این دلیل که سوال دیگر وجاهت اولیه را نداشته پس گرفته است، عنوان کرد: رئیس‌جمهور توانست مشکل موسسات مالی را در این حد حل کند و برای مابقی نیز دولت باید برنامه‌ریزی ضروری انجام دهد.

این عضو فراکسیون امید ادامه داد: سوال در خصوص موسسات مالی دیگر وجاهت قانونی ندارد، البته سوال جدیدی در خصوص قاچاق کالا و برخی بی‌سامانی‌ها در بازار نیز مطرح شده که اعلام وصول نشده است اما زمانی که مسائل در این حد حل شد، سوال اولیه ریزش کرد و بسیاری از نمایندگان امضای خود را پس گرفتند.

 

 

سرویس سیاسی «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *