صدای سلامت در بوستان ملت

مراسم نکوداشت سومین سالروز مرحوم عبدالحسین معدلی به صورت خودجوش و به همت دوستان و شاگردان با وفای او همچون سال‌های گذشته در ایستگاه مرحوم معدلی برگزار شد.

محمدعلی معدلی فرزند مرحوم درباره افتخارات ورزشی قهرمان دو و میدانی کشور و بنیانگذار ورزش همگانی در استان گفت: ابوالحسن معدلی متولد ١٣١٩ از سال 1327 تا 1332 قهرمان پرش ارتفاع و دو 60 متر مدارس استان بود. بعد از 4سال در سال1339 تا سال 1340 قهرمان آموزشگاه‌های استان در رشته دو 110 متر با مانع و در همان سال در مسابقات آموزشگاه‌های کشور چهارم شد. در سال 1340 تا 1345 به مدت 5 سال متوالی قهرمان آموزشگاه‌های کشور در رشته 110 متر با مانع شد. در سال 1345 رکورد 110 متر با مانع آموزشگاه‌های کشور را شکست و از آن خودش کرد و موفق به کسب دریافت مقاله قهرمانی و شیلت قهرمانی شد. همزمان با مسابقات آموزشگاه‌ها در مسابقات قهرمانی کشور در رشته 110 متر با مانع و 400متر با مانع شرکت کرد و تا پایان سال 1347 عضو تیم منتخب استان و عضو تیم ملی دو و میدانی بود. در این مدت چندین بار مقام  اول، دوم و سوم کشور را کسب نمود و در دو 400×4 متر قهرمانی کشور مقام سوم را کسب کرد. در آخرین مسابقه انتخابی تیم ملی جهت اعزام به پاکستان که در شهرستان آبادان برگزار شد در رشته 110متر با مانع نفر اول و در 400متر با مانع نفر دوم کشور شد. بعد از این مسابقات از دنیای قهرمانی کناره گرفت و به جرگه  مربیگری پیوست. در اواخر سال 1359 تا سال1362 به عنوان رئیس هیئت دو و میدانی استان انجام وظیفه نمود و به مدت 24سال به عنوان رئیس هیئت انجمن آمادگی جسمانی و ورزش‌های همگانی صبحگاهی هر بامداد در خدمت شهروندان عزیز در پارک ملت به عنوان مربی صبحگاهی انجام وظیفه کرد. وی دارای مدرک داوری درجه 2 دو و میدانی و کلاس بین المللی راهپیمایی که زیر نظر استادان  انگلیسی برگزار گردید شرکت نمود و تا پایان عمر خود مسئوولیت برگزاری راهپیمایی کشوری را بر عهده داشت. مرحوم ابوالحسن معدلی4  اسفند سال 94بر اثر بیماری، دار فانی را وداع گفت.

در ابتدای مراسم نکوداشت معدلی مدیرکل ورزش و جوانان با اشاره به اهمیت ورزش صبحگاهی برای شادابی و نشاط جامعه گفت: مرحوم معدلی نه تنها بانی و موسس ورزش همگانی در بوستان ملت بود بلکه به عنوان یک قهرمان در ورزش دو و میدانی کشور سرآمد و الگو بود.

کوروش صبوریان با اشاره به این که اگر معدلی امروز در نزد ما نیست یاد و خاطراتش همیشه در کنار ما خواهد بود افزود: امروز یاد و خاطره عزیزی را گرامی می‌داریم که نه تنها در ورزش صبحگاهی بلکه در اخلاق ورزشی نیز الگو بود.

وی همچنین ورزش همگانی را ارزان‌ترین ورزش در میان سایر ورزش‌ها دانست و تاکید کرد: ورزش همگانی ضمن ایجاد وحدت، همدلی و شادی و تفریح تضمین کننده سلامت روح و جسم است.

در ادامه این مراسم عضو شورای شهر مشهد درباره آشنایی خود از مرحوم معدلی گفت: به یاد دارم در ایام جوانی بیش از 7دور بوستان ملت را طی می‌کردم و در آن زمان مرحوم معدلی به همراه تعداد انگشت‌شماری از دوستانش همچون علی ابراهیمی، حمید عسگریان، حسن شفیعی و… ورزش صبحگاهی را در ایستگاه فعلی آغاز کرد و امروز خوشحالم در کنار علاقه‌مندان به ورزش صبحگاهی و دوستان مرحوم معدلی به عنوان یک خادم ورزش هم به عنوان رئیس هیئت کشتی استان و نیز به عنوان عضور شورای شهر بتوانم به ورزش استان خدمت کنم.

مسعود ریاضی در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره توجه شورای شهر به ورزش قهرمانی و حمایت از تیم‌های ورزشی که به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند گفت: اقداماتی در این زمینه در حال انجام است، به خصوص با حضور بتول گندمی و شهناز رمارم دو عضو خانم شورای شهر فعالیت‌ها و خدمات ویژه‌ای برای ورزش بانوان در حال شکل‌گیری است.

وی با اشاره به تقاضای بسیاری از علاقه‌مندان به ورزش صبحگاهی برای رایگان شدن پارکینگ‌های بوستان‌ها نیز گفت: پیرو تقاضای ورزش دوستان بوستان ملت درباره رایگان شدن پارکینگ مجاور بوستان‌ها در ساعت‌های خاص ورزش با توجه به این که شهردار مشهد خود از علاقه‌مندان به ورزش است و تلاش‌های زیادی برای رونق و توسعه ورزش همگانی دارد مکاتباتی انجام گرفت که امیدواریم هرچه سریع‌تر به این درخواست شهروندان ورزش دوست جامه عمل پوشانده شود.

در ادامه این مراسم مسئول گروه پیشگامان ورزش صبحگاهی و پیشکسوت ورزش همگانی بوستان ملت ضمن خوش آمدگویی به حاضرین درباره خدمات و فعالیت‌های40 ساله بنیانگذار ورزش صبحگاهی استان گفت: مرحوم معدلی هیچ‌گاه از ورزش صبحگاهی منفک نخواهد شد و از دل‌های ما نمی‌رود و صدای 1،2،3 این قهرمان همچنان فضای بوستان ملت را معطر خواهد کرد.

حمید عسگریان افزود: ابوالحسن معدلی، از مربیان با سابقه ورزش دو و میدانی و همگانی استان و بنیان‌گذار ورزش همگانی و صبحگاهی کشور از سال 1357 نزدیک به 40 سال پیش ورزش صبحگاهی را همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان اولین پایگاه ورزش همگانی در کشور به صورت رسمی در بوستان ملت مشهد راه‌اندازی کرد.

عسگریان در این مراسم گفت: صدای رسای یک، دو سه استاد معدلی همیشه در فضای بوستان ملت مشهد جاری و ماندگار خواهد بود و نام و خاطراتش از یاد ورزش دوستان نخواهد رفت.

وی افزود: با هماهنگی شهرداری منطقه 9 مشهد ایستگاه چشم بوستان ملت به پاس زحمات این پیشکسوت به نام مرحوم معدلی نام گذاری شد و شاگردان وفادار وی چراغ این ایستگاه را روشن نگه خواهند داشت.

وی ادامه داد: ورزش صبحگاهی در این بوستان ازسال 1354 با تلاش مرحوم معدلی قهرمان دو و میدانی کشور با تعداد انگشت شماری از دوستان نزدیک ایشان بنیان نهاده شد، اما بعد از انقلاب این ایستگاه رونق بیشتری به خود گرفت.

عسگریان افزود: استاد ابوالحسن معدلی، مقام‌های قهرمانی کشور در رشته دو و میدانی در ماده 110 متر با مانع و 400 متر با مانع را در کارنامه افتخارات ورزشی خود دارد.

 

 

در ادامه این مراسم دکتر قره، یکی از پیشکسوتان و بانیان ورزش صبحگاهی از خراسان رضوی به عنوان قلب ورزش صبحگاهی ایران یاد کرد و گفت: آنچه که به عنوان ورزش صبحگاهی خارج از این استان به نمایش گذاشته می‌شود جز یک مسابقه و نمایش نیست.

وی افزود: اگر مسابقات را از ورزش ایران بردارید متوجه می‌شوید که در ورزش ایران جای مردم خالی است. در این بوستان صدای معدلی همچنان بلند است، سوت‌های او و ضربان قلبی که از ورزشکاران بالا می‌رفت همچنان مستمر است.

وی یاد آور شد: 36 سال قبل معدلی این ایستگاه را با 8نفر شروع کرد و امروز آن صدا، همت، اخلاص و ورزش مردمی که در قانون اساسی ما و تاکید مقام معظم رهبری ماست به عنوان ورزش اول کشور مورد توجه قرار گرفته است.

این پیشکسوت ورزش صبحگاهی همچنین خاطر نشان کرد: امیدوارم شهرداری مشهد با نصب تندیس مرحوم معدلی در این ایستگاه ورزشی کمی از مظلومیت صدای معدلی را جبران، کمبودها برطرف و امکانات لازم در اختیار ورزشکاران و علاقه‌مندان به ورزش همگانی قرار گیرد.

در حاشیه این برنامه حضور گسترده ایستگاه‌های ورزشی از بوستان وحدت،گروه شاد از بوستان کوهسنگی و تمام ایستگاه‌های ورزشی بوستان ملت مشهد چشمگیر بود به طوری که مدیر کل ورزش و جوانان حضور این جمعیت را در مراسم به فال نیک گرفت و گفت: امیدواریم همیشه این وحدت و همدلی در میان ورزشکاران باقی بماند. سومین سالروز درگذشت مرحوم معدلی با حضور بیش از هزار نفر ورزشکار بانو و آقا و خانواده مرحوم برگزار شد.

تقی زاده خامسی شهردار مشهد با وجود دعوت رسمی به این مراسم نتوانست با حضورش در میان جمع خانواده ورزش دوست بوستان ملت مشهد دل ورزشکاران و علاقه‌مندان به ورزش صبحگاهی را شاد نماید

در انتهای این مراسم از کتاب «خاطرات برتر»، خاطرات دوران چهل ساله ورزش صبحگاهی در بوستان مشهد به قلم محمد سخاوت پور رونمایی شد.

 

 

گزارشی از مجیدخروشی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *